Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Volvo 650 bromsar  (läst 4575 gånger)

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
Volvo 650 bromsar
« skrivet: 16 jan-17 kl 22:29 »
Jag har fått löfte om hjälp med de obefintliga bromsarna på min 650.  Men han som ska göra det efterfrågar instruktionsbok.  Finns sådana att köpa, eller är det bättre att fråga er här om hur man reparerar bromsar på denna traktor?

mvh, /Syster Blåsippa
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Volvo 650 bromsar
« Svar #1 skrivet: 16 jan-17 kl 23:18 »
Jag antar att du inte menar instruktionsbok (den som följer med varje traktorexemplar) utan reparationshandbok? Sådana behöver man inte köpa, de brukar finnas inscannade och utlagda på nätet. Kolla t ex maskinisten.net .

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Volvo 650 bromsar
« Svar #3 skrivet: 18 jan-17 kl 22:20 »
Tack för hjälp hittills!  :)  Det var verkstadshandboken som behövdes.  På forumet Maskininsten hittade jag inte rätt.   :-[
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

 


Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Volvo 650 bromsar
« Svar #5 skrivet: 27 jan-17 kl 07:31 »
Aha, jag måste regga mig där också.  Tack.
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

ab

  • Inlägg: 71
SV: Volvo 650 bromsar
« Svar #6 skrivet: 29 jan-17 kl 20:23 »
Hej, har mekaren minsta erfarenhet av traktorer borde denne kunna fixa det utan handbok eftersom BM bromsar är enkla, men så klart underlättar det med en handbok :) 
Börja med att titta på om det finns något kvar att justera, detta visar instruktionsboken hur man går tillväga med.  Vill man inte prova sig fram utan ha helt perfekta bromsar så är det bara att byta ut hela rasket på en gång, både belägg och exenterskivorna. Delar till det säljs numera av oie.se

Vill man inte kosta på det så kan man testa att skruva in justermuttern så långt det går och till det allra sista ställa muttern ett kvartsvarv fel (den ska annars justeras ett halvt varv i taget) Man får inte dra in den mer än att det finns minst ca 30 mm spel kvar i pedalen! Denna åtgärd brukar leda till att man kan få bromsar på traktorn men dock brukar resultatet inte bli perfekt  :-\  Samma åtgärd gäller för båda sidor givetvis  ;)
Mvh ab

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Volvo 650 bromsar
« Svar #7 skrivet: 30 jan-17 kl 10:19 »
Mekaren har en del erfarenhet, men jag vill såklart underlätta arbetet för honom så mycket jag kan.  Instruktionsbok ingick förmodligen i arvet, men jag har inte hittat den än, så i praktiken finns den inte.

Så fort jag hinner sitta ner ordentligt ska jag använda länkarna jag fick ovan, och få hem en verkstadshandbok.  Måste regga mig på maskinisten först.

Jag tror att vår farbror nog ställde de skruvar som går att ställa medan han levde, men det återstår förstås att undersöka.

Ja, det är ju en pedal till varje broms på traktorer.  Det är mycket praktiskt!  :)

Tack, alla ni snälla, för all hjälp hittills!  :)

Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten, von tratt, reimersro, javill, Tomas Skogstjärn, tranberga

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser