Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kolikhäst...igen!  (läst 17684 gånger)

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #60 skrivet: 16 jan-13 kl 09:20 »
När det gäller mask (som jag ändå inte riktigt tror på men i brist på annat då man ju hugga varje halmstrå som finns tillgängligt) så är det värt att veta att bandmask allt som oftast inte syns på ett vanligt träckprov. Då får man beställa ett specialträckprov. Den avmaskar man mot i omgångar (ägg, vuxna maskar etc.).

Min förra unghäst nollade efter bete och flyttade sedan till en ny hage. Han hade över 2000 epg till våren...

Alice-Tore

  • Inlägg: 56
    • Gästrikland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #61 skrivet: 17 jan-13 kl 15:14 »
Jo det var iofs något av det första, men det är bra säg iallafall för man vet aldrig.
Kollade förra året, inget behov av maskning. Kollade igen för inte så länge sen, inget behov. Avmaskade ändå med något monster medel jag aldrig haft förut, just utifall att det ändå är något där.
Tre maskar hittades i den obducerade hästen.

Jag har gjort träckprov på min häst och några extra när han varit i kolikstatie men han har haft väldigt låga värden om inte nått på träckprov...

Här hos oss har vi Häst, Hund, två Getter, Höns (Hedemora+lohmann), en vild tamkanin och ja resten av familjen förståss ;)

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #62 skrivet: 17 jan-13 kl 16:08 »
När det gäller mask (som jag ändå inte riktigt tror på men i brist på annat då man ju hugga varje halmstrå som finns tillgängligt) så är det värt att veta att bandmask allt som oftast inte syns på ett vanligt träckprov. Då får man beställa ett specialträckprov. Den avmaskar man mot i omgångar (ägg, vuxna maskar etc.).

Min förra unghäst nollade efter bete och flyttade sedan till en ny hage. Han hade över 2000 epg till våren...

Åh jäklar det var rätt rejält det... spännande att veta. Sånt där är ju sällan man läser sig till i böcker osv. Man gör ett träckprov och känner sig trygg. Ska kolla om inte det var med på provet vi tog, jag minns snart inte vad vi gör.
Ska ta och läsa på lite om bandmask... man vet ju aldrig. Fast samtidigt fanns det i den som dog nästan ingen mask.

Obehaglig fråga må hända men jag kom precis att tänka på det. mask,ägg och larver i en häst som dör, hur länge finns de kvar?
det tog väldigt lång tid med obduktionen på min häst, men maskena dör väl och "konserveras" med hästen när den hålls kyld?eller växer de vidare och frodas? för inte dör de väl och försvinner?

bizzy2

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #63 skrivet: 23 feb-15 kl 13:56 »
Fy vad jobbigt. Jag har haft tur att slippa sånt, jag ger bara lite kraftfoder 1 gång om dagen. Kokt korn kross, betfor, vetekli, linfrö, morötter och psylliumfrön. Jag vet att det finns olja som veterinärer ger vid kolik. Den oljan är inte smältbar utan passerar tarmen och hjälper till att smörja den. Kraftfodret ger jag ganska blött och gärna varmt. Du tror inte hästarna äter fruset gräs? det ger kolik om de inte har ätit och druckit ordentligt innan. Jag håller tummarna för er och det är inga mängder med kraftfoder jag ger o:)

Zojp

  • Inlägg: 22
    • -
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #64 skrivet: 16 mar-15 kl 14:16 »
Hur har det gått? Har du hittat någon förklaring? (Håller tummen, för kolik är ett he-te)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 5 användare (1 dolda)
Tur-Johan, Anders Flix, von tratt, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser