Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Loppor/löss på katt  (läst 9511 gånger)

novakatten

  • Inlägg: 1
    • -
Loppor/löss på katt
« skrivet: 24 apr-14 kl 00:50 »
På våran gård finns det ett antal katter. För 4 veckor sedan såg jag att det var som små ägg i pälsen på en av katterna och det kryllade av små genomskinligt gula varelser som hade små huvuden och en relativt rund större bakkropp. Nu undrar jag om det finns någon insektsexpert där ute som kan veta vad det är för insekt? Löss, loppor, kvalster?

 Köpte insektsmedel med fipronil i, sprayade alla utom gammelkattan.
Hjälpte inte att jag inte sprayade henne. Hon blev 16 år men jag känner att hon hade levt idag om jag inte hade behandlat de andra katterna. Hon måste fått i sig medlet fipronil dvs frontline spray av att slicka på de andra katterna. Följde anvisningarna på flaskan tog inte mer än man skulle.

Första gången hade jag inte munskydd så jag måste ha andats in av medlet och då fick jag hjärtklappning och huvudvärk i en vecka.
Nu är jag inte så glad åt att behöva använda de där gifterna på katterna, så är det någon som har ett bra tips på något annat man kan använda?

Kan man ta såpa eller matolja eller funkar de med Paranix som innehåller dimetikon och mineralolja? Paranix är ju för huvudlöss på människor. Ska kväva lössen. Dimetikon är ju en silikonolja som man kan använda invärtes för magen på människa. Är det farligt för katter med de här alternativen? Att slicka i sig om man inte tvättar bort det...
Frågat en veterinärer men han ville skriva ut Stronghold. Vet inget om Stronghold.


Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Loppor/löss på katt
« Svar #1 skrivet: 28 okt-14 kl 20:40 »
Jag är ingen parasit eller ohyre expert men efter vad du skrivit om de små varelserna i katternas päls kan jag rätt säkert säga att det är kattlöss.
kattloppor hoppar i pälsen och kliar på er med när ni varit nära katterna och flera bett kan hittas på eran hud, precis som fågelloppor.
Kvalster ger hårlöshet, lortigt svart  och sårliknande hud på katterna, detta kan även smitta er människor när ni rör katterna.
Kattlöss är som du beskiver krypande parasiter och lägger ägg i pälsen, de kan antingen suga blod eller äta pälsen på katten. De kan ge er något enstaka bett när ni är nära katterna som liknar myggbett men inte mer.

Läste på om Frontline spray med Fipronil i på Fass.se. (En bra sida om veterinärers olika läkemedel). Kan säga att jag aldrig skulle använda detta på något djur eller något levande. Stod ena stunden att det var utan biverkningar och symtom på katt och sen en hel lista på allvarliga symtom och även dödsfall på just katt. Fick du själv huvudverk och hjärtklappning i en hel vecka, som du säkert vet kommer från detta så lämna in allt till ett apotek och glöm bort det säger jag! Verkar livsfarligt!

Såpa läste jag måste blandas väl med vatten och tvättas ur som ett schampo för katten, så vill du bada katterna? Farligt för katter att slicka i sig i stor mängd och irriterar huden om det ligger kvar. Men hittade inget att det motverkade ohyra bara gör djuren renare.
Matolja gör bara pälsen fet och kladdig, bra för katter att äta lite av men tror inte ohyran kvävs eller så av den.
Paranix är för huvudlöss på människor och detta du har i så fall är kattlöss, stor skillnad. Paranix är inte testad på katt och kan ge stora biverkningar och till och med död, vill du vara den som provar? Dessutom är det inte testat att äta för oss heller (som en katt säkert skulle slicka i sig) och ingen vet hur mycket en katt ska ha när måtten går efter människor. Hittade faktan: "Löss är strängt värddjursspecifika och påträffas bara på sin rätta värddjursart."

Vad sa din veterinär att katterna hade för ohyra?
På Fass.se stod att Stronghold bara var för löss på katt inte kvalster och loppor som Frontline var.
Verkade mindre farligt och bara att droppa i nacken som fästingmedel på katterna. Jag skulle provat iaf om det nu är löss de har. Är det löss behöver du ett medel att rengöra omgivningarna där katterna är mycket också för att få bort parasiterna helt. Bada katterna när ohyran verkar borta skulle säkert också vara säkrast för att inte få tillbaka dem men det är bara om de är vana och okej med det.

Detta har jag letat upp på datorn och bara varit med om öronskabb på mina 2 katter och hund en gång själv, det rengjordes med medel mot just det från veterinären så var snabbt fixat och jag gjorde även rent och byte i bäddarna bara ifall att. Lycka till!

tiefkuhlhuhn

  • Inlägg: 105
    • Norrbotten
SV: Loppor/löss på katt
« Svar #2 skrivet: 28 okt-14 kl 21:43 »
Hej!

(Neo) Ballistol.
Är en  inkrypande vapenspray och döda löpper, löss, kvalster,...
Fungera jättebra, inte giftigt för hundar, katter, människor, är miljövänligt, desinfizerand med sar och lätt att använda. Spraya lite pa katten( inte i ansikten) och borsta katten lite. Oljan fördelar sig över hela katten. Ohyra är död efter 10 minuter. Du se att den fungera när katten efter 10 min ligger och sova, entligen klia det inte mer :)
Har 2 katter det kommer hem med all ohyra det finns och vill självklart sova med i sängen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

856 gäster, 5 användare (3 dolda)
Lillskiten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser