Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Faverolle eller rasbyte...?  (läst 1922 gånger)

doloran

  • Inlägg: 2
    • Västerbotten
Faverolle eller rasbyte...?
« skrivet: 02 jan-14 kl 22:58 »
Jag har sedan två är sedan haft ett tiotal Faverolle-höns  och valde då rasen för att den var lugn, lätt att få tam, vacker, ruvar ej gärna men en god värpare. Håller med på allt utom det sista. Mina höns lever under mycket bra förhållanden så jag är tveksam på att jag gör nåt fel...? Någon som kan dela med sig egen erfarenhet av denna ras eller kan rekommendera en annan ras som stämmer in på ovanstående rasbeskrivning? (Inte nödvändigtvis tung ras)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Faverolle eller rasbyte...?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-14 kl 14:03 »
Vill man ha mycket ägg så är lätta värpraser som regel det säkraset kortet just för att dessa är mer avlade för produktion än för ruvlust. Det finns en mäng sådan raser men några populära är Leghorn Isbar Cream Legbar Minorka Spanier med flera.

Kan tillägga att mina Faveroll också är gulliga men medelmåttiga värpare...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

doloran

  • Inlägg: 2
    • Västerbotten
SV: Faverolle eller rasbyte...?
« Svar #2 skrivet: 04 jan-14 kl 17:06 »
Vill man ha mycket ägg så är lätta värpraser som regel det säkraste kortet just för att dessa är mer avlade för produktion än för ruvlust. Det finns en mäng sådan raser men några populära är Leghorn Isbar Cream Legbar Minorka Spanier med flera.

Kan tillägga att mina Faveroll också är gulliga men medelmåttiga värpare...

Skönt att höra man inte är ensam med medelmåttigt värpande Faveroller då  ;)  Har kollat lite och försökt läsa på en del nu och Legbar verkar vara lite för spattiga för min smak. Det sägs att de ska lugna ner sig då det börjat värpa dock.. Har småbarn så vill helst ha lugna höns och som kan kan gå fritt ute på sommaren. Isbar verkar bra på alla punkter Frågan är då om man kan ha ett gäng hönor bara tillsammans med Faverollerna? (har redan två tuppar  :-\
« Senast ändrad: 04 jan-14 kl 17:12 av doloran »

Nice

  • Inlägg: 77
    • Uppland
SV: Faverolle eller rasbyte...?
« Svar #3 skrivet: 05 jan-14 kl 17:06 »
Brun Lohman är en trevlig värphybrid, lätt att få tam, lugn, fin och lägger ca. 320 ägg om året
Bor på en gård med sambo,2 border collies,får,katter och höns

Lönnhult

  • Inlägg: 134
    • Halland
SV: Faverolle eller rasbyte...?
« Svar #4 skrivet: 28 apr-14 kl 10:27 »
Jag har faveroller och jag tycker nog att de värper relativt bra. Mina favoriter är annars New Hampshire, de är lugna och sociala men smartare med mer självbevarelsedrift än faverollerna, de lägger större och något fler ägg. Kycklingarna växer bra och väldigt lite krångel.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Faverolle eller rasbyte...?
« Svar #5 skrivet: 28 apr-14 kl 17:53 »
Vill man ha mycket ägg så är lätta värpraser som regel det säkraset kortet just för att dessa är mer avlade för produktion än för ruvlust. Det finns en mäng sådan raser men några populära är Leghorn Isbar Cream Legbar Minorka Spanier med flera.

Jag håller med om detta, men vill gärna lägga till Vit Ramelsloher (även gul). Dessa värper bra och kan lätt bli väldigt tam för den som vill ha dem så

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Faverolle eller rasbyte...?
« Svar #6 skrivet: 22 maj-14 kl 19:42 »
Jag säger bara: Fiftyfive flovery silver! Stämmer på allt och är dessutom könsvisande så du kan sortera ut tuppa som daggamla  :) En svensk ras som behöver många fler bevarare!
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser