Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta timmerhus  (läst 15977 gånger)

cap2k

  • Gäst
Flytta timmerhus
« skrivet: 12 sep-05 kl 10:37 »
Jag och min kära funderar på att köpa ett litet tvåvåningshärbre på 25m2 per våning. Det vi funderar på är hur vi ska göra för att flytta det. Jag har läst en del i böcker och på websidor men det skulle vara intressant och höra om någon här har erfarenhet av något liknande. Gärna om ni vet hur lång tid det kan ta att göra det.
Alla tips är mycket välkomna.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Flytta timmerhus
« Svar #1 skrivet: 12 sep-05 kl 16:52 »

hej.
Jo jag har flyttat ett timmerhus en gång. Det var på ca 50 kvm och var så hög takhöjd, att jag kunde bygga det med loft som hade ståhöjd genom att sänka innertaket.

Mikael Perman.

 

cap2k

  • Gäst
Re:Flytta timmerhus
« Svar #2 skrivet: 12 sep-05 kl 17:54 »
Intressant att höra. Så det blev två våningar á 50m2 till sist.
Hur lång tid tog det att plocka ned det ungefär?
Jag diskuterade med en snickare som monterat ned några timmerhus och han trodde det skulle ta ett par veckor. Själv tycker jag det lät länge men jag har ingen erfarenhet rent praktiskt så jag vet inte.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Flytta timmerhus
« Svar #3 skrivet: 13 sep-05 kl 08:06 »

Hej.
Det första man måste besluta sig om, INNAN man plockar ner huset, är vad det är man vill åstadkomma när man bygger upp det igen.

Alltså, vill man återskapa och kanske varsamt renovera ett gammalt hus, där man bibehåller originalfönster, lister, inredning, osv, eller vill man bara ha stommen, och sedan bygger nytt för resten? Jag gjorde det senare.

Frågan är också hur ni ska göra med taket? Ska ni behålla gamla åsar och rafter och tegel? Eller bygger ni nytt? Plocka ner gammalt tegel, panna för panna, tar faktiskt ganska lång tid!

Ni måste också ta med i beräkningen om ni ska forsla grunden också, eller om ni ska bygga en ny grund som det står på. Jag gjorde det senare.

Tänk också på att ni ska märka upp hela härligheten, och helst göra en ritning över hur saker ska monteras ihop, den tiden spar ni in sedan, när det ska byggas upp igen.

Jag hade alltså bara ett behov av att riva hela inredningen och förnstrena. Sedan märka upp stockarna och bjälklagen. DET tar två till tre veckor, för ett sådant hus som jag hade.

Sedan är det ju en stor fråga om vad ni har för hjälpmedel.

Ska ni göra en verklig finrenovering och behålla i stort sett allt, ja då får ni nog dubbla den tiden, kan jag gissa.

Mikael Perman.

cap2k

  • Gäst
Re:Flytta timmerhus
« Svar #4 skrivet: 13 sep-05 kl 09:55 »
Tack för det intressanta svaret.
Det finns inga fönster på det utan det är ett härbre med endast en dörr och en liten lucka på övervåningen.
Tanken var att plocka ned det nu och nästa sommar bygga upp det.
Taket var i botten näver, sedan har dom lagt takspån och på detta ligger nu eternitplattor.
Tyvärr blir det inget av just detta härbre eftersom priset skulle vara 75 000 och när jag tar i beaktning arbetstid samt transportkostnader, tomtinköp m.m. blir det för mycket för vår nuvarande budget.
Vi ska nog försöka satsa på att hitta en fin tomt innan vi skaffar bostaden.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Flytta timmerhus
« Svar #5 skrivet: 13 sep-05 kl 21:12 »

Hej.
75000 är på tok för mycket för att plocka ner en timmerstomme själv. huvaligen. 10-20000 Max. Så känner jag det.
För 75000 ska den vara nerplockad och uppmärkt och med ritningar.

Mikael Perman.

cap2k

  • Gäst
Re:Flytta timmerhus
« Svar #6 skrivet: 14 sep-05 kl 07:29 »
Jo, jag insåg det också.
Sen har jag kollat runt på blocket och hittat timmerhärbren med fönster och bra tak som är nedmonterade och uppmärkta med ritning för runt 60tkr.
Det känns mer realistiskt.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Flytta timmerhus
« Svar #7 skrivet: 14 sep-05 kl 11:35 »

Hej igen.
Jo jag flyttade ju från mitt fina timmerhus för en sisådär 15 år sedan, till ett hus ute på landet utanför Västerhaninge, som jag hyrde.

Men sedan köpte jag för 12 år sedan ett gammalt fritidshus, som jag renoverar helt och fullt. För att överleva under tiden, så byggde jag först en Gäststuga.

Den var på 25kvm och med ett sovloft. Måtten beror på att det var det största man fick bygga utan bygglov.

Genom eget arbete, kom denna att kosta ca 150000-200000 i helt färdigt skick.

Den innehåller litet kök, ett större allrum, ett duschrum och toalett, samt sovloftet. Den har en uteplats också. Den är byggd så att den relativt enkelt kan byggas ut till ca 40 kvadrat och få ett rum till plus en tvättstuga.

Den håller alltså modern villastandard, förutom att den är mindre, förstås.

Det jag vill peka på är att jag tycker att gamla timmerhus är mysiga och trevliga och jag tycker om byggnadsvård. MEN att det helt klart finns billigare sätt att bygga, än att flytta ett timmerhus. Framför allt finns det sätt att bygga snabbare och med mindre arbetsinsats än att flytta timmerhus.

Moderna hus, som mitt, kan vara precis lika mysiga och trevliga....
Tycker jag i varje fall.

Mikael Perman.

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:Flytta timmerhus
« Svar #8 skrivet: 15 sep-05 kl 19:09 »
alltså jag var med å flyttade en timring å det VAR ett jävla jobb att märka upp allt å bryta isär å frakta osv.
dessutom var en del stockar dålga och skulle bytas så vi fick bygga pussel för att få allt att passa.

ser du bor i saxnäs,trevligt,borde väl inte vara några problem att hitta en billig timring där,eller gör som mikael sa,bygg av plank,går betydligt fortare och enklare.
fast det är klart,där jag bodde förut var en som köpte en norrbottensgård (12knutar,30meter lång) för ett vedlass å några säckar potatis.

Jan M Hedlund

  • Gäst
Re:Flytta timmerhus
« Svar #9 skrivet: 18 sep-05 kl 13:08 »
Allt beror på tid kostnad hur fort det ska stå klart mm.
om alla stockar är okej och man byter tak till plåt och man har någonstans att flytta det, så behöver det bara ta 1 vecka om man behöver byta stockar kan det ta månader på grund av skadornas omfattning.

cap2k

  • Gäst
Re:Flytta timmerhus
« Svar #10 skrivet: 22 sep-05 kl 23:00 »
Faktiskt är det relativt få som vill säla sina timmerstommar här i Västerbotten.
Det är även mycket svårt att få en trevlig tomt till ett rimligt pris dvs under 100 000 för 2000kvm.
Jag skulle vilja ha en lite större tomt än så och närhet till vatten men det är inte lätt, nu har jag iofs bara letat i ett år ungefär.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser