Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ginseng (Gynostemma Pentaphyllum)  (läst 9406 gånger)

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
Ginseng (Gynostemma Pentaphyllum)
« skrivet: 08 maj-11 kl 12:06 »
Var på vårmässan på Arcus i Luleå, hittade Ginseng växt. tänkte det kan ju vara kul. men om jag vill göra te av den hur gör man, torkar man bara och sätter i varmtvatten? eller  och vad kan den bara bara för ?! kanske uppiggande..?! alla tips är välkommna .. och hur sköter man den.. ?!
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: Ginseng (Gynostemma Pentaphyllum)
« Svar #1 skrivet: 10 maj-11 kl 13:14 »
jag fick höra att det är roten man andvänder..  ;)  verkar som ingen vet så mycket om den lila växten jag köpt..  :P
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

pirttil

  • Inlägg: 6
    • Medelpad
SV: Ginseng (Gynostemma Pentaphyllum)
« Svar #2 skrivet: 14 sep-11 kl 11:30 »
Du kan köpa ginseng på ica maxi
det torkade kackade rötter smälter i hett vatten.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Ginseng (Gynostemma Pentaphyllum)
« Svar #3 skrivet: 17 nov-11 kl 15:00 »
Riktig ginseng använder man roten av.. Panax ginseng..


Gynostemma Pentaphyllum, som inte är besläktad med gingseng alls använder man bladen på, till té. 
anledningen att det kallas ginseng är att den medicinska egenskaperna liknar ginseng.

Googla på latinska namnet så hittar du lite "information" om den. har ingen länk till bra info utan partiskt skitsnack men det ger en hint kanske..

lycka till
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: Ginseng (Gynostemma Pentaphyllum)
« Svar #4 skrivet: 17 nov-11 kl 15:47 »
tack Poze..
då vet jag.. och vet hur man andvänder det.. mycke enklare med blad än rot , tar ju flera år för roten att växa..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Ginseng (Gynostemma Pentaphyllum)
« Svar #5 skrivet: 20 mar-12 kl 18:17 »
Hej Gynostemma pentaphyllum Kan du göra te på av färska eller torkade blad.
Bladen kan också användas i matlagning ex woka eller i soppa eller i grytor.
Man kan även använda juice maskin som separerar fribrerna från saften.
Alla delar av växten är ätliga.

Gynnostemma hjälper kroppen att komma i balans. Den används som del i mixer innom ört medicinen.Då den styr upp balansen.
Den påverkar kroppen som en adaptogenisk ört och som en kraftig antioxidant.

Gynostemma minskar kolesterol genom att förbättra leverns förmåga att sända socker och kolhydrater till musklerna för omvandling till energi istället för att omvända socker till triglycerider som kroppen lagrar som fett.
Växten minskar blodfetter och trycker ned lipidperoxider och fett sediment i blodkärlen.

Den balanserar kroppen så om du är underviktig kommer du att gå upp i vikt och om du är överviktig så kommer du att gå ner i vikt.

Plantan stärker immunförsvaret, sänker högt blodtryck hindrar cellmutationer, den är lugnande när man är upphetsade och stimulerande när man är deprimerad, den är effektivt mot hjärt, kärl och blodsjukdommar. Framför allt har det en direkt styrkande effekt på hjärtat.

Du får ha den i ampel inne eller ute på sommaren, på vintern håll den svalare, den tål lite minusgrader så om du har svalt växthus så kan den överleva där (kanske)

Lycka till och ät av den ofta  :)



Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Linkan

  • Inlägg: 58
    • Västmanland
SV: Ginseng (Gynostemma Pentaphyllum)
« Svar #6 skrivet: 03 nov-13 kl 09:40 »
Gynnostemma vs riktig Panax ginseng går ej att jämföra då det är den sistnämnda som ger bra effekt, vill du åt ginsengens egenskaper är det äkta vara man skall ha, inget dåligt substitut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser