Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmvattendrivet kylskåp?  (läst 18669 gånger)

Nenne A

  • Inlägg: 15
Varmvattendrivet kylskåp?
« skrivet: 11 feb-07 kl 22:50 »
Har funderingar på om det går att driva ett gasolkylskåp med varmvatten? Det borde gå attbyggaom ett gasolkylskåp så att man kan driva det med varmvatten från en solfångare eller vedpanna? finns det någon som har prövat detta? Det kanske behövs högre temperatur än vad man får från pannan? Bra om man vill minska sin elförbrukning. Gasolkylskåp har inga rörliga delar så de är dessutom tysta och driftssäkra. Någon som vet mer om detta?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #1 skrivet: 11 feb-07 kl 23:26 »
Utan att veta exakt hur ett gasolkylskåp funkar ... så tycker jag att det borde vara enklare att driva ett kylskåp med kallvatten !!  :-[

Tror inte att det funkar med med varmvatten (typ 90grader). Fundera på en variant som kyls med kallt vatten från en brunn el. liknande.


Hemikring

  • Gäst
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #2 skrivet: 12 feb-07 kl 08:27 »
Jag har själv tänkt på det här och såg en gång ett varmvattendrivet absorbatorkylskåp på nätet. Det var en holländsk biståndsorganisation som hade gjort det för användning i sjukstugor utan elektricitet och det hade en solfångare på ungefär en kvadratmeter med kylskåpet i skuggan under.

Jag kan tänka mig att det behövs en mycket större yta som överför värmen mellan vatten och kylmedium, eftersom vattnet har mycket lägre temperatur än gasollågan.

Jag ringde till Dometic i Motala men de var inte alls intresserade då.

Nenne A

  • Inlägg: 15
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #3 skrivet: 12 feb-07 kl 09:05 »
kul att du har sett ett sådant då fungerar det uppenbarligen.
jag får väl också ringa till Dometic i Motala. det kanske är fler som är intreserade av det. blir vi många som efterfrågar det så kanske dom tänkerom. i annat fall får man väl bygga om ett på egen hand.telefonnr. till Dometic i Motala 08-501 025 00 . Har ring dit och blev hänvisad till en tekniker som jag inte har fått tag på ska pröva senare.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #4 skrivet: 12 feb-07 kl 10:47 »
Halaj!

Bodde för många år sedan i en liten etta där jag hade ett litet kylskåp som satt under diskbänken. Efter ett tag började jag undra varför jag aldrig hörde kompressorn, skåpet var knäpptyst. Svaret är att den funkade enligt samma princip som gasolkylskåp fast med elslinga som värmare istället.
En sådan måste ju vara betydligt enklare att bygga om än ett gasolkylskåp.
Jag tänker på dimensioneringen. Elslingan har säkert en temperatur ganska nära varmvatten ur en VVB, medan gasollågan håller hundratals grader och skåpet är ju naturligvis dimensionerat därefter.

Frågan är om det finns sådana att köpa idag, detta var för många år sedan.
De har nämligen en riktigt usel verkningsgrad.
Ur minnet: ett bra, modernt kylskåp drar 200-300 kWh/år vilket skall jämföras med ett motsvarande med ammoniak i som drar 600-800 kWh/år.

//T

Nenne A

  • Inlägg: 15
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #5 skrivet: 12 feb-07 kl 10:52 »
Har pratat med teknikern på Dometic han sa att det krävs 200grader på en liten yta så han mena på att det blir svårt. är det så så behöver man ju en högtrykskökare för att få tillräktlig hög temperatur. om man inte kan värma något annan vätska med högre kokpunkt?

Nenne A

  • Inlägg: 15
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #6 skrivet: 12 feb-07 kl 11:00 »
Det är riktigt att ett konventionelt kylskåp har bättre verkningsgrad men om man får varmvattnet "gratis" via solfångaren eller till ett lågt pris via ved så spelar det inte så stor roll.Skulle vara kolt med ett vedeldat kylslåp!

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #7 skrivet: 12 feb-07 kl 12:27 »
Har pratat med teknikern på Dometic han sa att det krävs 200grader på en liten yta så han mena på att det blir svårt. är det så så behöver man ju en högtrykskökare för att få tillräktlig hög temperatur. om man inte kan värma något annan vätska med högre kokpunkt?


Halaj!

Enligt Mörtstedts DoD ligger mättnadskurvan för vatten på 200 gr. vid 15,550 bar.

Jag vet inte själv om jag skulle vilja ha ett hemmamekat system med så varmt vatten under så högt tryck i hushållet.

vill du gå vidare så kan du leta efter filterburkar och rörsystem från bilars AC. De är specade och tryckprovade att tåla 30 bar. Gott ovanför ditt tryck.

//T

Nenne A

  • Inlägg: 15
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #8 skrivet: 12 feb-07 kl 13:27 »
Funderar nog inte på vatten under högt tryck men kanske någon olja eller annan vätska med hög kokpunkt. skulle vara inresant att veta hur den holländska biståndsorganisation bar sig åt? Har hört att man kan driva luftkondisonerings anlägningar med solvärmt vaten som kondenseras i flera steg för att slutligen nå en ganska låg temperatur.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #9 skrivet: 12 feb-07 kl 14:47 »
Halaj!

Svårt.
Hittar tre.
Kvicksilver kokpunkt: 357 gr.
Svavelsyra  kokpunkt: 326 gr.
Glycerol kokpunkt. 290 gr.

Jag tycker inte att de första två känns lockande alls.
Den sista vet jag ingenting om förutom att namnet säger mig att det är en alkohol.
Gör en sökning.

Oljor skulle jag avråda från. Även om de har en kokpunkt långt över 200 gr., så koksar de garanterat vid 200 gr. de lättflyktiga delarna av oljan har dunstat bort och det som finns kvar är en sörja tjockare än sirap.

//T

Nenne A

  • Inlägg: 15
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #10 skrivet: 12 feb-07 kl 15:06 »
Tack för efterforskningarna! glyserol låter intrisant det är väl det man har i bilens kylare för att sänka fryspunkten.
Undrar hur varmt det kan bli i ett solfångar system med glyserol i det?
Man kanske ska ha två värmesystem ett med det vanliga varmvattnet och ett hetvätske system för drift av kylskåp diskmaskin och tvättmaskin hum? något att fundera lite över tror jag!

Winnie

  • Inlägg: 175
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #11 skrivet: 12 feb-07 kl 15:32 »
Tack för efterforskningarna! glyserol låter intrisant det är väl det man har i bilens kylare för att sänka fryspunkten.
Undrar hur varmt det kan bli i ett solfångar system med glyserol i det?
Man kanske ska ha två värmesystem ett med det vanliga varmvattnet och ett hetvätske system för drift av kylskåp diskmaskin och tvättmaskin hum? något att fundera lite över tror jag!


Nej nej nej!!
Det du tänker på är glykol vilket är en tvåvärdig alkolhol vars riktiga namn är Etandiol.

Glycerol är en trevärdig alkohol som även kallas glycerin riktiga namnet är dock Propantriol...

Nenne A

  • Inlägg: 15
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #12 skrivet: 12 feb-07 kl 16:47 »
Nej nej nej!!
Det du tänker på är glykol vilket är en tvåvärdig alkolhol vars riktiga namn är Etandiol.

Glycerol är en trevärdig alkohol som även kallas glycerin riktiga namnet är dock Propantriol...
Glyserin är det sådant man använder när man torkar blommor?
tror du att det kan funger som vätska i ett hetvätske system? Vet du något om eventuel giftighet etc. ?

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #13 skrivet: 12 feb-07 kl 17:11 »
Halaj!

Jag känner också igen namnet glycerin, tekniknörd som jag är.
Lite dyrare, noggranna manometrar (analog tryckmätare) brukar vara fyllda med denna vätska.
Jag tror att de är fyllda för att dämpa visarnålen.
Om man har ett tryck som pulserar häftigt så kommer nålen att darra och blir då svåravläst.
Glycerin är nämligen tjockt vid rumstemperatur, som paraffin ungefär.
Att man fyller instrument med det är en god nyhet. Det tyder på att den är inert dvs. Obenägen att reagera med sin omgivning. Man vill inte fylla ett mätinstrument med något som gör att mekaniken korroderar.
Alkoholer brukar annars vara ganska aggressiva.

//T

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #14 skrivet: 12 feb-07 kl 21:15 »
Glycerol torde vara tämligen ogiftigt. Fett av olika slag består av glycerol och fettsyror som är kemiskt förenade.

Glycerol används bland mycket annat även i kylmedia blandat med vatten i livsmedelsindustrin,  jag har ett svagt minne av att jag även stött på det som värmemedium någonstans. Jag använder det i stället för glykol i bilen (fick fatt i ett fat för någon tid sedan).

Glycerol används mycket inom kosmetikaindustrin till hudcremer etc.

Glycerol är råvara till dynamittillverkning.

E 422 är beteckningen om glycerol tillsatts i livsmedel.

Etc, etc.

Jag har sett kylskåp som drivs av fotogenlampa i st för gasol. Verkar vara en omväg att gå via en värmebärare, eller?


Edgar

 


Nenne A

  • Inlägg: 15
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #15 skrivet: 13 feb-07 kl 00:16 »
Tack för inlägget Edgar!
Jag har kommit fram till samma slutsatser som du när jag kola runt lite på Google hittade intressant sida  http://www.shenet.se/ravaror/glycerin.html  med bla.  uppgifter om bästa blandningsförhållanden för fryspunkt på vatten.
Den ursprungliga tanken var att driva kylskåpet med vatten från en solfångare eller vedspis där av omvägen med en värmebärare.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #16 skrivet: 13 feb-07 kl 21:03 »
Hej!

Innebär inte detta att kylen blir varm när det är mulet, eller på sommaren när man inte eldar i spisen så mycket, eller på nätterna?

Edgar

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #17 skrivet: 13 feb-07 kl 22:00 »
Överför värmen från vedeldningen via något värmeledande material, t.ex. koppar.

Innom elektroniken finns det kylare som fungerar med vätska.
Ett tunt rör med någon droppe lämplig vätska, stängt i båda ändar. Allt inpressat i en kylare. Nära värmekällan förgasar vätskan sim vandrar uppåt och kondenseras.
Lämpligt när allt är trångt och man vill flytta värmen från elektroniken upp till höljet på en låda.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Nenne A

  • Inlägg: 15
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #18 skrivet: 13 feb-07 kl 22:08 »
Hej!

Innebär inte detta att kylen blir varm när det är mulet, eller på sommaren när man inte eldar i spisen så mycket, eller på nätterna?

Edgar
Hej!
Jag har så gott som alltid varmvatten i ackumulatortanken så hade det fungerat att driva kylen med inte allt för varmt vatten så hade det inte varit något problem. Blir kanske bökigt om man måste ha något hetvätske system får väl funder över det.
Hemikring skrev i sitt inlägg att han sett en holländsk biståndsorganisation med kylskåp kopplat till solfångare? Kan dom kan jag?











Nenne A

  • Inlägg: 15
Re:Varmvattendrivet kylskåp?
« Svar #19 skrivet: 13 feb-07 kl 22:15 »
Överför värmen från vedeldningen via något värmeledande material, t.ex. koppar.

Innom elektroniken finns det kylare som fungerar med vätska.
Ett tunt rör med någon droppe lämplig vätska, stängt i båda ändar. Allt inpressat i en kylare. Nära värmekällan förgasar vätskan sim vandrar uppåt och kondenseras.
Lämpligt när allt är trångt och man vill flytta värmen från elektroniken upp till höljet på en låda.


Intressant tanke tack för tipset!
Nenne


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

838 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, GE202, Banelinjen, UngJägarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser