Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spånisolering kontra mineralull.  (läst 15705 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #40 skrivet: 30 nov-17 kl 07:48 »
En skillnad är ju att det tar sig mycket lättare i kutterspån om en gnista råkar landa i det. Eller för den delen om man får värmeutveckling i spånet pga utspilld linolja, varmgång i någon elkopplingsdosa som ligger under isoleringen eller liknande.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #41 skrivet: 30 nov-17 kl 09:29 »
Jag upplever att vinden har -mycket- stor inverkan på hur mycket det behöver eldas, oavsett om man bor i en barack på 12,5m2 som är alldeles för tät för sitt eget bästa, ett timmerhus, eller ett lösvirkeshus med spån i väggarna och med 5cm tilläggsisolering på utsidan.

Om det är på grund av att det vid blåst bildas undertryck på ena sidan huset som suger ut den varma luften, samtidigt som det är övertryck på andra sidan där kall luft trycks in, eller om det är väggarna och takets avkylning, att självdraget blivit överdrivet på grund av vinden, eller vad det är det vet jag förstås inte.

/m
Ät kött - må bra - lev länge.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #42 skrivet: 30 nov-17 kl 23:04 »
Ja, det är nog luftflödet som ställer till det. Jag har som sagt inte någon bra tätning uppåt, men monterade en fläkt i husgrunden som skapar ett svagt undertryck under huset och då hindrade jag luften från att komma in den vägen. Väggarna är ju redan täta, så på så sätt stoppade jag skorstenseffekten i huset. Inte någon permanent lösning, men den löste problemet och jag lärde mig lite på köpet.

Torbjörn, risken är nog liten att sådant händer på den här vinden, men jag kanske skulle spraya med borsalt efter att jag krattat ut spånet.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 5 användare (2 dolda)
ärt, Eldtroll, Alexn72

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser