Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsvisande blandras?  (läst 2240 gånger)

Cathrin73

  • Inlägg: 355
    • Södermanland
Könsvisande blandras?
« skrivet: 06 feb-14 kl 11:03 »
Om man har höns som får könsvisande kycklingar tex plymouth rock och så parar de sig med en annan ras, försvinner då möjligheten/anlaget för att se könet på kycklingen?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Könsvisande blandras?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-14 kl 20:16 »
Det undrar jag med.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Könsvisande blandras?
« Svar #2 skrivet: 10 feb-14 kl 10:18 »
Jag har en Plymothrocktupp och en salig blandning av andra hönssorter. De som varit svarta har i alla fall varit könsvisande.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Cathrin73

  • Inlägg: 355
    • Södermanland
SV: Könsvisande blandras?
« Svar #3 skrivet: 11 feb-14 kl 16:44 »
Så då kan man tänka sig att vissa kycklingar har ärvt anlag för könsvisande men att det också kan hända att vissa inte ärver det?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Könsvisande blandras?
« Svar #4 skrivet: 13 feb-14 kl 12:13 »
Det kan ju vara så. Alla svarta var i alla fall könsvisande, de med annan färg syntes det inget på. Kan kanske beror på att det är lättare att se "fläcken" på de helsvarta. ::)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Könsvisande blandras?
« Svar #5 skrivet: 18 feb-14 kl 00:58 »
Nej, det beror på att tex Plymouth Rock är grårandiga som fullfjädrade och svarta som dunkycklingar. det är den randiga teckningen som är könsvisande och ger tupparna den vita fläcken i nacken. Om den färgen/teckningen inte går vidare till kycklingarna blir de inte könsvisande. Svart är inte könsvisande.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Könsvisande blandras?
« Svar #6 skrivet: 20 feb-14 kl 09:43 »
Alla svarta dunungar hade vit fläck i nacken, de blev senare spräckliga precis som sin far :)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Könsvisande blandras?
« Svar #7 skrivet: 23 feb-14 kl 07:51 »
Man kan göra könsvisande kycklingar på flera olika sätt

-Silverhönor & guld tupp ger bara guldhönor och silvertuppar (heterozygota silver)
- Tvärrandighöna med enfärgad tupp ger  enfärgade hönor och tvärrandiga tuppar (heterozygota för tvärrandig)'

Plymoth Rocktupp ger inte könsvisande avkommor om man tex blandar med icke tvärrandiga hönor. Både söner och döttrar blir då heterozygot tvärrandiga och ser likadana ut (liten vit prick i nacken).

PR tupp ger endast könsvisande avkommor med tvärrandiga hönor. Då blir tupparna homozygota (stor vit prick i nacken) och hönorna heterozygota (liten vit prick i nacken)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser