Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga bastuaggregat. ?  (läst 11075 gånger)

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
bygga bastuaggregat. ?
« skrivet: 26 dec-14 kl 18:43 »
Hej, nu är bastun färdig, har satt in en liten täljstenskamin men får inte upp tillräcklig temp och den rätta leulun.

så nu ska det byggas ett agg. Men hittar inga ritningar, varken på engelska svenska eller finska. Har lite ideer i huvvet men behöver tips. Då bastun är dåligt isolerad behöver jag kunna ta tillvara på så mycket av värmen som möjligt. Har tänkt göra en rund variant med nät runt dom håller stenarna.
har sett modeller där skorstenen cirklar sig balnd stenarna ett varv, går det att dela skorstenen i två små rör och cirkla dom ett varv och sen setta ihop dom till ett stort rör innan man skickar ut röken...?. Tips?.?

Skogsola

  • Gäst
SV: bygga bastuaggregat. ?
« Svar #1 skrivet: 29 dec-14 kl 16:33 »
 Börja med att ta bort täljstenen! Den är gjord för att jämna ut temperaturen så att det inte blir bastuvarmt. Om inte din bastu är stor som globen så ska det inte vara svårt att få den varm om du bara eldar ordentligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: bygga bastuaggregat. ?
« Svar #2 skrivet: 29 dec-14 kl 16:51 »
Om man studerar fabrikstillverkade bastukaminer så ser man att de som regel har stenmagasinet liggande direkt på eldstadens översida, det brukar inte finnas en massa sten runt rökröret.

När du söker ritningar, så tänk på att om man talar om bastuaggregat så menar man som regel någon slags elektrisk värmeapparat. Vedeldade saker brukar kallas bastukamin eller bastuugn.

Jag har just bläddrat igenom ett i övrigt mycket innehållsrikt häfte, "Bastubygge", utgivet av Riksföreningen för Simningens Främjande någon gång på 1960-talet. Men det står ingenting alls om kaminkonstruktioner där, det verkar som om man inte har velat förstöra affärerna för alla kamin- och bastuaggregattillverkare som annonserar i häftet.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: bygga bastuaggregat. ?
« Svar #3 skrivet: 29 dec-14 kl 17:46 »
Om du köper en liten plåtkamin typ Laxen så kan du ställa en plåtlåda på den med sten i.Så slipper du hålla på  jävlas i onödan om du inte köper ett lågpris alternativ av bastukamin.

Rubensgården

  • Gäst
SV: bygga bastuaggregat. ?
« Svar #4 skrivet: 29 dec-14 kl 18:00 »
Plåtkamin laxen finns i bastuutförande men det är fortfarande tveksamt om den är godkänd. Hur blir det med detta då man bygger själv? Finns ju regler att följa så att man inte får lov att elda upp sin egendom.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: bygga bastuaggregat. ?
« Svar #5 skrivet: 29 dec-14 kl 18:25 »
Något sådant här går väl att dra ihop hemma med en del tid bra-o-ha-bitar?
http://www.harvia.fi/files/pdf_installation_info/34832/Legend_150_240_300_CE_VTT_FISV.pdf

Skogsola

  • Gäst
SV: bygga bastuaggregat. ?
« Svar #6 skrivet: 29 dec-14 kl 18:26 »
Godkänd är den säkert inte men skulle allt göras lagligt med bygganmälan och hela paketet så bleve det inte många "alternativbastuar" byggda. :)

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: bygga bastuaggregat. ?
« Svar #7 skrivet: 29 dec-14 kl 19:29 »
Plåtkamin laxen finns i bastuutförande men det är fortfarande tveksamt om den är godkänd. Hur blir det med detta då man bygger själv? Finns ju regler att följa så att man inte får lov att elda upp sin egendom.

I princip är det väl bara att göra som alltid annars när det gäller produkter som borde vara CE-märkta när de är masstillverkade: Ta fram motsvarande dokumentation (dels en s k tillverkardeklaration - ett dokument där du listar vilka direktiv och standarder som du anser är relevanta för produkten i fråga, samt din underskrift på att du intygar att den uppfyller dem, dels en s k TCF (technical construction file), som ska innehålla ritningar, provresultat, beräkningar mm som styrker det du påstår i tillverkardeklarationen) för din hembyggda kamin och håll den i beredskap för att visa upp för myndighet eller försäkringsbolag vid behov - sen är det klart.
Det är bara i ytterst få fall som EU-direktiven uttryckligen kräver att saker ska testas av någon myndighet eller ackrediterat labb, exempel på detta är motorfordon och utrustning som innehåller radiosändare. För alla andra slags prylar räcker det med en självdeklaration från tillverkaren eller importören, även om många gärna låter testa på ett fristående labb för att ha ryggen fri.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: bygga bastuaggregat. ?
« Svar #8 skrivet: 29 dec-14 kl 22:10 »
Något sådant här går väl att dra ihop hemma med en del tid bra-o-ha-bitar?
http://www.harvia.fi/files/pdf_installation_info/34832/Legend_150_240_300_CE_VTT_FISV.pdf


precis, det var en bra beskrivning detdär, om en lite väl avanserad. har kollat lite på denna också http://www.swedishlapland.com/se/Bottenvikens-skargard/Aktuellt/Tillverkning-av-bastuaggregat-till-Bottenvikens-skargard/

har sett en variant lik denna där röret altså svänger ett varv runt ibland stenen innan den går ut, det måste ju ge lite extra effekt. det var därför jag undrade om man kan ha två mindre rör som går runt och går ihop med ett större innan det går ut, det är inte så lätt att valsa 110 rör så snävt. och rörböjar är dyra.

ang. regler så har jag läst en del om det, ingen vidare läsning.
men vem är reglerna gjorda för? jag ska inte försäkra bastun, och den är inte nära några försäkrade hus. om den brinner ner har jag förlorat 79kr. det är vad skruven kosta.
« Senast ändrad: 29 dec-14 kl 22:27 av eriks »

Rubensgården

  • Gäst
SV: bygga bastuaggregat. ?
« Svar #9 skrivet: 29 dec-14 kl 23:53 »
Jag gillar att följa reglerna för att inte riskera att någon avundsjuk anmäler att vi har ändrat användningsområdet för ett rum från uthus till försäljningslokal. Kan kosta över hundra tusen i vite. I det sammanhanget köper man hellre ett aggregat än att leva med vitesrisken. Men alla är vi olika.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: bygga bastuaggregat. ?
« Svar #10 skrivet: 05 jan-15 kl 20:10 »
k vi provar.
ang. avundsjuka så är inga grannar avundsjuka på en bastu av spillvirke. dom tycker nog snarare synd om en. man kan som alternativare lätt tro att dom "andra" vill va som en, men det stämmer ej. inte ens om bastun skulle ha nävertak och handsmidda gångjärn skulle dom bli avundsjuka. nej, det är andra grannens nya unga fru och vaxade bmv som avundas. 8)

Rubensgården

  • Gäst
SV: bygga bastuaggregat. ?
« Svar #11 skrivet: 07 jan-15 kl 20:35 »
Har kollat lite. Att svartbygga en eldstad kostar om det anmäls ungefär lika mycket som ansökan.
Sen tillkommer straffavgift för huset som kanske man kan slippa då det inte rör sig om så många kvadratmeter.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: bygga bastuaggregat. ?
« Svar #12 skrivet: 20 jan-15 kl 20:31 »
ok...nu har jag börjat bygga.
det blir ett ytterst litet aggregat så det gäller att få ut så mycket av värmen från veden som möjligt.

Därför tänkte jag göra ett hål ca 100mm i diameter diagonalt genom hela aggregatet från bakre delen ca 100mm upp till främre delen ca 250mm upp. i hålet sätter jag ett 100 rör.
Tanken är då att elden ska värma röret som transporterar värme uppåt likt en spiskråka https://www.google.se/#q=spiskr%C3%A5ka
Om inte annat blir det ju ganska mycket mer varm plåt som är i kontakt med rummets luft


är jag helt ute och cykklar eller kan det ge någon effekt?

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: bygga bastuaggregat. ?
« Svar #13 skrivet: 10 apr-15 kl 22:05 »
Tänkte uppdatera lite Då det är färdigt och testat. Gav upp alla idéer om att ta vara på den varma röken och gjorde en 90graders sväng direkt ovanpå eldkammaren och rakt ut. Effekten blir mer än tillräckligt ändå,extra drag får man helt enkellt genom att öppna asklådan. tar en liten stund att värma 160kg sten men när den är varm kan man slå hur mycket man vill utan att kyla av den.  Tack för engagemang
« Senast ändrad: 10 apr-15 kl 22:13 av eriks »

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: bygga bastuaggregat. ?
« Svar #14 skrivet: 11 apr-15 kl 17:52 »
Snygg var den. :)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: bygga bastuaggregat. ?
« Svar #15 skrivet: 11 apr-15 kl 17:58 »
Ja, det blev en fin en  :)

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: bygga bastuaggregat. ?
« Svar #16 skrivet: 11 apr-15 kl 21:30 »
De där kallar jag en riktig bastukamin!
 :D

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: bygga bastuaggregat. ?
« Svar #17 skrivet: 12 apr-15 kl 15:44 »
Riktigt snygg!

Finns det nån bild utan sten i korgen?

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: bygga bastuaggregat. ?
« Svar #18 skrivet: 13 apr-15 kl 20:04 »
Absolut, även om ljuset inte är riktigt lika fint på den bilden.

hålet i väggen, där rökröret går ut är täckt med en täckplåt och värmetålig isolering.

Edison

  • Inlägg: 13
    • -
SV: bygga bastuaggregat. ?
« Svar #19 skrivet: 06 okt-17 kl 17:22 »
Otroligt bygge. Väldigt inspirerad.
Jag kanske ska köpa en täljstenskamin. Vet att den inte är ngt för bastu.
Men tänker att man byter täljstenen mot plåt och sätter en ram utanför för sten.
Jag tänker att återanvönder du den gamla täljstenskamin så blir det enklare. Det finns redan en färdig kamin som vissa väggar måste bytas på. Ist för att göra en helt från grunden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare
Valpen001

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser