Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tillbringar bina vintern?  (läst 66359 gånger)

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #340 skrivet: 03 maj-15 kl 19:31 »
 Tack för uppskattningen. Det är inget särskilt på gång men det dyker kanske upp något som är värt att titta närmare på än att bara acceptera det som påstås. Jag är öppen för ide'er.

levitan

  • Inlägg: 7
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #341 skrivet: 04 maj-15 kl 05:02 »
Hej Jan!
Kanske en jämförelse mellan isolering och utan isolering med två femramars lågnormal på högkant? Då bygger du vidare på ditt koncept och dina förutsättningar med de kupor du redan har. I den ena kupan bör då ämnesomsättningen och temperaturen vara högre vilket kan leda till akut foderbrist mitt i vintern, kanske förlängd ynglingsperiod och tex förhöjd närvaro av varroa, utsot och andra glömda åkommor och bekymmer?

Jag tänker även på att du skulle kunna efterlikna de förhållandena som råder i de samhällen som invintras trångt på en låda och med eller utan isolering. Men att bara kraftigt isolera en av dina femramars på högkant kanske räcker inledningsvis för att belysa en del av problematiken?

/Calle
« Senast ändrad: 04 maj-15 kl 06:31 av levitan »

Roger H

  • Inlägg: 208
  • Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #342 skrivet: 04 maj-15 kl 10:58 »
Det har varit jätteintressant att följa Janos inlägg i denna tråden om hans små expriment och slutsatser.
Vill passa på att tipsa om de som vill läsa på mer om detta skall läsa häfter i följande länk.
Det är en sammanställning (på svenska) av ett antal vetenskapliga studier som har gjorts. Sammanställningen gjordes i början av 80 talet men är i och med denna tråd och dess innehåll tämligen aktuell.
Kan bara säga att en del av det som finns diskuterat i denna tråd finns med i detta häfte att läsa.
Tror inte det går att köpa det längre men väl låna via biblioteket.
Jag hade mycket glädje av att läsa det så den kan varmt rekommenderas.

 http://libris.kb.se/bib/7432520?vw=full

levitan

  • Inlägg: 7
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #343 skrivet: 04 maj-15 kl 12:34 »
Det har varit jätteintressant att följa Janos inlägg i denna tråden om hans små expriment och slutsatser.
Vill passa på att tipsa om de som vill läsa på mer om detta:
 http://libris.kb.se/bib/7432520?vw=full


Tack för tipset Roger!
/C

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #344 skrivet: 04 maj-15 kl 18:53 »
Hej Jan!
Kanske en jämförelse mellan isolering och utan isolering med två femramars lågnormal på högkant? Då bygger du vidare på ditt koncept och dina förutsättningar med de kupor du redan har. I den ena kupan bör då ämnesomsättningen och temperaturen vara högre vilket kan leda till akut foderbrist mitt i vintern, kanske förlängd ynglingsperiod och tex förhöjd närvaro av varroa, utsot och andra glömda åkommor och bekymmer?

Jag tänker även på att du skulle kunna efterlikna de förhållandena som råder i de samhällen som invintras trångt på en låda och med eller utan isolering. Men att bara kraftigt isolera en av dina femramars på högkant kanske räcker inledningsvis för att belysa en del av problematiken?

/Calle
Hej!
Jämförelse mellan isolerad och oisolerad är ju redan gjord. Förra vintern övervintrade jag ett likadant litet samhälle i samma låda med isolering. I vinter var den oisolerad. Foderåtgången var den samma. Under denna vinter fick den, som det visade sig, oparade drottningens lilla samhälle använda den isolerade huven. Det övervintrade visserligen på mindre foderåtgång men om det berodde på mindre bimängd heller att den var isolerad det vet jag faktiskt inte. Både förra och denna vinter var ju relativt milda här i Halland så jag kommer att fortsätta testa och hoppas på en riktig vinter.
 För övrigt har jag varit förskonad från vinterförluster sedan 2001. Det var under vintrarna 1999-2002 som jag höll på med vinterbiodling och kollade upp hur bina egentligen vill ha det.   

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #345 skrivet: 04 maj-15 kl 21:42 »
Hej Roger H
Det var en överraskning för mig att det har skett vetenskapliga studier i ämnet.
Vad har de kommit fram till där och varför hamnar inte dessa resultat ute hos biodlarna?
Det måste väl vara i biodlarorganisationers intresse att förmedla sådana kunskaper ut till medlemmarna. Mina undersökningar och tester är ju inte vetenskapliga, men de leder fram till vetskap och fungerande resultat för mig själv som jag gärna vill förmedla.
 /Jan-Uno

levitan

  • Inlägg: 7
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #346 skrivet: 05 maj-15 kl 12:10 »
Ursäkta, hade inte insett att du studerat isolering tidigare år. Fint att du inte har några vinterförluster. Du borde ha någon som bor längre norr över som kunde hjälpa dig.
Det kan vara svårt att jämföra resultat mellan olika år och ännu svårare om det skall vara statistiskt belagt. I den bästa av världar så räcker det med två identiska samhällen som innevarande år invintrar intill varandra om man undersöker en parameter som tex isolering och som i sin tur ger ett entydigt resultat. Men så ser inte världen ut, mängder med allehanda störningar förekommer och än värre blir det om man jämför mellan olika år och individer/samhällen. 
Jag skulle i alla fall så som du gjort försökt men då med två så identiska samhällen som möjligt, intill varandra under en och samma vinter. Ett samhälle med tjock isolering och inte bara på taket utan även runt om hela kupan. Det andra självfallet utan någon isolering. Försökt väga eller avgöra mängden bin & foder i början och i slutet av studien och hållit tummarna på tydligt resultat.
Detta var bara min korta reflektion över din mycket intressanta studie.
Kan även vara intressant att läsa det Roger tipsade om.
Mvh C

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #347 skrivet: 06 maj-15 kl 08:46 »
 Hej Levitan
 Att ett normalstort bisamhälle varken behöver isolering eller mycket foder för att övervintra bra har jag vetat de senaste 15 åren. De två senaste vintrarnas tester har visat att det går lika bra för små samhällen om de får de rätta förutsättningarna. Bra att veta om man vill övervintra reservdrottningar på ett säkert sätt med så lite bin som möjligt.
 

levitan

  • Inlägg: 7
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #348 skrivet: 06 maj-15 kl 11:14 »
.
« Senast ändrad: 06 maj-15 kl 11:19 av levitan »

levitan

  • Inlägg: 7
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #349 skrivet: 06 maj-15 kl 11:16 »
Hej igen Jano!
Det låter bra att höra att du har koll.
Ja, då antar jag att du bara fattas en vinter också...
Jag skaffade igår lite kvällslitteratur från 80-talet enligt länk från Roger H. Har inte hunnit läsa mycket men kvällarna är räddade ett tag framöver kan jag väl säga. =)
/C

 

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #350 skrivet: 07 maj-15 kl 09:59 »
 Det är de små minisamhällena som behöver ett test med en riktig vinter. Det kommer att invintras sådana varje vinter nu framöver så länge jag håller på med biodling.
Levitan var fick du tag på det häfte som Roger H tipsade om.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #351 skrivet: 05 jun-15 kl 23:04 »
Hej.
Detta handlar inte längre om övervintring men här kommer en liten redogörelse hur det gick med det lilla samhället. Den 21 april flyttades bina över i ett större utrymme, två lågnormallådor med fem ramar i varje våning. Under maj har dessa lådor utökats med nya ramar vid tre tillfällen tills samhället hade tio ramar i varje låda som yngelrum. Vid kontroll i dag fanns 12 ramar yngel i dessa lådor och pollen och honung i resten. Det var läge för en låda till som ställdes under tillsvidare och den undre lådan lyftes upp över ett spärrgaller eftersom drottningen gick i den övre och det spädaste ynglet fanns där. Detta samhälle har startat sommaren med fart, trots sin lilla bimängd vid invintringen, men de hade ju börjat bra i den lilla övervintringslådan.
 Den invintrade lilla skaksvärmen som hade råkat få en oparad drottning i höstas har nu en ny. Men hon har inte blivit parad och blir det inte riktig sommar snart så blir hon det inte heller utan bina kommer att få hjälpa till någon annan stans. 

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #352 skrivet: 21 jun-15 kl 09:46 »
  Den invintrade lilla skaksvärmen som hade råkat få en oparad drottning i höstas har nu en ny. Men hon har inte blivit parad och blir det inte riktig sommar snart så blir hon det inte heller utan bina kommer att få hjälpa till någon annan stans.

 Jag har inte brytt mig om detta lilla samhälle förrän i går den 20 juni. Nu går där en parad drottning och hon har nu täckt yngel i nedre delen av de två mittersta ramarna. Hon får fortsätta i denna låda som en reservdrottning.

krulle

  • Inlägg: 241
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #353 skrivet: 11 sep-15 kl 06:13 »
Hello

Fins det nye iddeer för neste vinter med nye studie o ideer  :P :P

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #354 skrivet: 11 sep-15 kl 21:25 »
Det är de små minisamhällena som behöver ett test med en riktig vinter. Det kommer att invintras sådana varje vinter nu framöver så länge jag håller på med biodling.


Det går inte att få ett resultat som kan anses säkert utan tester under flera vintrar. Invintrar jag två samhällen under fem vintrar på rad utan problem då kan man tala om en säker metod.
 I höst har jag invintrat två styck ett med isolerad huv och ett med oisolerad huv. De kommer att kollas med två veckors mellanrum efter att de gått i vinterklunga. Om intresse finns kan jag visa hur det ser ut genom plexiglaset vid varje observation.

DkY

  • Inlägg: 44
    • Blekinge
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #355 skrivet: 11 sep-15 kl 21:39 »
Finns absolut intresse av att följa det Jano.
:-)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #356 skrivet: 11 sep-15 kl 21:43 »
Finns absolut intresse av att följa det Jano.
:-)
Instämmer där  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #357 skrivet: 12 sep-15 kl 13:58 »
Det är de små minisamhällena som behöver ett test med en riktig vinter. Det kommer att invintras sådana varje vinter nu framöver så länge jag håller på med biodling.
Levitan var fick du tag på det häfte som Roger H tipsade om.

Du Jano kan inte du skriva en bok med dina erfarenheter.
Du kan ju börja med häften  :-[ ... ett för varje moment. Det är så svårt att försöka följa dig när det är så många andra i trådarna.
Ursäkta alla ni andra men jag menar bara att det skulle vara underbart att ha dina erfarenheter samlade i ett uppslagsverk!

mantis777

  • Inlägg: 196
    • Östergötland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #358 skrivet: 13 sep-15 kl 11:22 »
Du Jano kan inte du skriva en bok med dina erfarenheter.
Du kan ju börja med häften  :-[ ... ett för varje moment. Det är så svårt att försöka följa dig när det är så många andra i trådarna.
Ursäkta alla ni andra men jag menar bara att det skulle vara underbart att ha dina erfarenheter samlade i ett uppslagsverk!
Jag håller med! Har försökt skriva ut en del av Janos arbetssätt men om det skulle tas fram en bok /häfte skulle den sälja som smör tror jag. Är fattigt på boksidan om svensk biodling.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #359 skrivet: 13 sep-15 kl 12:48 »
Instämmer också, en egen hemsida eller blogg kanske kan vara något? Så blir dina kunskaper lätt tillgängliga för alla.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser