Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenbad ett måste?  (läst 2727 gånger)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Vattenbad ett måste?
« skrivet: 20 okt-15 kl 10:47 »
När man gör bivaxsalva så står det alltid att bivaxet ska smältas i oljan i vattenbad. Varför det? Kan man inte bara värma oljan i en kastrull direkt och smälta vaxet i den?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vattenbad ett måste?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-15 kl 11:08 »
Det är av säkerhetsskäl man gör det, för att inte riskera att någon värmer oljan över dess flampunkt. Vattenbadet kan ju aldrig bli varmare än 100 grader så länge det finns vatten kvar, men det finns ingen sådan "naturlig" temperaturreglering om man värmer olja direkt på spisen.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Vattenbad ett måste?
« Svar #2 skrivet: 20 okt-15 kl 12:40 »
Men det påverkar inte salvan, som sådan? Jag tycker ibland att jag får olika fasthet på den, trots samma mängd olja och bivax, och kan inte begripa varför!

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Vattenbad ett måste?
« Svar #3 skrivet: 20 okt-15 kl 13:06 »
Förutom det Torbjörn skriver, så har det att göra med hur varmt det kan bli under smältningen. I vattenbad blir vaxet inte varmare än 100 grader. Utan vattenbadet kan kastrullytan bli betydligt varmare, och det kan påverka vaxets struktur, och i värsta fall kemiskt omvandla vaxet.

Vad gäller konsistens så kan många faktorer påverka. Exvis kylningshastighet, kylvattentemperatur, omrörningsintensitet etc. Detta påverkar vaxets struktur vid dess "kristallisation" vid vaxets stelningsintervall. I sämsta fall känns produkten "sandig", eller släpper ifrån sig olja.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vattenbad ett måste?
« Svar #4 skrivet: 20 okt-15 kl 13:13 »
Att döma av vad som står i gamla kem-tekniska handböcker är det inte alltid helt lätt att få jämn kvalitet på produkter som är baserade på blandningar av oljor, vaxer, fetter mm. En sak som brukar framhållas noga är att INTE fortsätta röra om sedan blandningen har börjat stelna, annars finns det risk att den antingen blir flytande igen och inte vill stelna alls eller att den "tjickrar" sig, dvs inte blir homogen.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vattenbad ett måste?
« Svar #5 skrivet: 20 okt-15 kl 18:19 »
Men det påverkar inte salvan, som sådan? Jag tycker ibland att jag får olika fasthet på den, trots samma mängd olja och bivax, och kan inte begripa varför!
Kan du ha fått vatten(ånga) i blandningen? Det är lite svårt ibland att hålla vattenångan kvar under skålen/fatet som en smälter salvan i.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Vattenbad ett måste?
« Svar #6 skrivet: 28 okt-15 kl 21:04 »
Mycket bra input att fundera över, tack!

Det här med omrörning och avkylning, finns det mer detaljerade riktlinjer på det? Jag kyler inte alls idag. Vid vilken temperatur bör man sluta med omrörningen?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vattenbad ett måste?
« Svar #7 skrivet: 28 okt-15 kl 22:54 »
Använder inte termometer här är det recept jag brukar använda inlägg #3
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=50925.0
Tillägger att i första vattenbadet så använder jag en djup tallrik över kastrullen men i det andra vattenbadet ett rostfritt enlitersmått för att underlätta när blandningen ska ner i burkarna/cerathållarna.
« Senast ändrad: 29 okt-15 kl 08:03 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 6 användare
xaelanar, Björkris, Dot, polyamorista, EncEnl, kloge74

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser