Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Natursåpan vill inte klarna  (läst 9401 gånger)

Rotmos

  • Inlägg: 20
    • Västergötland
    • Bonstorp Naturprodukter
Natursåpan vill inte klarna
« skrivet: 04 jun-12 kl 12:37 »
Med risk för att bli idiotförklarad så kastar jag ur mig min fråga här. Nu är det så att jag har gjort såpa på NaOH, med gott resultat. Nu vet jag att den såpan kan klumpa sig och den blir inte helt genomskinlig. Vilket inte spelar mig någon roll. Men iallafall. Nu har jag köpt KOH. För att jag vill ha ett mer lätthanterligt slutresultat. Den löser sig bättre i vatten och den ska (enligt de flesta förstå-sig-påare) bli genomskinlig. Men det blir den inte. Och jag blir frustrerad. Jag har använt kallpressas KRAVodlad linolja, jättegrumlig såpa. Kallpressad KRAVodlad rapsolja lika grumlig. *suck*

Jag har inte använt alkohol eller glycerol.

Receptet har jag tagit från detta forum  ......

Ja, jag har mätt i gram och varit jättenoga, 10% överskott av alkalier ja. Kokat över vattenbad efter förtvålning också ja. Och då menar jag kokat över vattenbad i typ 1-2 dygn. Nu är jag sur och vill gå över till NaOH igen. För den är lättare att få tag på.

//Anna
På gården finns värmlandsfår, linderödsvin och hedemorahöns :)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Natursåpan vill inte klarna
« Svar #1 skrivet: 04 jun-12 kl 15:55 »
Såpa enligt svenskt språkbruk gör man på KOH. Använder man NaOH får man tvål.

Jag är frågande till uppgiften om 10 % alkaliöverskott. Du får en produkt då som är starkt alkalisk.

Har du räknat om mängden alkali när du gick över från NaOH till KOH?

Hur ser ditt vatten ut? Är det hårt?

Hur ser receptet ut? Det finns flera.

Annars får du väl sockra produkten!

Rotmos

  • Inlägg: 20
    • Västergötland
    • Bonstorp Naturprodukter
SV: Natursåpan vill inte klarna
« Svar #2 skrivet: 04 jun-12 kl 17:10 »
Jag tror inte att det är något alkaliskt överskott, jag har gjort tungtestet, och det sticker inte alls. Frågan är om jag kanske inte har fått all olja förtvålad. Men herregud ska man behöva ha i hur mycket som helst. Och jag vispar och vispar, det når nästan gelfas innan jag slutar.

Receptet är
Rapssåpa:
1000 gram olja
190 gram KOH
570 gram vatten....kokt.....

Linoljesåpa:
1000 gram olja
195 gram KOH
580 gram vatten också kokt.

När jag gjorde med NaOH använde jag 135 gram NaOH och 270 gram vatten

Vi har egen brunn och jag vet inte riktigt om det är hårt.... Kanske måste kolla det, fast när man kokar det så blir det mjukt, eller iallafall mjukare.

Sen när jag gör större satser dubblar jag bara receptet.

Om jag ska göra linoljesåpa finns det flera bud, att röra ihop lut och olja kallt och värma under upprörning. Ska man det?
På gården finns värmlandsfår, linderödsvin och hedemorahöns :)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Natursåpan vill inte klarna
« Svar #3 skrivet: 04 jun-12 kl 19:55 »
Hårt vatten; Om du häller upp lite vatten i tvättstället och tvättar händerna med en vanlig tvål, och får en del "feta" gråaktiga utfällningar i vattnet, då har du hårt vatten. Det beror på att kalcium och magnesium i vattnet bildar olösliga kalktvålar. Kalcium och magnesium går inte nämnvärt bort om vattnet kokas upp.

Jag tycker inte det ser ut som ett alkaliöverskott på dina siffror. Och jag anser att man inte ska ha alkaliöverskott om man ska ha produkten till huden, på grund av frätskaderisk. 

Förhållandet mellan dina mängder KOH och NaOH ser riktigt ut. (190 resp 135 g).

Sedan tror jag inte du kan få en genomskinlig tvål med dessa recept. Jag har för mig det får till etanol (eller annan alkohol) i receptet för det.


Rotmos

  • Inlägg: 20
    • Västergötland
    • Bonstorp Naturprodukter
SV: Natursåpan vill inte klarna
« Svar #4 skrivet: 04 jun-12 kl 20:07 »
Rackarns.... Vi har hårt vatten. Och inte hjälper det att koka det heller alltså. Då får det bli grumlig såpa. För i ärlighetens namn är det ju inget fel på slutresultatet och dessutom är den mer lätthanterlig mot slutet av vattenbadskoket än såpa på NaOH.

Men en annan sak.... Om du har lust alltså  ;D

När jag använder KOH så skär sig (jag vet inte vad jag ska kalla det riktigt) tvålmassan innan den har förtvålat sig. Det gjorde den aldrig med NaOH. Vad kan jag göra för fel?

Njae... alkaliskt överskott kanske man inte ska kalla det. Men det är ju den högre andelen kemikalie enligt förtvålningstabellen jag använder....
På gården finns värmlandsfår, linderödsvin och hedemorahöns :)

Rotmos

  • Inlägg: 20
    • Västergötland
    • Bonstorp Naturprodukter
SV: Natursåpan vill inte klarna
« Svar #5 skrivet: 05 jun-12 kl 15:01 »
Jag löste det!

Enligt ett gammalt recept som jag fått av äldre släkting så ska man röra ihop linoljan och pottaskan kallt, sedan värma upp det under omrörning. Vilket jag gjorde idag, samma recpet som ovan, men röres ihop kallt (rumstemperatur) och värms under omrörning.

Det ska inte bli varmare än att det sjunger i grytan (står det i receptet). Och det brukar vara vid 80 grader. Jag har termometer, så mellan 74-80 under febrilt rörande förtvålades såpan. Nu gelfas, sen neutralisering av alkalier.

*nöjd*
På gården finns värmlandsfår, linderödsvin och hedemorahöns :)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Natursåpan vill inte klarna
« Svar #6 skrivet: 05 jun-12 kl 15:40 »
Har du pottaska i stället?  Ja, det blir ju inte lika alkaliskt.
Om jag fattar din beskrivning rätt så rör du ut torr pottaska i oljan, sedan värmer denna "gröt"? Jo, det bör fungera.

Rotmos

  • Inlägg: 20
    • Västergötland
    • Bonstorp Naturprodukter
SV: Natursåpan vill inte klarna
« Svar #7 skrivet: 05 jun-12 kl 16:04 »
Har du pottaska i stället?  Ja, det blir ju inte lika alkaliskt.
Om jag fattar din beskrivning rätt så rör du ut torr pottaska i oljan, sedan värmer denna "gröt"? Jo, det bör fungera.

Njae.... Jag har KOH, men på säcken står också pottaska. Och jag rör inte i den torr.... Jag blandar den i vatten, men eftersom vi garanterat har hårt vatten så hoppas jag inte på klar såpa längre.

Min kemilärare säger att pottassium är det englelska ordet för Kaliumhydroxid och Natriumhydroxid. Skillnaden är saltet, eller natriumet.

Nu rörde jag ihop en mindre mängd,
1000 gram olja,
190 gram KOH och
580 gram vatten.
Enligt det gamla receptet ska det ju vara björkaska, men..... Om det finns rena kemikalier att köpa, så varför krångla....

Sen har jag läst en del kemi, det kan bli sååååå fel :)
På gården finns värmlandsfår, linderödsvin och hedemorahöns :)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Natursåpan vill inte klarna
« Svar #8 skrivet: 05 jun-12 kl 16:29 »
Potassium är engelska för kalium. Sodium är engelska för natrium. Säger din kemilärare något annat, borde hen byta yrke.

KOH är kaliumhydroxid, potassium hydroxide. NaOH är natriumhydroxid, sodium hydroxide.

Pottaska är kaliumkarbonat, en helt annan substans. Men denna ingår i träaska.

Rotmos

  • Inlägg: 20
    • Västergötland
    • Bonstorp Naturprodukter
SV: Natursåpan vill inte klarna
« Svar #9 skrivet: 05 jun-12 kl 17:14 »
Potassium är engelska för kalium. Sodium är engelska för natrium. Säger din kemilärare något annat, borde hen byta yrke.

KOH är kaliumhydroxid, potassium hydroxide. NaOH är natriumhydroxid, sodium hydroxide.

Pottaska är kaliumkarbonat, en helt annan substans. Men denna ingår i träaska.

Just det! Så sa hon!

Och kaliumkarbonat har jag inte. Jag har kaliumhydroxid... Fel av mig :)
På gården finns värmlandsfår, linderödsvin och hedemorahöns :)

alternaiv

  • Inlägg: 9333
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Natursåpan vill inte klarna
« Svar #10 skrivet: 30 apr-13 kl 09:56 »
Jag undrar var man kan köpa Kaliumhydroxid.
Jag har kokat såpa för länge sedan och tänkte ta upp det igen.

Har hittat.
« Senast ändrad: 30 apr-13 kl 11:16 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

nomarim

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Natursåpan vill inte klarna
« Svar #11 skrivet: 01 feb-15 kl 18:00 »

SHENET "www.shenet.se/recept/sapa.html" skriver:
"Alkaliskt överskott i nordisk såpa är 0,5-1 %. För stort överskott ger en oklar såpa,
för litet känns igen på att den är seg och tunn när den stryks ut på en glasskiva."

Varför använda hårt vatten när du inte vill ha grumlig såpa? Det finns väl regn där du bor? Det är destillerat vatten och innehåller garanterat inget kalk!

/j

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Natursåpan vill inte klarna
« Svar #12 skrivet: 18 feb-15 kl 13:11 »
Jag undrar var man kan köpa Kaliumhydroxid.
Jag har kokat såpa för länge sedan och tänkte ta upp det igen.

Har hittat.

Var? Tips mottages.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

alternaiv

  • Inlägg: 9333
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Natursåpan vill inte klarna
« Svar #13 skrivet: 18 feb-15 kl 14:15 »
Var? Tips mottages.
Brenntag, man måste ha företag och köpa en säck på, jag tror, 30 kg.
Jag har slutat att göra såpa och har att sälja.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Isivaa Sanaru

  • Inlägg: 1
SV: Natursåpan vill inte klarna
« Svar #14 skrivet: 02 dec-17 kl 14:01 »
Ursäkta, får jag fråga en snabb fråga?
Var köper man mest lämpad kaliumhydroxid och natriumhydroxid för tvåltillverkning?

Mvh
Alexander

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Natursåpan vill inte klarna
« Svar #15 skrivet: 26 dec-17 kl 22:59 »
Ursäkta, får jag fråga en snabb fråga?
Var köper man mest lämpad kaliumhydroxid och natriumhydroxid för tvåltillverkning?

Mvh
Alexander
Natriumhydroxid kan du köpa på massa olika ställen. Det heter kaustik soda och finns bl.a. på ICA, färgaffärer, byggvaruaffärer mm.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Natursåpan vill inte klarna
« Svar #16 skrivet: 26 dec-17 kl 23:14 »
Tänk på att både NaOH och KOH gärna reagerar med luftens CO2 och bildar motsvarande karbonat, vilket inte är användbart för såpa- och tvåltillverkning. Förvara dem i torrt tillstånd och sluten förpackning, gör inte i ordning vattenlösning i förväg utan just då det är dags för förtvålningsprocessen.

Och kom ihåg att de här hydroxiderna är starkt alkaliska och frätande, se till att hantera dem som du fick lära dig på kemilabbarna på högstadiet och undvik till varje pris att t ex få stänk i ögonen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser