Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge får lamm vara lamm?  (läst 10362 gånger)

Skogsola

  • Gäst
Hur länge får lamm vara lamm?
« skrivet: 11 nov-13 kl 11:02 »
 Tänker så här att om man använder allmogeraser till "halvkommersiell" uppfödning så bör man avskilja och göda lammen för att få upp dem i vettiga slaktvikter. Men hur länge kan man ha dem innan de blir för feta eller blir nedklassade till vuxna får.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hur länge får lamm vara lamm?
« Svar #1 skrivet: 11 nov-13 kl 13:23 »
Tja, allmogerraser får nog inte mera kött på sig för att du fodrar dom med kraftfoder/göder dom...
Deras storlek finns inprogrammerat i generna. Större än så kan du inte få dom :-[

När de slutar att växa, så sätter de fett istället. Det gäller att väga regelbundet och känna på lammen för att veta när det infaller.

Lamm klassas som lamm i ungefär ett år, dvs till 1-årsdagen. Men det beror på ledytorna, slakteriet tittar på dom och bestämmer sig om det är får eller lamm. Jag har haft flera år gamla tackor som har klassat sig som lamm. Så det är inget säkert mått ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Hur länge får lamm vara lamm?
« Svar #2 skrivet: 11 nov-13 kl 13:34 »
Jag har haft flera år gamla tackor som har klassat sig som lamm. Så det är inget säkert mått ;D

Skrev du på pappret att det var "får" som skulle slaktas? Eller gjorde du en fuling?
Det hade ju varit bra att slakta tackorna som lamm...  :)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hur länge får lamm vara lamm?
« Svar #3 skrivet: 11 nov-13 kl 14:29 »
Vid det tillfället, slaktade jag både tackor och lamm.
Men jag har skickat 1,5-åringar som lamm utan att få några protester... :-[ Senast nu i höst. Hittade en obetäckt ungtacka som antagligen var tvekönad, här i somras. Hon var 1 år och 5 månader när hon klassade sig som lamm ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Skogsola

  • Gäst
SV: Hur länge får lamm vara lamm?
« Svar #4 skrivet: 11 nov-13 kl 15:05 »
Tja, allmogerraser får nog inte mera kött på sig för att du fodrar dom med kraftfoder/göder dom...
Deras storlek finns inprogrammerat i generna. Större än så kan du inte få dom :-[

När de slutar att växa, så sätter de fett istället. Det gäller att väga regelbundet och känna på lammen för att veta när det infaller.

Lamm klassas som lamm i ungefär ett år, dvs till 1-årsdagen. Men det beror på ledytorna, slakteriet tittar på dom och bestämmer sig om det är får eller lamm. Jag har haft flera år gamla tackor som har klassat sig som lamm. Så det är inget säkert mått ;D

 Värmlandsfåren är inte SÅ små så man tycker att de borde gå att få dem över 15 kg gränsen med lite intensivare uppfödning.
 Om lammen är lamm i ett år så borde det väl gå att levandelagra lamm över vintern och framåt våren när efterfrågan är högre? Gör folk så eller varför inte?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hur länge får lamm vara lamm?
« Svar #5 skrivet: 11 nov-13 kl 15:09 »
Därför att dom äter upp vinsten >:D
Mat över vintern är inte gratis, precis..
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Hur länge får lamm vara lamm?
« Svar #6 skrivet: 11 nov-13 kl 15:26 »
Jag planerar att göra så i år. Enda orsaken till att jag anser mig kunna räkna hem det är för att det inte går åt fler ensilagebalar för att behålla dem, utan det blir mindre spill pga att de inte hinner äta upp innan ensilaget blir dåligt.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Hur länge får lamm vara lamm?
« Svar #7 skrivet: 11 nov-13 kl 16:15 »
Vi har inte direkt koncentrerad lamning så vi har alltid några eftersläntare, sen är det alltid några som växer sämre än andra. Dessa lamm har vi kvar över vintern. Självklart äter dom, så jag får inte bättre betalt i slutändan. Vi säljer köttlådor själva när det är som sämst betalt. De vi inte säljer själva får åka till olika slakterier, oftast när dom har ont om lamm och vill betala mer.

Ylven, om ensilagebalarna blir dåliga så måste det så klart va bättre att ha fler som äter av balarna. Bara man har plats i lagårn.
Men man kanske inte ska räkna med att dom blir klassade som lamm heller. Det kan ju vara lite osäkert.
Köttet blir mörkare med åldern så det kollar dom väl också på slakteri.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hur länge får lamm vara lamm?
« Svar #8 skrivet: 11 nov-13 kl 21:05 »
Allmogefåren håller sig som lamm längre har jag märkt...
Jag skickade ett gäng tackor för några år sedan, dom var anmälda som får men några klassades ändå som lamm, den äldsta var nästan 3 år :o
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Hur länge får lamm vara lamm?
« Svar #9 skrivet: 12 nov-13 kl 16:06 »
Det verkar vara upp till slakteriet har jag märkt. I vårt slakteri så går de enbart på märkningen!!! När vi slaktade på Farmek så kunde äldre djur ibland bli klassade som lamm. Mina Gutar blir så väldigt mycket bättre slaktmässigt, när de får gå ytterligare 1 år. och så mycket "köttigare" lägger inte på fett. Dåligt av slakteriet tycker jag.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Hur länge får lamm vara lamm?
« Svar #10 skrivet: 12 nov-13 kl 17:38 »
Skogsola..

vallhunden har rätt, de blir inte större än de kan växa till sig naturligt - försöker du göda får de fett i form av klasar som du lätt plockar bort vid slakt. Jag försökte "göda" några baggar för många år sen - varje bagge hade nästan exakt 5 kg fett i klasar som små fåglarna fick under vintern...slaktvikten blir inte högre !!

Håller med hustran; låt hellre gutarna gå ett år extra (ej med lamm) så får du en ruskigt fin slaktkropp.

Gutarna behöver tid för att växa - inte bara mat   ;)
Ett köttfår är framavlad för att lägga på sig - den kan du mata...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Skogsola

  • Gäst
SV: Hur länge får lamm vara lamm?
« Svar #11 skrivet: 12 nov-13 kl 19:34 »
 Sammanfattningsvis så kan man hålla över allmogelammen länge om man vill? Ända till våren om så är? Men att ge dem kraftfoder är meningslöst?
 Har några värmlandsfår som håller marken öppen runt det ensliga alternativ-torpet. Spånar lite om man skulle försöka med mera seriös lammuppfödning hemma på fädernegården. Men då är det tung köttras som gäller om man ska få ekonomi på det eller...?

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Hur länge får lamm vara lamm?
« Svar #12 skrivet: 13 nov-13 kl 00:18 »
Hitta folk som vill betala för ditt kött. Man blir inte rik på att föda upp lamm.
Men man kan få mer betalt än slakterierna är villiga att betala. Sen kan man ju få en slant för skinnet om man har rätt ras och inte vill ha köttras.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 9 användare (4 dolda)
xaelanar, Trolle_85, Caroline Carlsson, Besksöta, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser