Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Underhållsladda batterier?  (läst 567 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Underhållsladda batterier?
« skrivet: 05 maj-16 kl 12:45 »
Jag har behov av att underhållsladda batterierna i en buss, eftersom det förbrukas lite då och då utan att jag ska köra med den.

Först tänkte jag köpa en Ctek, eftersom alla skryter att de är så bra.
Den storlek jag är i behov av kostar 2 - 3 tusen.

Nu börjar jag att fundera på om det är bättre att investera i solceller istället, sådana ska jag ändå ha i framtiden.

Är det bra med solceller för underhållsladdning?
Jag har kollat lite på nätet och det finns en massa att välja på.
Tunna böjbara, vanliga med ram, mono och en massa andra ord som jag inte minns.
Nån som kan förklara skillnader och vad som är bra på ett enkelt sätt?

 

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Underhållsladda batterier?
« Svar #1 skrivet: 05 maj-16 kl 22:26 »
Solceller i Lappland kanske funkar olika bra på sommaren och vintern?  :P

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Underhållsladda batterier?
« Svar #2 skrivet: 06 maj-16 kl 00:03 »
Ett problem är dock att vanliga bilbatterier inte brukar må bra av att stå på ständig underhållsladdning - till skillnad från batterier som är avsedda för t ex reservkraftändamål.

Ska man ladda med ström från elnätet brukar det bästa vara att titta till batterierna då och då, om spänningen har gått under t ex 12,4 V så sätter man dem på laddning.
Om det är för besvärligt att titta till dem så är ett alternativ att koppla in en batteriladdare (helst en vanlig ointelligent laddare som bara består av transformator och likriktarbrygga) till varje batteri, och koppla laddaren till elnätet via en timer som slår till den t ex en halvtimme per dygn eller ett par timmar per vecka.
Det är inte lyckat att parallellkoppla flera batterier till samma laddare, om ett av dem skulle få en kortsluten cell eller hög självurladdning så kommer det att suga ur de andra.  Något bättre blir det om man kopplar dem via var sin diod till laddaren, då är det värsta som kan hända att de övriga batterierna inte får full laddspänning om ett av dem suger åt sig all laddström.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser