Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hjälper man till vid en getförlossning?  (läst 10201 gånger)

Karin Flodhammar

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« skrivet: 18 jan-15 kl 22:00 »
Hej!

Det är första året jag har getter, en 2-årig get som haft en kull förut och en bockkilling som nu är 7 månader gammal (ej släkt). Jag fick dem i mitten av september förra året och har alltså haft dem 4 månader. Misstänker att geten är dräktig, men i så fall måste hon blivit det med en annan hanne precis innan jag hämtade henne i september. Hon har inte varit i brunst någon gång, och tydligen är getter det från sensommaren och fram till januari-februari. Den lille krabaten kan inte vara pappa.

Vad bör jag tänka på?
1. Tyder detta att hon inte varit i brunst på att hon kan vara dräktig? Eller är närvaron av en sådan liten bockkilling inte tillräcklig för henne att bli brunstig?
2. Hon är ganska tjock men juvren har inte växt, vilket lär vara ett tecken. Kanske är hon bara fet? Skickar gärna foto.
3. Om hon blev betäckt i mitten av september och går i 5 månader betyder detta att hon får killingar i mitten av februari redan. Är inte riktigt förberedd på detta.

Vad ska jag vidta för åtgärder? Sära på bock och get en tid innan? Hur vet jag när det är dags? Brukar man vara med? Hur många timmar kan en förlossning ta? När är det läge att ringa veterinär om något går fel?

Karin Flodhammar, Alingsås

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #1 skrivet: 18 jan-15 kl 23:03 »
Om hon är dräktig eller inte är svårt att spekulera om. Det är inte alltid vi människor märker en brunst. Vissa getter är supertydliga, men inte alla. Att hon är tjock kan man inte heller gå efter, för en odräktig get kan se tjock ut av gaser, helt normalt, och en dräktig get kan "gömma" killingen under sig och inte se särskilt tjock ut.
Juvren är bästa tecknet, men det brukar svälla rätt kort tid före nedkomsten. Men har hon killat förr är sannolikheten stor att hon klarar detta galant utan nån hjälp.

Jag skulle gjort såhär:
1 Se till att hon har viltsaltsten, selen + E-vitamin, och kanske nån mineralbalja, utöver hö och vatten.
2 Känn på henne dagligen, över ryggraden, så du har koll på om hon magrar, och på juvret för att känna om det förändras. Om hon är mycket skygg ska du kanske ligga mer lågt med detta, så hon inte blir tokstressad. Magrar hon, så köp Luzern Hackad Strå. Om du inte vet vad som är mager/lagom/tjock, så säg till, så beskriver jag det.
3 Titta till dem (lagom) ofta. Lägg märke till hennes ljud, om något låter annorlunda, eller om hon rör sig annorlunda. Står upp - ligger ner - står upp, ligger. Skrapar lite med klövarna: boar. Står och sträcker på sig länge. Tittar bedjande på dig. Bäar bedjande.
När du märker sådana förändringar: bered dig på vaknatt. Jag sitter inte i stallet hela natten, men kollar då och då. (Webkamera bra att ha, om du råkar ha en.)
4 När du ser fosterhinnor hänga ut, eller ser krystningar, kolla på klockan. Har det gått mer än en timme sen du såg detta, och inget kommit ut, ring nån erfaren och prata om saken.
5 Att ha hemma, om du är beredd att använda dem: Långa veterinärhandskar och latexhandskar (sätt latexhandske utanpå, för det är så usel passform på de långa plastiga). Om du ser klövar, och det inte kommer ut på länge ändå, ta tag i klövar och dra mycket nätt, växelvis i ena och andra klöven - men försäkra dig om att det är två framklövar eller två bakklövar, och att de sitter på samma killing! Det kan man bara ta reda på genom att sticka in handen och leta sig fram, känna efter. Inte så lätt. Börja redan nu med att hålla dina naglar kortklippta inför dagen D.

Jodopax är bra att ha hemma och dutta på navelsträngen, utspätt 1:1 med vatten. Torra handdukar att gnugga den lille med. Vanligen gnuggar jag dem, men inte förrän mamman har slickat dem en bra stund först. Men om hon är upptagen med efterbörd, eller att föda ut nr 2, så passar jag på att torka, gosa och undersöka nr 1. Mina getförlossningar har varit över inom 1-3 timmar, vad jag kan komma ihåg just nu.

Om du inte vet säkert att det var omedelbart före du hämtade dem som hon betäcktes, så kan det lika gärna vara imorgon hon ska föda.

Jag tror inte du måste sära på bock och get, hon klarar det nog i hans närvaro.

När den lille kommit ut ska du
1 stanna där tills du är säker på att det inte finns tvilling/trilling.
2 Försäkra dig om att alla efterbörder kommit ut (en per killing). Dock kan hon ha ätit upp nån, om du kom in efter förlossningen var över.
3 Inte låta det gå mer än max 1-2 timmar från det att killing fötts tills den fått i sig råmjölk. Känn om du själv kan mjölka ut några droppar, så vet du att det inte sitter en propp ivägen (det gör det alltid, men du försäkrar dig om att den lossnar.) Om killingen inte själv kommer igång och hittar rätt får du hjälpa den.

Hoppas jag inte skrämde dig med allt detta, men såhär brukar det gå till att vara getbarnmorska hemma hos mig.

Kom med följdfrågor om du inte förstår.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #2 skrivet: 19 jan-15 kl 05:52 »
Den lille krabaten kan inte vara pappa.

De kan bli könsmogna redan vid 3 mån. Hade en sådan liten krabat som gjorde mamman och halvsystrar dräktiga.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #3 skrivet: 19 jan-15 kl 07:01 »
Hej Karin och välkommen till gettavlan :D !
Tuve och SussiloII kan det här, så jag vill bara göra några små tillägg:
Skilj av bocken redan innan geten killar. Inte så att bockar brukar vara elaka mot killingar, tvärtom, men däremot kan geten brunsta om mycket snabbt efter killningen, och det är jobbigt för henne med täta dräktigheter. Getter brunstar nästan alltid på hösten, men de flesta kan brunsta året om, allra helst när det finns en bock i närheten.
Ett första tecken på att killingen är på väg är att geten står och flämtandas genom sina värkar (som den värsta profylaxkurs för människor ;) ), då dröjer det alltifrån dagar till timmar innan killingen föds. Vissa getter verkar, precis som människor, ha förvärkar innan förlossningen sätter igång på riktigt!
Risken att något ska hända under killningen är mycket liten, här på gården är det nog mindre än 10% av killningarna som krävt någon form av ingripande från mig. Allt ifrån det värsta - tvillingar som båda ligger fel i livmodern, till lättare - geten biter inte hål på fosterhinnorna efter födelsen. Men håll ändå ett öga (utan att störa geten), för skulle din närvaro krävas kan det vara nödvändigt att vara snabb! Annars kan du bara smyga in när det hela är lyckligt över och lyfta upp den/de lill* i famnen och kolla vad det blev för sort. Och gosa lite, feståss :-* .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #4 skrivet: 19 jan-15 kl 13:55 »
En del getter kan sätta mjölk i juvret i mycket god tid före killning medan andra inte gör det förrän i samband med eller strax efter killningen. Variationen är stor. Det säkraste tecknet på att killningen är nära är att ligamenten på kors/ländryggen inte längre kan kännas. Då har mina getter killat inom 12-24 timmar.

Skrolla ner till "Keep checking the doe´s tail ligament and tail head" och teckningen av getens ligament. Kolla också bilderna och läs resten: http://fiascofarm.com/goats/prenatalcare.html

Här kan man se hur en killning går till. Getrasen (La Mancha) saknar naturligt ytteröron. Jag blev mycket förskräckt när jag första gången såg detta och trodde att det rörde sig om någon obegriplig öronkupering som de kanske har för sig "over there"!
http://fiascofarm.com/goats/goat_videos.htm#birth

Personligen tycker jag inte man ska vara så här snabb på att hjälpa till. Misstänker man inte att något är fel behöver man t.ex. inte ta hål på "bubblan" som bl.a. är till för att vidga förlossningskanalen. Inte heller har jag dragit i killingarnas ben vid en normal födsel. Det gör mindre ont för geten när kroppen hinner med att utvidgas i sin normala takt. Man måste naturligtvis ingripa när det behövs.

Bocken skulle jag skilja av när det blir dags för geten att föda. Vid födseln avsöndrar geten ett hormon som bocken kan uppfatta som brunstdoft och börja härja med geten och det är ju helt fel tidpunkt! Sedan är det också som skräptanten skriver, att getter kan brunsta en kort tid efter killning och alltså tvingas föda igen frampå sommaren.

Lycka till! Vad är det för getter du har?
« Senast ändrad: 19 jan-15 kl 14:04 av SussiloII »

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #5 skrivet: 19 jan-15 kl 20:04 »
Utöver alla goda råd så håller jag med Sussilo , man ska inte ha för brått med att hjälpa till. Ser man en nos och 2 klövar i slidöppningen så är det bäst att bara övervaka...det får ta sin lilla tid, som regel klarar geten det själv. Ser man bara ett ben så är det däremot bråttom att kolla upp hur ungen ligger.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #6 skrivet: 19 jan-15 kl 20:21 »
Jag har varit med om getförlossningar där det varit normalt läge, men geten varit trött, och krystningarna kanske lite svaga. Då har jag hållit i killingens framben, och hållit stilla medan geten gjorde resten av jobbet. Hon utnyttjade mitt mothåll, och spjärnade framåt när hon själv var redo för det, och i takt med värkarna. Killingen var ganska stor, så det var väl därför det var svårt också. Men det kändes väldigt bra med det samarbetet, och att geten verkade gilla vad jag gjorde.

Mina getter och jag är nära vänner. Annars hade jag nog inte ingripit i ett sånt läge.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #7 skrivet: 19 jan-15 kl 20:51 »
.... geten varit trött, och krystningarna kanske lite svaga.

I sådana lägen har jag också hjälpt till. Som du skriver, Tuve, är det viktigt att känna sina djur och samarbeta med dem :).

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #8 skrivet: 19 jan-15 kl 20:51 »
Det är väl härligt när man kan hjälpas åt  :D

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #9 skrivet: 19 jan-15 kl 20:55 »
Ja och att få vara med när ett nytt liv kommer till världen är fantastiskt  :)!

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #10 skrivet: 20 jan-15 kl 08:28 »
Förresten, det där med ligamentetn tycker jag är svårt att känna, även om jag haft getter i 7 år nu.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #11 skrivet: 20 jan-15 kl 09:34 »
När kan det var lämpligt att släppa ihop killing och get med bock igen?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #12 skrivet: 20 jan-15 kl 12:14 »
När kan det var lämpligt att släppa ihop killing och get med bock igen?
5 månader innan du tycker det är dax att geten killar igen!
Bockkillingar bör skiljas från mammor och systrar senast vid 3 månaders ålder, för att undvika tjuvbetäckningar, småbockarna ska sedan gå ihop med de vuxna bockarna. Getkillingar kan få gå med sin mamma hur länge de vill (om en inte tänker mjölka, då blir läget förstås ett annat).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sana

  • Inlägg: 24
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #13 skrivet: 26 jan-15 kl 04:15 »
Hej !
Tack för alla frågor och svar....  helt underbart att läsa alla kunskaper.
Jag är också första  gångs get "mamma".... och förväntar förlossning inom några dygn.
Min fundering är.... - Huldas jyver är helt spänt och mäktigt. Ska jag redan nu lossna proppen för att underlätta evt smärta ? Kanske mjölka ur och frysa?
Tack igen för detta fantastiska inlägg och alla  viktiga erfarenheter.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #14 skrivet: 26 jan-15 kl 10:18 »
Sana - Jag tror inte att det är lämpligt att mjölka ur geten innan förlossningen. Råmjölken är oerhört viktig för killingen, och jag skulle inte vilja riskera att när killingen föds är råmjölkstiden över, och det kommer vanlig mjölk. Jag vet inte säkert om det skulle hända så, men jag skulle inte vilja chansa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #15 skrivet: 26 jan-15 kl 11:06 »
Håller med ovan. Man ska absolut inte börja mjölka en get som inte killat. Då mjölkar du ut råmjölken som är det viktigaste för killingen och dess överlevnad. En killing som inte har fått råmjölk har mycket svårare att överleva då den inte har fått skydd mot sjukdomar som finns i besättningen.

Detta är i och för sig skrivit för lamm, men är samma för getter. Läs här om den viktiga råmjölken. "Råmjölken är den första mjölk som finns i juvret efter lamningen. Den bildas i juvret under den sista delen av dräktigheten och innehåller antikroppar som bildats av tackan genom att hennes immunförsvar reagerat på de smittämnen som finns i besättningen."

http://www.svdhv.org/sv/far/artiklar/2012/e/433/mera-ramjolk-till-lammen/

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #16 skrivet: 26 jan-15 kl 18:10 »
Huldas jyver är helt spänt och mäktigt. Ska jag redan nu lossna proppen för att underlätta evt smärta ? Kanske mjölka ur och frysa?

Nej, gör inte det. Förutom de kloka svar du redan fått kan tilläggas att proppen bl.a. är till för att förhindra att bakterier tar sig upp i spenkanalerna och ställer till elände. När killingen ska dia för första gången kan du hjälpa till och lossa proppen. Är juvret mycket spänt när killingen ska dia kan du mjölka ut litet råmjölk så det blir lättare för nyfödda att suga. Den råmjölken är värdefull att frysa in. Lycka till  :)!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #17 skrivet: 15 feb-15 kl 22:27 »
Och hur har det gått, då?  ???

  Mycket klokt har redan sagts i denna tråd.  För min del tycker jag att bäckenbanden (ligamenten) är mest pålitliga.  Se Sussilos länk, den är pålitlig!  Lättast att hitta dem är att stryka med tumme och långfinger, på ömse sidor om ryggraden. från svansen och framåt.  Juver kan fyllas i tre veckor före, eller medan förlossningen pågår.  Men när bäckenbanden har släppt helt, då har i alla fall mina killingar gjort inträde i världen inom 24 timmar.

  Att mjölka före förlossningen avråder även jag ifrån.  Om du (eller en killing) stimulerar juvret, så drar livmodern ihop sig, och det är bra efter förlossningen, när efterbörden ska lossna från livmoderväggen.

  Och så min lilla käpphäst:  Efter förlossningen har du ungefär 24 timmar på dig att "hjärntvätta" killingen.  Plocka upp den så många gånger du bara hinner, och ge den en trevlig upplevelse.  Till exempel få sitta i din famn en liten stund.  Bättre många korta stunder än en lång.  Vitsen är, att när killingen kan springa fortare än du, så ska den springa TILL dig, inte bort IFRÅN dig!  ;)  :-* :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Karin Flodhammar

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #18 skrivet: 12 mar-15 kl 15:22 »
Tack för alla fantastiska råd om getförlossningar. Till min STORA FÖRVÅNING fick min get två små svarta killingar igår, och då var det 6 månader sedan hon träffade en vuxen bagge. Hon måste alltså blivit befruktad av den lille bocken, då 4 månader gammal i mitten av oktober.
   Jag blev helt tagen på sängen. Allt har gått bra och jag har skrivit ut alla värdefulla tips från denna sida och ska nu hem och bygga ett nytt hägn till bocken som jag skilt av från killingar och get med en gång. LYCKA!

Karin

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #19 skrivet: 12 mar-15 kl 17:58 »
Grattis till killingarna! Jojo, de är duktiga de där småbockarna...... ;)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #20 skrivet: 13 mar-15 kl 06:14 »
Jotack, jag hade en sån där liten 4-månaders bockuschling som rymde ur bockhagen, travade bort till gethagen och hoppade över det stängslet också. Inne i hagen fanns vid det aktuella tillfället tydligen en brunstig get - hans mormorsmor :o . När jag slängde ut honom ur hagen var skadan redan skedd. Det blev tvillingar :) .

Karin Flodhammar: Du behöver inte vara orolig för att sånt här händer alltid, det gör det inte. Det är som regel på hösten en får vidta extra försiktighetsåtgärder. Men grattis till killingarna :D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #21 skrivet: 13 mar-15 kl 11:47 »
Oj, vad kul!  At det gick bra, och att killingarna är friska och söta!  (Får vi se bilder?  :D )  Och välkommen i vårt gäng av lurade människor!  Jag tror de flesta här på gettavlan någon gång har överraskats av killingar en morgon ... :-[

  Fyra månader är tidigt, men inte helt ovanligt.  De flesta killingar (av båda könen) brukar vänta till ungefär fem månader innan de blir fertila ...   ;D ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #22 skrivet: 16 mar-15 kl 12:46 »
De flesta killingar (av båda könen) brukar vänta till ungefär fem månader innan de blir fertila ...   ;D ;D

Det gjorde de ytterst sällan hos mig  :P!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #23 skrivet: 16 mar-15 kl 18:37 »
Det gjorde de ytterst sällan hos mig  :P!
Dina var kanske mera välutvecklade än vad mina var ...  ;)

  Vi är dock överens om att de små sötnosarna blir könsmogna låååångt innan flickorna mår bra av att börja arbeta i reproduktionens tjänst!  Och att det är ägarens jobb att hindra dem från detta ...  Vilket dock inte alltid är så lätt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #24 skrivet: 17 mar-15 kl 07:22 »
  Fyra månader är tidigt, men inte helt ovanligt.  De flesta killingar (av båda könen) brukar vänta till ungefär fem månader innan de blir fertila ...   ;D ;D
Det stämmer inte med min erfarenhet. Den getkilling jag haft med den tidigaste brunsten var 2 månader ganska exakt. Och bockkillingarna väntar knappast till 5 månader!
Det sätt som fungerar här på går´n till att hålla könen separerade, är att ta bort bockkillingarna från getflocken och flytta dem till bockflocken när de små är 3 månader. Sedan försöker jag ha grupperna utom synhåll ifrån varandra, då triggar det inte igång några onödiga brunster. Ibland har jag t o m haft bockarna i en annan by!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur hjälper man till vid en getförlossning?
« Svar #25 skrivet: 17 mar-15 kl 09:47 »
Jo, jag kom på det sedan.  Jag mindes fel.  Mellan tre och fyra månader, och de bör helst inte vänjas av helt före fyra månaders ålder.  Ett knepigt logistiskt problem!

  Kalle Hammarberg sa en gång till mig att han för sin del misstsänkte (då i alla fall) att getter en gång för länge sedan haft fördröjd fosterutveckling, som rådjur har.  Men att människan avlat bort detta för att få mera mjölk.  Men nu börjar det bli ett helt annat ämne!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 7 användare (1 dolda)
mikaelmareld, xaelanar, LimJans, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser