Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken slicksten/mineraler?  (läst 7051 gånger)

Wildvittra

  • Inlägg: 252
    • -
Vilken slicksten/mineraler?
« skrivet: 15 apr-14 kl 09:27 »
Hej! Är ny som getägare, har just köpt tre gudomligt söta angoragetter. De går ute i en hage där de har massor av sly och annat gott och stödutfodras än så länge med hö. I hagen går också två kastrerade baggar och de har en slicksten för får från granngården. Har märkt att getterna slickar otroligt mycket på den och började fundera på om de kanske har andra behov av mineral/saltsten än får. Läste lite på nätet att getter behöver mer koppar än får, så vad har ni andra för slickstenar till getter? Finns det nån man kan ha till både getter och får? Behöver getter andra mineraler, typ från mineralbalja eller får de i sig allt via slickstenen?

Många frågor men som sagt är vi nybörjare.  :)
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

annajohannas

  • Gäst
SV: Vilken slicksten/mineraler?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-14 kl 15:22 »
Man brukar ge sina getter vanlig saltsten samt viltdjurssaltsten. Fårmineraler kan kan man ge getterna, men se till att den innehåller koppar, annars kan man köpa nötfor (mineraler för nötboskap). Lycka till med de nya djuren.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vilken slicksten/mineraler?
« Svar #2 skrivet: 16 apr-14 kl 08:49 »
Viltstenen är bra till getter!
Mineralbalja ska de ha en som är för nötkreatur och getter (blå balja på Granngården, andra tillverkare har andra baljor som går lika bra). Getterna ska inte ha en fårbalja, inte ens den med extra koppar, för den innehåller ändå mycket mindre koppar än nöt/get-baljan. Men jag vet inte hur du ska servera den enbart till dina getter, känner inte till huruvida baggar är smarta nog att undvika mineralbaljan (de riskerar kopparförgiftning om de ger sig på nöt/get-baljan, eftersom får är känsliga för just koppar).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Wildvittra

  • Inlägg: 252
    • -
SV: Vilken slicksten/mineraler?
« Svar #3 skrivet: 16 apr-14 kl 09:28 »
Viltstenen är bra till getter!
Mineralbalja ska de ha en som är för nötkreatur och getter (blå balja på Granngården, andra tillverkare har andra baljor som går lika bra). Getterna ska inte ha en fårbalja, inte ens den med extra koppar, för den innehåller ändå mycket mindre koppar än nöt/get-baljan. Men jag vet inte hur du ska servera den enbart till dina getter, känner inte till huruvida baggar är smarta nog att undvika mineralbaljan (de riskerar kopparförgiftning om de ger sig på nöt/get-baljan, eftersom får är känsliga för just koppar).

Tack för svaren!
När jag kollar på Granngårdens hemsida så står det Häst under den blå baljan. Den orangea står det får och nöt på. Vad är egentligen skillnaden mellan mineralbalja och slickten med mineraler?
« Senast ändrad: 16 apr-14 kl 10:26 av Spräkla »
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Wildvittra

  • Inlägg: 252
    • -
SV: Vilken slicksten/mineraler?
« Svar #4 skrivet: 17 apr-14 kl 15:35 »
Inget svar på min sista fråga? Jag undrar vad mineralbalja egentligen är för något och om man behöver ha både balja och viltsaltsten? Nån som kan förklara för en total nybörjare detta med mineralbaljor och saltstenar så jag förstår lite bättre?  ::)
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

annajohannas

  • Gäst
SV: Vilken slicksten/mineraler?
« Svar #5 skrivet: 17 apr-14 kl 23:19 »
Ja, det skall ha både saltsten och mineraler. Saltsten består av salt och mineraler är något helt annat. Jag har haft getter i snart fem år, och jag ger mina mineraler till får med koppar i, detta har fungerat bra till dem. Jag ger dem fri tillgång inne i stallet, i mineralkrubbor. Om du ger getterna mineralbaljor, se till att det finns något skydd över dem, så att de inte blir sörja när det regnar.

Halte

  • Gäst
SV: Vilken slicksten/mineraler?
« Svar #6 skrivet: 17 apr-14 kl 23:28 »
Min erfarenhet är att fåren "okynnesäter" av mineralbaljorna man köper för att det är gott, mkt melass i tror jag. Jag ger dem istället rent mineralpulver som de får slicka i sig, antingen i pulverform eller så gör jag en egen balja med torkat pulver (uppblött och torkat till en kaka). Då äter de enbart för att de behöver det och inte för att det är gott.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilken slicksten/mineraler?
« Svar #7 skrivet: 18 apr-14 kl 21:27 »
Det kan vara skillnad på innehåll i de olika baljorna, granulaten och stenarna.  Enligt Kung Hammarberg kan de kombinera ihop själva.  Om de äter för att det smakar melass, varför inte ge dem lite melass eller betfår då?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Wildvittra

  • Inlägg: 252
    • -
SV: Vilken slicksten/mineraler?
« Svar #8 skrivet: 24 apr-14 kl 10:25 »
Ja, det skall ha både saltsten och mineraler. Saltsten består av salt och mineraler är något helt annat. Jag har haft getter i snart fem år, och jag ger mina mineraler till får med koppar i, detta har fungerat bra till dem. Jag ger dem fri tillgång inne i stallet, i mineralkrubbor. Om du ger getterna mineralbaljor, se till att det finns något skydd över dem, så att de inte blir sörja när det regnar.

En viltsaltsten innehåller ju också mineraler, måste jag ändå ha extra mineraler i form av balja till dem?
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

annajohannas

  • Gäst
SV: Vilken slicksten/mineraler?
« Svar #9 skrivet: 24 apr-14 kl 13:29 »
Enligt granngården där jag bor, så är det ingen större mängd mineraler i viltsaltstenen. Man har ju flera olika saltstenar, samt mineraler för att getterna kan välja och äta som de känner att de har behov av.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser