Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man det rättvist med samägd skog?  (läst 2640 gånger)

SaraMay

  • Inlägg: 8
    • Dalarna
Hur får man det rättvist med samägd skog?
« skrivet: 18 jan-16 kl 10:50 »
Hej!
Jag kommer inom en snart framtid ta över en fastighet som precis ombildats och som nu består av två tomter och om man äger en av dessa(vilket jag kommer att göra) har man även 50% i den samägda marken(ca 10ha) runtomkring tomterna. Det mesta av denna mark består av betesmark och åkrar men ca 3ha är fullvuxen skog. Osäkert om marken kommer taxeras som jordbruksfastighet eller ej.  Vi som kommer att äga fastigheterna har ingen plan att avverka och sälja skogen externt utan tänker att vi kommer plocka ner skog efter hand då vi alla är intresserade av timmer och virke för att bygga med nu eller i framtiden. Vi kommer självklart ha möten och sköta marken gemensamt och tillsammans bestämma vad och hur mycket som får tas ned. Björk till ved finns det gott om och tillväxten är större än vedbehovet så det känns inte som något problem, det är bara att ta. Men hur ska man göra med skogen som kan bli timmer och virke när det är två ägare för att få det rättvist? Om den ena parten tar ned träd, ska den då betala den andre parten? Eller ska man ha en "pott" som man får plocka träd ur? Någon som är i liknande situation och har ett bra exempel eller tips om hur vi bör tänka? Vi tar tacksamt emot alla tips och ideer!

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur får man det rättvist med samägd skog?
« Svar #1 skrivet: 18 jan-16 kl 12:03 »
Jag har ingen egen efarenhet, men många åsikter och lite ekonomiskt kunnande. Ta mitt svar utifrån det.

Jag tänker att oavsett hur man sköter en skog så kommer det att komma kostnader som har med skogen att göra för eller senare. Så det kan vara bra att tänka på detta redan från början. Samägd skog tror jag då är bäst att gå ihop I ett handelsbolag eller ekonomisk förening. Vilket som passar er bäst får ni reda ut själv. När någon sen behöver ta ut något ur skogen så får den betala in en överenskommen summa till bolaget, lämpligtvis prissatt efter volym. Pengarna skall in som ägarinsättningar, inte som intäkter. Pengarna som finns I bolaget kan sedan användas till nödvändiga åtgärder eller betalas ut jämlikt till er om det blir ett för stort överskott. Prissättningen skall vara sådan att ni helst inte behöver ta ut några pengar eftersom det då blir inkomst och skall skattas för. Samtidigt så vill ni ju inte stå där med kostnader som ni måste ta ur egen ficka. Målet och balansgången är att detta företag går break even över tid.

Det stora problemet är prissättningen för att nå målet och eventuellt mandatfördelning I bolaget. Att samarbeta 2 personer är något av det svåraste som finns, ty där fungerar Inga typer av demokrati. Vänskapsband är väl det viktigaste för att få det att fungera.

Lycka till...

MVH
Magnus

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Hur får man det rättvist med samägd skog?
« Svar #2 skrivet: 18 jan-16 kl 13:08 »
Hörs som det är ganska små mängder sågtimmer ni kommer ta ut. Det lättaste är kanske då att betala den andra delägaren årligen för den mängd man tar ut.
DU tar ut 1 m3 fub som låt oss säga har ett marknadsvärde på 500 kr m3. DU hugger och köra fram själv och för det gör du ett avdrag på 150kr m3.
350 / 2 =175kr, vilket är vad du blir skyldig den andra delägaren.

John.F

  • Inlägg: 18
    • Norrbotten
SV: Hur får man det rättvist med samägd skog?
« Svar #3 skrivet: 19 jan-16 kl 19:35 »
 hugg/gallra tillsammans gör till ved,såga upp till virke dela 50/50.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur får man det rättvist med samägd skog?
« Svar #4 skrivet: 19 jan-16 kl 19:40 »
hugg/gallra tillsammans gör till ved,såga upp till virke dela 50/50.

Du förutsätter att alla har användning av virke? Det var ju bara ena parten som hade fastigheterna! Dessutom har många inte något som helst intresse av att själva avverka och såga virke, även om man skulle ha användning!

John.F

  • Inlägg: 18
    • Norrbotten
SV: Hur får man det rättvist med samägd skog?
« Svar #5 skrivet: 20 jan-16 kl 06:13 »
Du förutsätter att alla har användning av virke? Det var ju bara ena parten som hade fastigheterna! Dessutom har många inte något som helst intresse av att själva avverka och såga virke, även om man skulle ha användning!

men om du läser frågan så står det ju att båda ägarna (2/2)kommer att behöva byggnads virke.
 men om det är i ditt fall och ingen behöver "eller orkar /ids'' är det ju bara sälja till nått bolag och dela vinsten.

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Hur får man det rättvist med samägd skog?
« Svar #6 skrivet: 20 jan-16 kl 09:45 »
Ärlig talat tre hektar skog är inte mycket, om man inte vill slutavverka (vilket jag tycker är bra att ni inte vill) är det knappt att tillväxten räcker till ved till två hushåll på lite längre sikt, om det rör sig om mer än myseldning, det lille virke man skulle kunna ta ut och såga upp blir dyra plankar innan dom kommer tillbaka från sågverket.

Njut er skog och köp virket, då får ni även de dimensioner ni behöver.
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

clarro

  • Inlägg: 47
    • Västergötland
SV: Hur får man det rättvist med samägd skog?
« Svar #7 skrivet: 25 jan-16 kl 21:25 »
sälja virke är ju uteslutet på den arealen...som sagt njut av skogen å ta ut lite försiktigt med ved!
skogsmänniska,gårdfarihandlare och livsnjutare!

SaraMay

  • Inlägg: 8
    • Dalarna
SV: Hur får man det rättvist med samägd skog?
« Svar #8 skrivet: 26 jan-16 kl 22:33 »
Tack för svar, känns som Jakobns svar är närmast våran tanke kring det hela. Som sagt är det inte mycket skog och inget vi är intresserade av att sälja externt. Tid, kunskap och eget sågverk finns dock för egen förädling. Och behov av virke kommer finnas förr eller senare för båda fastigheterna.
Och för att förtydliga, på resten av den samägda marken(10ha) som är betesmark finns det gott om björk till ved, så vedfrågan är inget jag behöver råd om.

Nu i veckan blev det klart att fastigheterna kommer taxeras som två jordbruksfastigheter där den samägda marken fördelas 50% på varje fastighet.

Tar gärna emot fler förslag och/eller om någon annan är i samma situation.

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Hur får man det rättvist med samägd skog?
« Svar #9 skrivet: 27 jan-16 kl 08:56 »
I ert fall ser jag en aspekt som är viktigare än det ekonomiska (jag tror att vi på denna tråd är överens om om att vinsten vid skogen är försumbar), och det är att komma överens om hur skogen skall se ut vilka krav, önskar och förväntningar har var och en på¨skogen och andre delägaren?
Det som är viktigt för den ena betyder inget för den andre.
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Hur får man det rättvist med samägd skog?
« Svar #10 skrivet: 27 jan-16 kl 10:34 »
I ert fall ser jag en aspekt som är viktigare än det ekonomiska (jag tror att vi på denna tråd är överens om om att vinsten vid skogen är försumbar), och det är att komma överens om hur skogen skall se ut vilka krav, önskar och förväntningar har var och en på¨skogen och andre delägaren?
Det som är viktigt för den ena betyder inget för den andre.

Ja, jag tror aldrig jag har hört om nån samägd skog som funkat bra, men vi får väl hoppas detta går bättre.

Jag förstod aldrig riktigt vitsen med upplägget dock.. Varför delades inte skogen upp på respektive fastighet?
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 4 användare
uzie, ÖsterFröken, javill, surris91

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser