Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med naturruvning  (läst 3416 gånger)

Hönz

  • Inlägg: 266
    • Skåne
Problem med naturruvning
« skrivet: 30 aug-11 kl 10:25 »
Jag har just nu fyra ruvhönor som la sig ungefär samtidigt. Varav två ligger i samma rede - det är här problemet är: 21 dagar hade gått igår och ett ägg låg i förrgår med trasigt skal. Dvs allt skal på ena långsidan var krossat med hinnan var hel. Jag gjorde inget åt det med senare på kvällen var kycklingen död. Idag har exakt samma sak inträffat men denna gång provade jag att kläcka fram kycklingen, jag tror inte den kommer klara sig heller. Desa hönor är förstagångsruvare

Vad kan vara fel? Det är olika ägg, både Araucana och dvärgkorsning. Det konstiga är att jag har haft jätteproblem med att kläcka fram dessa ägg i maskin. Har kläckts 8 kycklingar i olika omgångar av kanske 70 ägg. Av dessa har 50 ägg varit Araucana men bara 1 Araucanakyckling. De flesta dör precis innan kläck.

Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Bunnykit

  • Inlägg: 121
    • Hälsingland
SV: Problem med naturruvning
« Svar #1 skrivet: 30 aug-11 kl 14:11 »
Kan det vara något med fukt/värmen, för lite eller för mycket? Har du testat att knäcka ett ägg och kolla om skalen kanske är för tjocka?
För lite fukt ger ju segare och torrare hinnor....annars vet jag inte  ???
Kanske borde testa med mer fukt, mindre värme eller tvärtom på någon kläckning?

Hönz

  • Inlägg: 266
    • Skåne
SV: Problem med naturruvning
« Svar #2 skrivet: 30 aug-11 kl 16:11 »
Jo, jag tror det var problem med fukten. MEn nu är det ju ruvhönor det gäller.

Var precis ute för att kolla hur den jag hjälpte ut i morse mådde (jag förutsatte att den var död för den var inte särskilt pigg) - men den var spårlöst BORTA! Liksom skalet och allt, är dessa två ruvhönor kannibaler??
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Problem med naturruvning
« Svar #3 skrivet: 30 aug-11 kl 16:38 »
Visst kan dom! Vi hade en höna som kläckte 3-4 ägg för några veckor sen. En kyckling var puts väck, de andra ihjälhackade, någon fick jag hjälpa över gränsen. >:(

Räcker ju med att EN är kanibal!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Problem med naturruvning
« Svar #4 skrivet: 30 aug-11 kl 20:48 »
Att du har problem med Araucana kan delvis bero på att det är just den rasen! Har dina skägg eller kvastar?

För det första så gör rumplösheten att kläckbarheten är sämre i sig. Även överlevnaden de första veckorna påverkas negativt.

Har du sedan kvastade djur så är det ett letalanlag i dubbel uppsättning vilket naturligtvis också försämrar resultatet.

Sedan är kanske 1 kyckling på 70 ägg sämre än vad det borde vara. Det kan vara så att du har en mindre vital linje. Men det kan naturligtvis finnas massor med andra förklaringar  alltifrån avelsdjurens foderstat till problem med kläckaren.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Problem med naturruvning
« Svar #5 skrivet: 30 aug-11 kl 21:09 »
har läst om en del raser med letalanlag chabo serama nu araucana. Finns det mer.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Problem med naturruvning
« Svar #6 skrivet: 30 aug-11 kl 21:16 »
Vad har du för letalanlag på Seraman?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Problem med naturruvning
« Svar #7 skrivet: 30 aug-11 kl 21:19 »
Vet ej men läste att det var väldigt svårt att kläcka fram kycklingar. Och nåt lär väl bero på

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Problem med naturruvning
« Svar #8 skrivet: 30 aug-11 kl 21:28 »
Vet ej men läste att det var väldigt svårt att kläcka fram kycklingar. Och nåt lär väl bero på
Förvisso, men letalanlag  brukar men kalla enskilda anlag som i enkel eller dubbel uppsättning gör att djuret inte blir livsdugligt. Allmänt svårkläckta raser behöver inte ha ett letalanlag.

Chabo som har ett letalanlag är anlaget till trotts en rätt lättkläckt ras  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Problem med naturruvning
« Svar #9 skrivet: 30 aug-11 kl 21:41 »
så letalanlaget påverkar inte dödligheten på chabo .

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Problem med naturruvning
« Svar #10 skrivet: 30 aug-11 kl 21:46 »
så letalanlaget påverkar inte dödligheten på chabo .
Jo, parar du kortbent med kortbent dör 25% av kycklingarn i ägget. Men rasen är ändå lättkläckt just för att de övriga äggen kläcker i  princip 100%  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Hönz

  • Inlägg: 266
    • Skåne
SV: Problem med naturruvning
« Svar #11 skrivet: 01 sep-11 kl 13:12 »
Jag har tre Araucanahönor varav två har skägg, tror tuppen har skägg också.

Nu har det kläckts en Araucanakyckling hos "dubbelruvarna" jag har lyste alla andra Araucanaäggen igår och i alla ägg lever kycklingarna och de har haft hål på hinnan. Får se om det kläcks fler, men jag tror inte det. Dvärgkorsningarna (där tuppen är Araucana) verkar kläckas allihopa..

Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Hönz

  • Inlägg: 266
    • Skåne
SV: Problem med naturruvning
« Svar #12 skrivet: 05 sep-11 kl 16:29 »
Nu har det kläckts 9 kycklingar under de som ligger dubbelt och singeln. Alla tre mammor hjälps åt med kycklingarna

Har dessutom en fjärde höna med åtta pipande ägg, de kommer kanske imorgon?? ???
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Problem med naturruvning
« Svar #13 skrivet: 05 sep-11 kl 16:56 »
Min erfarenhet är att Araucana är jättesvåra .
Jag har inte fått många vuxna djur från äggen jag heller .
Dom dör i öggen eller inte utvecklas klart eller dör som kycklingar mm mm

Har en ny avelsgrupp nu o hoppas att dom har starkare gener .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser