Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastration av äldre bock  (läst 9488 gånger)

GetMaja

  • Inlägg: 24
    • Närke
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #20 skrivet: 29 jan-16 kl 16:08 »
Veterinären kommer strax och så hoppas vi att kastration är en lösning. Då har vi i alla fall provat. Och hjälper det inte.......ja, då är det väl så och då får han bli mat helt enkelt. Jag vill ge honom en chans.
Veterinären pratade om effekt av kastrationen inom några veckor.

GetMaja

  • Inlägg: 24
    • Närke
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #21 skrivet: 29 jan-16 kl 16:11 »
Det blir förhoppningsvis lugnare för bocken och er alla efter kastreringen. Bocken slipper den ständiga stressen med att brunstkontrollera alla getter, både i egen och andra bockars hagar, att vakta och hålla andra bockar på avstånd och ständigt vara beredd på kamp.

Ja, jag hoppas det. Jag upplever ju att han är mer påverkad av sina hormoner än vad andra bockar är. Han ska hela tiden hålla koll på de andra, vakta och ha sig. Då därför känns det ändå som att det finns lite hopp kring kastrationen. Allt det här finns ju i alla bockar men han har det mer än andra.......

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #22 skrivet: 02 feb-16 kl 22:56 »
Ja, jag hoppas det. Jag upplever ju att han är mer påverkad av sina hormoner än vad andra bockar är. Han ska hela tiden hålla koll på de andra, vakta och ha sig. Då därför känns det ändå som att det finns lite hopp kring kastrationen. Allt det här finns ju i alla bockar men han har det mer än andra.......

Han är även äldre än de andre bockarna.

Låt höra hur det utvecklar sig.
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #23 skrivet: 03 feb-16 kl 07:12 »
Om du har bilder får du gärna lägga ut dem här i tråden, GetMaja!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

GetMaja

  • Inlägg: 24
    • Närke
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #24 skrivet: 03 feb-16 kl 20:14 »
Kastrationen gick bra. Snart är penicillinkuren som han ska ha efteråt slut också.

Om du har bilder får du gärna lägga ut dem här i tråden, GetMaja!

Bilder på kastrationen? Ja, det har jag! Måste bara ladda ner dem på datorn då innan jag lägger upp dem.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #25 skrivet: 04 feb-16 kl 20:05 »
Jag har mera önskat bilder på bockens beteende.  Gärna en kort filmsnutt, så att vi kan jämföra med vad vi sett under åren.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

GetMaja

  • Inlägg: 24
    • Närke
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #26 skrivet: 04 feb-16 kl 21:33 »
Jag har mera önskat bilder på bockens beteende.  Gärna en kort filmsnutt, så att vi kan jämföra med vad vi sett under åren.

Jaha, nej, det vet jag inte om jag har...... Kanske någon bild på laduväggen som han stångade sig igenom och någon på någon grind som fått en helt annan form än det var tänkt.... Men nej, inget på själva beteendet som sådant.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #27 skrivet: 06 feb-16 kl 21:16 »
Ja, en fullvuxen bock av normalstorlek kan vara ganska så stark.  En av mina slog en 2" x 4" planka rätt av.  Visserligen på mitten, men ändå.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #28 skrivet: 07 feb-16 kl 08:56 »
Ja, en fullvuxen bock av normalstorlek kan vara ganska så stark.  En av mina slog en 2" x 4" planka rätt av.  Visserligen på mitten, men ändå.
Det var väl inget ;) ! Jag hade en bock som stångade ner en hel brädvägg mellan två kättar, väggen var byggd av spåntade 3" x 8"! Varför? Jo, det var några ungbockar på andra sidan väggen som TITTADE på hans fruar...

(Nu kanske inte meningen med den här tråden var att det skulle vara fiskehistorier om bockar och vad de kan stånga sönder...bocken som demolerade väggen var oerhört snäll mot människor, men han hade fertilitetsproblem visade det sig.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

GetMaja

  • Inlägg: 24
    • Närke
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #29 skrivet: 07 feb-16 kl 15:19 »
Bocken mår i alla fall bra. Det har gått nio dagar sedan kastrationen nu. Det tar väl ytterligare en tid innan man kan börja se eventuell effekt av kastrationen.

Fiskehistorier om bockar får bli en annan tråd ;-)

Jag hoppas innerligt att kastrationen ska göra honom lite lugnare. Jag vill inte behöva ta bort honom.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #30 skrivet: 07 feb-16 kl 15:38 »
Nej det skulle vara trist om du tvingades ta bort bocken! Skönt att bocken mår bra. Vetten nämnde väl några veckor innan effekten, eller utebliven sådan, skulle börja visa sig? Jag håller tummarna för bocken och dig!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #31 skrivet: 08 feb-16 kl 21:08 »
Jag hade en bock som stångade ner en hel brädvägg mellan två kättar, väggen var byggd av spåntade 3" x 8"!
Då är det inte brädor längre, kanske inte ens plankor.

  Så nu får vi väl be moderator att dela denna tråd ...

                                  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Det gör inte moderator för ett par inlägg som beskriver okastrerade bockars beteende, vilket TS hoppas att hennes bock ska upphöra med. Men starta gärna en ny tråd i ämnet  :).

Vänligen
/SussiloII, moderator
« Senast ändrad: 09 feb-16 kl 21:03 av SussiloII »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #32 skrivet: 09 feb-16 kl 13:08 »
Torptomtens inlägg här har flyttats till "Getslakt och tillvaratagande."
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=180544.msg1689117#new

Vänligen
/SussiloII, moderator



« Senast ändrad: 09 feb-16 kl 21:12 av SussiloII »

GetMaja

  • Inlägg: 24
    • Närke
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #33 skrivet: 07 aug-16 kl 09:59 »
Så en liten uppdatering......

Bernhard fortsatte länge med sitt stångande och jag tyckte det verkade rätt hopplöst. Men så började det hända saker. Han hade inte längre lika kort stubin och det gick allt längre mellan utfallen.

Nu, ett halvår efter kastrationen så är han en annan än den han var innan. Inte längre lika ståtlig som han var. Pälsen är inte längre lika lurvig, pannluggen är ett minne blott och hans muskelmassa är också lite minskad. MEN..... Han är mycket lugnare och mer harmonisk. Både jag och sambon kan gå in i hagen utan problem, han låter sig snällt hanteras i grimskaft och går inte längre av och an och vaktar sitt revir som han gjorde innan. Om han verkar olycklig över den förlorade manligheten? Nej, jag tror inte det. Han verkar faktiskt mer tillfreds med livet nu än innan. Nu behöver han inte längre vara lika arg hela tiden.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #34 skrivet: 09 aug-16 kl 20:14 »
Va bra!  Tack för uppdateringen!

  (Om han har horn, kommer även dessa att öka i bredd mycket långsammare.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 10 användare (2 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500, alternaiv, Be, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser