Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att köpa gård, vad ska man tänka på?  (läst 20847 gånger)

Rubensgården

  • Gäst
SV: Att köpa gård, vad ska man tänka på?
« Svar #20 skrivet: 30 okt-13 kl 21:07 »
15Ha är ganska gigantiskt men visst ska ni ha djur går det åt fort. Det är nog där jag ville flika in med lite tankar:
Hur har ni tänkt leva? Mest på vegetabilisk föda eller på allätardiet? Hur har människorna bott på gården innan? Finns möjlighet att bo som ni vill bo när det gäller odlingsmark, skog, betesmark? Har ni estetiska preferenser när det gäller huset? Ska det vara orört och orenoverat? Ska ni ha el?

Eloge till alla som fattar att Stockholm inte är i mellersta Sverige! Ta en titt på odlingszonkartan och försök ta reda på hur ert objekt ligger i den skalan. Prata med lokalbefolkningen. Prata med säljaren och förklara era ambitioner. Säljare kan gå ner i pris för att få rätt personer till bygden. Ska ni ha barn? Finns isf. skola, dagis, osv?

GuyFromTheSky

  • Inlägg: 35
    • Öland
SV: Att köpa gård, vad ska man tänka på?
« Svar #21 skrivet: 31 okt-13 kl 19:18 »
Mycket bra synpunkter, jag tackar ödmjukast. Jag har förstått att tomten är det primära när man ska köpa ställe och att man måste ha lite tålamod. Just nu ser jag bara möjligheter och varenda litet torp på hemnet ser ut som drömkåken men jag förstår att jag måste tagga ner lite och göra lite mer research.

Hur mycket ska man räkna med att det kostar att få ordning på ett totalt renoveringsobjekt? T.ex. en ladugård med inrasat tak eller ett torp med hål i golvet. Pratar vi miljoner eller kommer man undan med ett par hundra tusen (generellt sett).

Broberg

  • Gäst
SV: Att köpa gård, vad ska man tänka på?
« Svar #22 skrivet: 31 okt-13 kl 19:34 »


Hur mycket ska man räkna med att det kostar att få ordning på ett totalt renoveringsobjekt? T.ex. en ladugård med inrasat tak eller ett torp med hål i golvet. Pratar vi miljoner eller kommer man undan med ett par hundra tusen (generellt sett).

Hela spannet finns, beroende på skada och hur mycket man kan göra själv.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Att köpa gård, vad ska man tänka på?
« Svar #23 skrivet: 31 okt-13 kl 20:17 »
Hur mycket ska man räkna med att det kostar att få ordning på ett totalt renoveringsobjekt? T.ex. en ladugård med inrasat tak eller ett torp med hål i golvet. Pratar vi miljoner eller kommer man undan med ett par hundra tusen (generellt sett).
För bostadshus kan man grovt räkna med 10 000 kr/m2 för inre helrenovering inkl. VVS och el, ytterligare 10000 kr/m2 för yttertak, fasad, fönster och ytterdörrar. Detta under förutsättning att man gör så mycket man får själv. Lejer man in folk rusar det snabbt iväg.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Att köpa gård, vad ska man tänka på?
« Svar #24 skrivet: 31 okt-13 kl 20:21 »
Hur mycket ska man räkna med att det kostar att få ordning på ett totalt renoveringsobjekt? T.ex. en ladugård med inrasat tak eller ett torp med hål i golvet. Pratar vi miljoner eller kommer man undan med ett par hundra tusen (generellt sett).

Jag blir lite orolig när jag läser det där när du tidigare skrivit:

Jag är 26 år och har bott i stan så gott som hela mitt vuxna liv. Allt det här är helt nytt för mig och alla små gnuttor av vishet är väldigt uppskattade.

Nu kommer jag vara väldigt ärlig. Jag hoppas att du förstår att jag menar väl, men jag är orolig för att du överskattar vad du mäktar med. Det är mänskligt, jag är (framför allt var...) likadan själv, så jag försöker inte sitta på en högre häst här (möjligen en liten ponny).

Att ge sig på ett totalt renoveringsobjekt utan att vara en erfaren snickare själv (proffs eller amatör) känns som ett utmärkt recept på en total katastrof, kraschad ekonomi och kanske också kvaddat förhållande på kuppen. Att renovera ett totalt nedgånget ställe gör man på två sätt: Med pengar eller med erfarenhet.

Att renovera tex inrasade tak är en rätt stor manöver och det kräver både resurser (maskiner, hantverkare/medhjälpare etc) och pengar (nya takstolar, nya takpannor etc). Om nocken kollapsat och taket rasat in lär skadorna vara rätt omfattande och då pratar vi om att i princip bygga en ny byggnad i stället. Är det stenväggar kan de ha klarat sig rätt bra, men du kan förmodligen glömma allting (takstolar, innerväggar, golv etc) byggt i trä. Är hela byggnaden byggd i trä är det nog tyvärr tveksamt om det finns nånting som är värt att behålla, risken är att det har blivit så skadat av väder och vind och, inte minst, av takraset att det bara är att riva och börja om.

Det var därför jag skrev innan att man vill förvissa sig om att taken är i bra skick, för så länge taken är ok slipper man alla följdskador som uppstår när det regnar in. Om det läcker in vatten riskerar du att åka på att byta takisolering, innertak, kanske innerväggar och tom golv etc. Allt (nästan) är enklare/billigare att fixa än allvarliga takskador...

Personligen skulle jag inte ens fundera på att ta i ett större objekt, som tex en lada, där taket gett sig. Vi har ett plåttak på en mindre byggnad (kanske ~10m2) som rostat sönder så takstolarna ruttnat rätt illa, men det är ju en bagatell jämfört med en lada som kastat in handduken. I värsta fall kan jag riva ner hela skiten och bygga nytt på en sommar, men så har jag också byggt några mindre ekonomibyggnader innan så jag har ett hum om var man börjar... ;)

För att vara lite drastisk, att ge sig på ett ställe där man måste göra rätt omfattande ingrepp är kanske inte en ultimat början på friheten. Bättre då att kanske satsa på ett litet ställe i vettigt skick än att försöka ge sig på ett större ställe som kräver enorma insatser.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

GuyFromTheSky

  • Inlägg: 35
    • Öland
SV: Att köpa gård, vad ska man tänka på?
« Svar #25 skrivet: 31 okt-13 kl 20:43 »
Att ge sig på ett totalt renoveringsobjekt utan att vara en erfaren snickare själv (proffs eller amatör) känns som ett utmärkt recept på en total katastrof, kraschad ekonomi och kanske också kvaddat förhållande på kuppen. Att renovera ett totalt nedgånget ställe gör man på två sätt: Med pengar eller med erfarenhet.

Det var inte så jag menade. Frågan ställde jag bara för att få ett hum om vad det kan kosta. Jag är absolut INTE intresserad av att köpa ett totalt renoveringsobjekt, jag skulle aldrig klara av att renovera ett hus utan professionell hjälp och jag är inte säker på att jag vill lägga hundratusentals kronor på att hyra in hantverkare och renovera. Om jag däremot vet att det kostar t.ex. 300 000 att bygga ett nytt tak så har jag i alla fall ett hum om vilken prisbilden är. Det var mer så jag menade. Men tack för dina synpunkter ändå. De är värdefulla.

eriksvenzzon

  • Inlägg: 116
    • Lappland
SV: Att köpa gård, vad ska man tänka på?
« Svar #26 skrivet: 31 okt-13 kl 21:21 »
10,000kr /m3 hur lyckas man med det???

Ett problem jag ser när folk köper ett renoveringsobjekt är att de INTE renoverar utan byter allt.
Är det ett kök från 60-talet riv inte ut de och stoppa in ett för 200 000, du kommer långt med att måla upp det.

GuyFromTheSky

  • Inlägg: 35
    • Öland
SV: Att köpa gård, vad ska man tänka på?
« Svar #27 skrivet: 31 okt-13 kl 21:30 »
10,000kr /m3 hur lyckas man med det???

Ett problem jag ser när folk köper ett renoveringsobjekt är att de INTE renoverar utan byter allt.
Är det ett kök från 60-talet riv inte ut de och stoppa in ett för 200 000, du kommer långt med att måla upp det.

Skulle jag mot all förmodan köpa ett renoveringsobjekt skulle jag sträva efter att återställa det i ursprungsskick till skillnad från att modernisera och bygga "modernt".

Broberg

  • Gäst
SV: Att köpa gård, vad ska man tänka på?
« Svar #28 skrivet: 31 okt-13 kl 22:12 »
Skulle jag mot all förmodan köpa ett renoveringsobjekt skulle jag sträva efter att återställa det i ursprungsskick till skillnad från att modernisera och bygga "modernt".

Bara där, har du kommit långt. Vet ett 1,5-plans, på kanske 100 kvm byggyta. Firma bytte panel och tilläggsisolerade och det gick på lite över 400 000, plus elgubbar, som fick greja med utanpåliggande kablar och plåtbockare, som gjorde sitt.

En viss skillnad, jämfört med att själv byta panelbrädor och måla, på en hussida om året.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Att köpa gård, vad ska man tänka på?
« Svar #29 skrivet: 01 nov-13 kl 20:00 »
Först och främst: Grattis och stå på er :)
Vad jag förstår är inte familj och vänner lika övertygade om att ni väljer rätt stig i livet. Det är bara att strunta i! Ni är ännu unga och har hela livet framför er och då är det ju viktigt att leva det som man själv vill.
Vi köpte vårt torp för 3 år sedan. Då hade ingen bott här på 45 år!! Taket var okej och som någon sa innan är det faktiskt det viktigaste!
Det fanns ingen toa och inget kök i bostaden, tapeterna var från 50 talet och det var linoliummattor på golven.
Ett fönster hade läckt in ett tag och uppvärmningen var obefintlig (skorstenen hade rasat in)
Marken är på 3,5 ha.
Då vi har 4 barn så var toa och kök prio ett. Det löste vi genom att köpa en sådan där byggbod som hade toa och kök. Denna byggde vi sen vidare på och gjorde en stuga till de stora barnen.
Vi har gjort nästan allt själva, dock fick en firma sätta i rör i skorstenen till oss.
Fönsterna är fortfarande lite "häckiga" och behöver kittas om, men det är inte "så viktigt"
Vi fick byta panel och även syll på en del av huset. Sen har vi byggt till en del på huset.
Sen är det som alla säger - läget kan du inte flytta på och grannarna är också svåra att flytta, huset kan man alltid göra om när och om man vill.
Med en halv miljon kan du köpa ditt ställe (beroende på var) och sen renovera efter hand.
För att få lån idag krävs ju en inkomst...

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Att köpa gård, vad ska man tänka på?
« Svar #30 skrivet: 02 nov-13 kl 15:03 »
Den rätta platsen hittar ni med hela kroppen. Om platsen är rätt så kommer ni inte att vilja gå in förrän det nästan är risk för liv och lem. Då behöver huset bara vara varmt och pålitligt, inte stort.

Lycka till! :)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

 

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Att köpa gård, vad ska man tänka på?
« Svar #31 skrivet: 02 nov-13 kl 16:04 »
Då behöver huset bara vara varmt och pålitligt, inte stort.

Lycka till! :)

Och hus går att bygga ut. Har man bara nånstans att bo som funkar hyfsat under tiden hinner man bygga rätt mycket på kvällar och helger om man liksom ändå bor på byggarbetsplatsen.

Några vänner har bott med tvättstugan i ett uthus i några år och det funkar ju, men nu har de dels renoverat klart det mesta i huset samt att de har fått barn som snart behöver egna sovrum så då måste de bygga ut ändå och då passar de på att skaffa tvättstuga i huset med.

Man får ta det lite i taget helt enkelt. Försöker man göra allt på en gång knäcker man sig, men betar man av en sak i taget och försöker planera projekten så de kan samordnas så fixar det sig på sikt...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

JennyN

  • Inlägg: 874
    • Jennys frön & sånt
SV: Att köpa gård, vad ska man tänka på?
« Svar #32 skrivet: 04 nov-13 kl 10:06 »
Det låter jättekul!
Här är mina funderingar ang ditt projekt. Ber om ursäkt för ev ömma tår i förväg, det var inte meningen.  :-*

Nu är det bara ni två. Ni kanske inte ens har pratat så mycket om barn. Det kanske till och med är jobbigt att prata om barn  ;) Men...
tänk hypotetiskt i så fall på att det är bra att köpa ett hus med extra utrymme. Antingen om det finns flera sovrum redan nu, eller om det går att dela av ett större rum till flera. Även om man snålar och bygger själv utan hantverkare, så kostar det många 100 000 att bygga till. Och det tar tid. Det skall grävas, gjutas grund eller muras källare, byggas väggar, tak, isoleras, dras rör till värme & vatten... kort sagt: ju mer som finns och "bara" kan renoveras, desto billigare.
Titta in på byggmarknaden och gör ett överslag på mängder för respektive objekt ni tittar på. Det är inte bara tjusiga inredningsdetaljer som kostar. Virke till takstolar är sjukt mycket dyrare än "vanligt" trä, rör i "rätt" dimensioner osv...- man ska ju inte bara ha 1 meter av dem tyvärr :-/

Ja, el och rinnande vatten och varmt vatten i duschen vill man definitivt ha när man har småbarn. Det är sånt som kan vara dyrt att dra in, från anknytningspunkt vid stora vägen. Kolla kvalitet på dricksvatten om det finns egen brunn. Kostar lätt 50-100' att borra en ny. En kompis hade föroreningar från gödslad mark på grannfastigheten i sin brunn. Jippi.

Uppvärmning. Det verkar jättemysigt med en brasa i varje rum och vedspis. Till någon av er visar sig få lite allergiska tendenser av vedrök. Det kan komma plöstligt.  ;) Plus att det är sjukt mycket jobb att hålla värmen uppe i alla brasorna.
Vattenburen värme är billigast i drift och mest flexibelt. Då kan du t ex ha jordvärme/bergvärme om det finns indraget eller en kombipanna ved/pellets/el. Vi har konverterat en gammal oljepanna i gjutjärn(med vedinkast) genom att sätta på en pelletsbrännare där oljebrännaren satt. På så sätt värms huset & vattnet "automatiskt" genom att pelletsförrådet fylls på. I vintras pajade nåt i pelletsbrännaren, så vi fick elda ved och värmeloggs i vedinkastet istället. Så lagom kul att behöva gå upp mitt i natten och lägga på mer ved för att inte frysa. Just då är du bortrest, och där sitter din sambo med mjölkstockning av kylan och två småttingar som skriker och har bajsat ner sig och ska lägga på mer ved mitt i natten  ;) Sorry. Jag har livlig fantasi, men förenkla det som går, ni kommer att ha massor att ta hand om ändå.

Så... är huset lagom stort, har ok vatten, fungerande avlopp och värme så är ju grundförutsättningarna lösta ;-)

Har du 500 000 i vinst från din försäljning efter att du betalat skatt, så lägg inte allt på husköpet. Nu när ni har fasta jobb kan ni få ett huslån till mycket låg ränta. 500 000 kostar en tusenlapp i månaden i ränta som huslån. Om 2 år, när ni inte har fasta jobb, blir det svårare att få ett renoveringslån på 250 000. Då får ni ta ett med hög ränta och betala av amortering+ränta på 5 år. Det blir minst 5000:-/månad på "bara" 250.000:-  :-/
Det kommer att finnas saker ni vill/måste fixa på huset. Det är bra att ha pengar till det. Gör ett överslag, ta huslån, jobba extra i början och betala av det.
Dvs - leta huset där du/ni tror att ni kan få extrajobb.

Du skriver att ni vill bli självförsörjande. Vad gillar ni att äta idag?
Du kommer ju inte att plötsligt börja älska rovor och lammkött 365 dagar/år om du inte gör det idag  ;)

Har ni djur idag eller har haft? Är ni vana vid tanken på att de ska matas, det ska hållas rent, rovdjursfritt, veterinär, avlivning etc?
Höns är lättskötta, och ger stor avkastning av tuppkött och ägg. Ägg är dessutom utmärkt handelsvara. Det finns utmärkta böcker om hönsskötsel, börja läsa på.
En lätt början till att prova på djurskötsel, förutom bygge/ombygge av hönshus+hönsgård.
När ni "kan" hönsen, då kan ni börja med något mer. Personligen tycker jag att gris är godare än får  ;)
Vissa hönsraser samt värphönshybrider lägger 250-365 ägg/år och höna om de får bra foder och har belysning i hönshuset. Andra raser 100-150.

När det gäller odling så finns det olika odlingszoner i Sverige. Var du vill bo beror på vad du vill odla och vad du vill äta. Potatis, rotfrukter, kål och ärtor mm fungerar över större delen av Sverige, åtminstone till zon 6.
I zon 1-3 på denna karta http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html
kan du odla persikor, paprika och majs på friland. Dvs du har inte så mycket inskränkningar i val av grödor. Å andra sidan så kan du lätt dra ihop ett växthus av strövirke och byggplast och med hjälp av värmefläkt eller jordvärme odla dina mer krävande sorter i det. Det blir inga mängder så att du kan sälja "självplock av majs" direkt, men kanske räcker till husbehov.
Finns det uppvuxna fruktträd och bärbuskar är det värt en hel del. Det tar några år innan du får någon skörd att tala om om du börjar från 0.

Hur ska du förvara dina skördar? Till morötter, rovor, potatis, rödbetor, palsternacka mm behöver du en jordkällare eller liknande.
Mycket annat är smidigt att frysa, men du kommer att behöva flera frysboxar och plats att ha dem på om ni ska leva av det året om.
Mycket blir färdigt samtidigt, hinner ni skörda och ta hand om?

Finns det sovplats att ta in wwoofare eller annan tillfällig hjälp? Kan väl lösas med billig husvagn annars kanske.
Har ni tid att vänta ett år på er "dröm" och åka som wwofare själva för att få "prova på" alla sysslor som finns på en sådan gård ni tänkt köpa?

Finns det extra utrymme för butik eller lager av era hantverk i väntan på försäljning? Är det något ni drar in pengar på idag? Annars kanske ni borde testa detta för att vara säkra på att det är en inkomstkälla. Närproducerat ligger i tiden annars. Kan ni ha en liten gårdsbutik med grönsaker, ägg, bröd (och smyga in era hantverk)?

Har ni körkort bägge två? Kan ni mecka med halvskrotiga bilar, eller behöver ni ha en nyare? Klarar ni er med en bil om bägge ska jobba halvtid från början? Vad blir det för pendlingstid till närmsta ort där halvtidsjobb finns? Inte kul att köra 45 min enkel väg, jobba 4 timmar och sen köra 45 min hem igen.

Kanske finns nån liten gäststuga på gården så ni kan ha bed & breakfast eller stuguthyrning under sommarmånaderna och få in lite pengar? Nån av er som kan tyska och kan lista er på en tysk stuguthyrningssite? Ni drar in 5000:-/vecka uthyrda veckor i ett attraktivt område.

Hitta rätt... ringa in de områden du just känner att ni kan tänka er att bo i och "semestra" där. Kanske faller vissa områden bort meddetsamma?
Annonsera efter objekt genom att sätta upp lappar i lokala mataffären plus under "köpes" på Blocket. Prata med några mäklare i rätt områden. Titta också bland företagsöverlåtelser, då en lagom stor gård kanske inte listas under bostäder...Var bor familj & vänner? 100 mil till närmsta naturliga barnvakt (eller gratis målarhjälp)är ju inte kul.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Att köpa gård, vad ska man tänka på?
« Svar #33 skrivet: 04 nov-13 kl 10:44 »
Kan ni mecka med halvskrotiga bilar, eller behöver ni ha en nyare? Klarar ni er med en bil om bägge ska jobba halvtid från början?

Tänk på att om man är beroende av bilen för att ta sig till jobb, affär etc (tex om det inte finns någon form av kollektivtrafik alls) och vill köra gamla bilar måste man i praktiken ha en bil i reserv. Nånting kan rasa på bilen plötsligt (och ju äldre en bil är, dess större risk att nånting fatalat rasar) så min erfarenhet är att det nästan är tvunget att ha minst två bilar, tre om båda måste ha tillgång till varsin bil.

Med rätt mek i trakten kan man ha rätt gamla bilar och ändå klara sig om man inte mekar själv, men det finns definitivt pengar att spara på att meka de enklare grejorna själv. Om man inte har tummen mitt i handen kan man komma rätt långt med en enklare bil och en Hayes-manual, men det är inte kul att meka själv i ett oisolerat uthus på vintern och bilarna envisas med att gå sönder året om och inte bara sommartid....

Ett isolerat garage, även om det inte är konstant uppvärmt, är trevligt att ha. Man kan ställa en halogenlampa som belysning så får man både värme och ljus, annars får man köpa en liten värmefläkt så man slipper meka med stelfrusna fingrar. Lägg en skiva masonit eller wellpapp på golvet med så kan man faktiskt meka rätt länge utan problem även om det är så kallt att man andas rök.

Räknat per mil är det väldigt billigt att köpa äldre bilar, men man får räkna med en del pyssel och strul. Givetvis är det beroende på HUR gamla bilarna är, 5-10 år är rätt driftsäkert, är bilen över 10 år tenderar ålderssymptomen dock att komma krypande. Våran Jeep är 17 år nu och de senaste åren har allt fler saker (som inte är värda att laga) börjat falla sönder; bakrutetorkaren har slutat gå, ACn är kaputt, glödtrådsvarnaren varnar för lampor som bevisligen fungerar, servopumpen tappar trycket ibland vid låga motorvarv osv. Det är nog dags att byta upp sig snart...

Har ni tid att vänta ett år på er "dröm" och åka som wwofare själva för att få "prova på" alla sysslor som finns på en sådan gård ni tänkt köpa?

Nu måste jag fråga, wwofare?
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Broberg

  • Gäst

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Att köpa gård, vad ska man tänka på?
« Svar #35 skrivet: 04 nov-13 kl 10:57 »



En fin hjärtlig information från JennyN till alla som planerar att köpa en gård.

mvh/
anne-li
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Att köpa gård, vad ska man tänka på?
« Svar #36 skrivet: 06 nov-13 kl 00:36 »
Om man skall sälja saker behöver man gärna trafik inte långt från husknuten.

Tyvärr brukar det påverka priset.

Renovera, allt är frågan om vad man kan göra själv. Men är bara stommen(tak, utvändigt) okej samt vatten och el finns inne går det att göra väldigt mycket billigare.


Vi är själva mitt i en sådan renovering. Nu hjälper det att vi har "egna" vatten och elkillar men vi kommer ner mot 6papp per kvadrat meter. Men då gör vi allt själva. Detta tar massa tid.
Efter 2 arbetas somrar har vi golv i kåken igen. Så det är inte bara bara.

Sedan är det ju att redskap, verktyg, släpkärror och även grållen som vi har använt hade kostat stora pengar om de har behövs köpa nytt.

350 papp i renovering bara på första boningshuset. :-)

Sedan räknar vi med cirka 500lök till, i ekonomibyggnader osv, innan vi är självförsörjande.

Nej vi räknar med att våra ofödda barn inte kommer att bo hemma, när vi äntligen är där. :-)

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Att köpa gård, vad ska man tänka på?
« Svar #37 skrivet: 06 nov-13 kl 10:39 »
Nej vi räknar med att våra ofödda barn inte kommer att bo hemma, när vi äntligen är där. :-)

Och då är det dags att börja om igen!  ;D

Man blir nog aldrig klar, inte med en gård...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 6 användare (2 dolda)
alternaiv, xaelanar, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser