Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kommer snart bo på ett kalhygge :(  (läst 30598 gånger)

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #20 skrivet: 22 mar-12 kl 09:59 »
Nu kommer jag säkert att låta jättelak men.
Du äger inte skogen runt ditt lilla hus, du promenerar runt på andras marker tack vare allemänsrätten och ser det som ditt naturområdet. Du har valt att bosätta dig i ett landskap där skogindustrin är väldigt stor och viktig för befolkningen. Utan skogsindustrin skulle stora delar av Ångermanland inte leva.
Jag antar att du förbrukar toapapper, produkter av papper, möbler av trä mm. Och varifrån kommer de produkterna?

Den enda sättet är att köpa en skogsfastighet så bestämmer du över vad som avverkas runt ditt hus. I Jämnförelse mot övriga landet här skogspriserna billiga i Ångermanland.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Existens?

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #21 skrivet: 22 mar-12 kl 10:14 »
Det ser ju såklart lite tråkigt ut just nu, men om 5-7 år så kommer du återigen inte att ha nån utsikt från huset, då är de nya granarna 3 meter.
Visst svider det, jag har av ekonomiska skäl varit tvungen att hugga rätt mycket här hemma nu, och visst är det trist att gå promenaden på morgonen. Men man får trösta sig med att det snart är ny skog där, och att man tagit ansvar för att ny skog kommer upp.
Den dag allt är återplanterat och plantorna är nån meter, då kommer jag att må bra igen.

Huggorm

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #22 skrivet: 22 mar-12 kl 10:22 »
Det ser ju såklart lite tråkigt ut just nu, men om 5-7 år så kommer du återigen inte att ha nån utsikt från huset, då är de nya granarna 3 meter.
Så är det på södersidan min tomt. Det är så tätt att man inte kan gå igenom, det är som en kompakt vägg av barr ända från marken och hela vägen upp. Inte har de gallrat heller, de slutade där det började slutta för mycket. Om ytterligare tio år kommer den kompakta väggen vara femton meter hög och ge en hundraprocentig solförmörkelse.

Existens?

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #23 skrivet: 22 mar-12 kl 10:27 »
Så är det på södersidan min tomt. Det är så tätt att man inte kan gå igenom, det är som en kompakt vägg av barr ända från marken och hela vägen upp. Inte har de gallrat heller, de slutade där det började slutta för mycket. Om ytterligare tio år kommer den kompakta väggen vara femton meter hög och ge en hundraprocentig solförmörkelse.

Japp, men det är inget kalhygge.. ;)

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #24 skrivet: 22 mar-12 kl 11:01 »
Fast man hinner ju inte riktigt njuta av den riktiga skogen. Man hinner ju liksom dö först...  :P



/Sara

Det finns ju snabbväxande träd också....  ;D  Vår ek gick från en fingertjock pinne ( som min sambo ville gräva/klippa bort) till ett riktigt skapligt ungträd på bara ca 10 års tid, nu efter 20 är det ett utomordentligt vackert ungträd. Och då är väl inte eken känd för att vara det mest snabbväxande trädet precis.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Huggorm

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #25 skrivet: 22 mar-12 kl 11:06 »
Det finns ju snabbväxande träd också....  ;D  Vår ek gick från en fingertjock pinne ( som min sambo ville gräva/klippa bort) till ett riktigt skapligt ungträd på bara ca 10 års tid, nu efter 20 är det ett utomordentligt vackert ungträd. Och då är väl inte eken känd för att vara det mest snabbväxande trädet precis.
Under dödshot sätter även en ek fart  ;D

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #26 skrivet: 22 mar-12 kl 11:09 »
Men jish, en måste väl ändå få känna sig upprörd, förtvivlad och ledsen över att ens skogsgård plötsligt ligger på ett kalhygge även om en hela tiden vet att det kan ske? Jag är själv orolig för det och vi har varken ekonomin, tiden eller kunskapen att köpa loss skogen och sköta om den. Jag fattar såklart att ägaren kan avverka hur mycket hen vill precis när hen vill men det hindrar ju inte att jag skulle bli väldigt ledsen om det blev kalhygge överallt runt mitt hem.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #27 skrivet: 22 mar-12 kl 11:09 »
Det finns ju snabbväxande träd också....  ;D  Vår ek gick från en fingertjock pinne ( som min sambo ville gräva/klippa bort) till ett riktigt skapligt ungträd på bara ca 10 års tid, nu efter 20 är det ett utomordentligt vackert ungträd. Och då är väl inte eken känd för att vara det mest snabbväxande trädet precis.

Sant. Men om man ska vänta på att ett kalhygge ska bli en vettig skog så får man vänta betydligt längre än 10-20 år.  :P

Om man vill köpa loss skog att "missköta" så skulle jag hellre satsa på en ungskog som behöver gallras. Då har man ju en skaplig grund. :) Kruxet är att många av träden är planterade då, och man får ingen naturlig variation...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Huggorm

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #28 skrivet: 22 mar-12 kl 11:13 »
Om man vill köpa loss skog att "missköta" så skulle jag hellre satsa på en ungskog som behöver gallras. Då har man ju en skaplig grund. :) Kruxet är att många av träden är planterade då, och man får ingen naturlig variation...
/Sara
Man kan köpa ett berg, en bäckravin eller något annat som de inte brytt sig om att kultivera. Eller så köpa en ungskog just före första gallringen, så kan man gallra bort de planterade träden istället för de vilda

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #29 skrivet: 22 mar-12 kl 11:16 »
Stor del "impediment". Då borde prislappen vara låg dessutom.  o:)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #30 skrivet: 22 mar-12 kl 17:38 »
Om ytterligare tio år kommer den kompakta väggen vara femton meter hög och ge en hundraprocentig solförmörkelse.

Jag kan tänka mig att om du talar vänligt med skogsägaren och kommer överens så kan den tänka sig att låta dig röja och senare gallra manuellt åt denne. Skogsägare har ju inget intresse av att skapa dåliga odlingar. När träden börjar bli 5-10 år kan man göra en första röjning, senare kan man röja igen och då blir det inte lika kompakt.

Problemet är väl bara att komma överens med skogsägaren och att man är överens även efter genomförd åtgärd. Skogsägaren blir lite ledsen om man tar i för hårt...

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Jyden

  • Inlägg: 13
    • -
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #31 skrivet: 22 mar-12 kl 18:12 »
Jeg har lige læst Kerstin Ekman's bog HERRARNA I SKOGEN. En stor bog om menneskets forhold til skoven
i historisk sammenhæng. Hun deler sorgen over kalhyggen, og hun har argumenterne for, at den
historiske skov er væk. Læs bogen og lær om skoven før vores moderne tid.

Mange hilsner Danmark, hvor vi også godt kunne bruge noget mere naturskov
Jyden

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #32 skrivet: 22 mar-12 kl 18:24 »
Guud vilken TRÅKIG tråd att läsa! Jag är säker på att TS önskade litet stöd och sympati när hen startade tråden och inte en massa tjat om hur hen borde ha agerat/förstått bättre. Skogen runt mitt hus har också delvis avverkats och det är mig en stor sorg så JAG känner verkligen med dig Mulen. Har inget tröstande att säga men sluta att hacka på den som är ledsen!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #33 skrivet: 22 mar-12 kl 20:13 »
Som ett litet bidrag till tråden kan jag säga att det inte alltid är så lätt som många verkar tro.
Jag har själv nyligen varit i samma situation. Att två skogsägare runt min fastighet låtit slutavverka sina marker. Detta hade jag då naturligtvis haft i åtanke redan vid inköpet av torpet, vilket gör att jag fortfarande har träd/ skog runt min fastighet, även om omgivningen runt om förändrats totalt.
När jag fick vetaskap om att det skulle till att avverkas så försökte jag få köpa till en del av den skog som skulle bort. En bit från varje markägare.
Den första var vänligt inställd, men innnan prislappen var klar så hade priset blivit 50% högre än vad virkesköparen erbjudit, detta efter tre höjningar från säljaren. Jag blev då tvungen att dra mig ur eftersom jag förstod att det endast handlade om att mjölka pengar ur min desperation, samt att det rörde sig om 1-2 hektar, vilket gjorde att vi skulle hamnat på flera hundra tusen kronor.
Den andra markägaren blev jag mer eller mindre lurad av. Där kom vi överens om att jag skulle få ta den bit mark jag ville ha till ett gemensamt överkommet pris. Döm om min förvåning när han sedan låter samma virkesköpare som avverkat skiftet ovan ta ner skogen, utan att meddela mig att han brutit vår överenskommelse, och som jag dessutom skrivit i en annan tråd på bekostnad av att ta ner en del av mina träd på köpet.
Slutsatsen av detta är som jag redan visste att människans girighet inte har några gränser. Att man hellre låter avverka sin skog trots att man fåt högre betalt av en potentiell köpare som vill ha skogen kvar. Det tycks även som att ju mer areal en markägare har desto större blir girigheten.
Det är alltid tråkigt när man får skogen runt sin egen fastighet borttagen, och sällan man har möjlighet att göra något åt detta trots att man försöker. Man får helt enkelt lära sig acceptera att livet inte är rättvist, och att människan är girig!  :)

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #34 skrivet: 22 mar-12 kl 20:43 »
Hej igen på er....klart jag kollade innan jag flyttade hit. Då var det en bonde som ägde all skog och som lät sina djur gå på närmare 80- 100 ha i skogen. Det gick att gå i skogen, trots att djuren var där- det var riktigt mysigt :) För ett år sedan flyttade bonden. Gården såldes till en man som inte bor på platsen- och skogen såldes till stora skogsbolag. Och snabbt var dom här med sina skogsmaskiner. Dom har redan förstört ett stort område och i år trodde jag det skulle vara lungt men i år är dom ännu nämre huset....

När jag pratade om att skogsmaskiner inte tar hänsyn till naturen och de vilda djuren menar jag deras sätt att avverka skogen. De dundrar fram i skogen, det blir djupa fula däckspår, de lämnar en massa grenar och skit så det inte går att gå där längre och några sorgsna enstaka träd som står tomt mitt ute på slagfältet. De vilda djuren tvingas att flytta- här i mitt område finns tex mycket räv, fåglar av alla dess sorter från ugglor till orrar, rådjur, älgar och björn.
Allt för att människan förstör- och för att människan vill tjäna pengar, pengar och pengar.
Jag har inget emot gallring och om det görs snyggt. Men de här stora maskinerna gör det inte snyggt. Och jag har inte sett skymten om någon återplantering, utan de lämnar bara marken som ett slagfält efter sig....

När bonden sålde, funderade vi naturligtvis på att köpa skog och mer mark, men det kostar ju också pengar och vi känner att vi tyvärr inte har råd i dagsläget....men inte trodde jag att det skulle bli så här...

Huggorm

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #35 skrivet: 22 mar-12 kl 20:59 »
Och jag har inte sett skymten om någon återplantering, utan de lämnar bara marken som ett slagfält efter sig....
Var glad att det inte återplanterats, då kommer en naturlig skog växa upp, förutsatt att det finns fröträd av olika sort kvar. Visserligen kommer det ju gallras till monokultur i alla fall om några år, men fram till dess så...

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #36 skrivet: 23 mar-12 kl 06:45 »
Hej igen på er....klart jag kollade innan jag flyttade hit. Då var det en bonde som ägde all skog och som lät sina djur gå på närmare 80- 100 ha i skogen. Det gick att gå i skogen, trots att djuren var där- det var riktigt mysigt :) För ett år sedan flyttade bonden. Gården såldes till en man som inte bor på platsen- och skogen såldes till stora skogsbolag. Och snabbt var dom här med sina skogsmaskiner. Dom har redan förstört ett stort område och i år trodde jag det skulle vara lungt men i år är dom ännu nämre huset....

När jag pratade om att skogsmaskiner inte tar hänsyn till naturen och de vilda djuren menar jag deras sätt att avverka skogen. De dundrar fram i skogen, det blir djupa fula däckspår, de lämnar en massa grenar och skit så det inte går att gå där längre och några sorgsna enstaka träd som står tomt mitt ute på slagfältet. De vilda djuren tvingas att flytta- här i mitt område finns tex mycket räv, fåglar av alla dess sorter från ugglor till orrar, rådjur, älgar och björn.
Allt för att människan förstör- och för att människan vill tjäna pengar, pengar och pengar.
Jag har inget emot gallring och om det görs snyggt. Men de här stora maskinerna gör det inte snyggt. Och jag har inte sett skymten om någon återplantering, utan de lämnar bara marken som ett slagfält efter sig....

När bonden sålde, funderade vi naturligtvis på att köpa skog och mer mark, men det kostar ju också pengar och vi känner att vi tyvärr inte har råd i dagsläget....men inte trodde jag att det skulle bli så här...


Jag håller med dig till fullo. Dagens maskiner försör oerhört i marken, när man låter avverka fel tid på året. Många som låter avverka lämnar ju knappt en frötall kvar ens, utan i sämsta fall något enstaka torrträd, som ändå blåser omkull inom ett par månader. Jag tycker mig dock se en skillnad i hur marken lämnas efter avverkning. På vissa platser lämnas ju bara lite ris och mindre kvistar, vilket kommer marken till nytta. På andra platser lämnas precis allt. På de platser man lämnar allt är det ju nästan omöjligt att ta sig fram på överskådlig tid. Blir ju som ett högt nät av tjocka grenar som säkert kommer behöva minst 20 år på sig för att multna bort.

Tråkigt tycker jag att inte fler som avverkar följer de rekomendationer som faktiskt finns om vad man kan och bör lämna kvar vid slutavverkning. Fast även här handlar det om pengar och girighet, att få ut mesta möjliga krona när maskinerna ändå är där!

Tänk att så få bryr sig om naturvärden idag. Vad är väl 15 frötallar och lite småträd för en som avverkar 5-10 ha, och äger 1-200 ha?

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #37 skrivet: 23 mar-12 kl 06:54 »
När jag tog ner skog i somras så la vi allt ris i högar som ska hämtas till fjärrvärme, det är vad jag hört mer regel än undantag att man gör så idag. Nu avverkade jag för att göra beten så står en hel del lövträd kvar i klungor på marken men bor man vid en skogsbonde får man räkna med att marken blir "skördad" man måste ju få avkastning på sin investering ibland.

fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Skogsola

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #38 skrivet: 23 mar-12 kl 07:39 »
Som sagt så är det mera regel än undantag att hyggesriset tas till fjärrvärme numera. Själv så är jag skeptisk just vad gäller den långsiktiga näringsbalansen i marken. Jag lämnar gärna ogenomträngliga rishögar som långsamt får förmultna och gödsla den nya skogen. Det är svårt att samtidigt ta hänsyn till ekosystemet och sommargästerna.

anders50

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #39 skrivet: 23 mar-12 kl 08:14 »
Jag har hela mitt yrkesverksamma liv arbetat med att avverka skog, alltså tillverka kalhyggen, och oftast fått försvara och motivera det vi ställer till med i skogen. Skogsmördare är ett ganska vanligt namn på oss som hugger ner skogen. Och kritiken kommer alltid från samma grupp av människor.

Så när jag såg rubriken på den här tråden så tänkte jag att nu jäv-ar är skogskramarna igång igen!  >:D

Men så paff jag blev när jag läst tråden!  Knappt någon som hade nåt emot att skogen höggs ner! Och här på alternativ av alla ställen?  Var beredd på världens ramaskri mot skogsavverkning, och särskilt mot skogsbolagen!

Men jag förstår hur "mulen"  känner sig, det har inte alltid varit med glädje man tillverkat dessa enorma kalhyggen. Det blir skog igen, det fula hygget ändrar utseende snabbt, men det blir aldrig samma sorts skog som den gammelskogen som huggts ner.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser