Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försvarets kängor  (läst 20365 gånger)

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Försvarets kängor
« Svar #60 skrivet: 15 aug-17 kl 18:00 »
Jag håller med drängen. Beror på vad du ska ha dom till. Går du där det är mjukt är de ok. Men jag skulle inte byta bort mina lundhags mot ett par m59.
M90 kängan tycker jag däremot är för mjuk, men bekvämare.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Försvarets kängor
« Svar #61 skrivet: 15 aug-17 kl 22:02 »
Blir man blöt i militärens kängor torkar man ur och byter strumpor då blir det torrt igen. Flera andra kängor har isolering eller padding som suger upp vatten som stannar kvar. Därför gillar jag militärens enkla m90 känga. I vintervariant är dom även perfekta då man kliver rakt in i vitablixtenskidorna och drar iväg ;)

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Försvarets kängor
« Svar #62 skrivet: 16 aug-17 kl 17:48 »
Ett problem med M90-kängor är dock den korta livslängden, de tål inte att stå i lager länge. I fjol plockade jag fram och började använda ett par sådana som hade legat i ca 15 år. Efter en halv dag började sulan falla sönder, och efter ett par dagar var de så gott som oanvändbara.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Försvarets kängor
« Svar #63 skrivet: 16 aug-17 kl 17:51 »
Ett problem med M90-kängor är dock den korta livslängden, de tål inte att stå i lager länge. I fjol plockade jag fram och började använda ett par sådana som hade legat i ca 15 år. Efter en halv dag började sulan falla sönder, och efter ett par dagar var de så gott som oanvändbara.

misstänker att det beror på att man plockat bort de ämnen som man tidigare haft i som bromsar gummits åldrande av miljöhänsyn.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Försvarets kängor
« Svar #64 skrivet: 16 aug-17 kl 18:12 »
misstänker att det beror på att man plockat bort de ämnen som man tidigare haft i som bromsar gummits åldrande av miljöhänsyn.

Tror knappast det. Det var 2006 i och med EU:s RoHS-direktiv som det blev dyrare att framställa åldringståligt gummi, och de där kängorna bör ha varit tillverkade i slutet av 90-talet. Jag har ett par civila arbetsskor av märke Sievi (en av de tillverkare som gjorde M90-kängorna), och även om de är utslitna på alla tänkbara andra sätt så är sulorna fortfarande hela. De bör vara av ungefär samma årgång.

Det är rätt intressant att det bara är gummi som används i sammanhang där ingen myndighet eller standard ställer några kvalitetskrav (t ex gummistövlar, leksaker, piratreservdelar till gamla mopeder) som försämrades 2006. Kvalitetsgummi (t ex i elkablar, bildäck, hydraulslangar) har snarast blivit bättre och jämnare i kvalitet på senare år.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Oskari, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser