Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  supersur must av vindruvor  (läst 4799 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
supersur must av vindruvor
« skrivet: 29 okt-14 kl 09:10 »
I går pressade jag 4.5 kg vindruvor som vuxit på friland. Använde min fruktpress som egentligen är menad för äpplen.
Det blev 3 liter supersur.....ultrasur.... :'(  must.
Vad gör man med detta? Har någon nå´t förslag?
När jag smakade druvorna var de inte alls sura. Förstår ingenting.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: supersur must av vindruvor
« Svar #1 skrivet: 30 okt-14 kl 11:04 »
Har ingen nå´t kul recept på sur vindruvsmust?

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: supersur must av vindruvor
« Svar #2 skrivet: 30 okt-14 kl 12:29 »
Kan det vara skalen som gett syrligheten kanske?
Jag tycker att även om fruktköttet är sött så kan skalet vara surt.

Har dock ingen riktigt bra idé om vad man gör med det hela, förutom att söta det med något...
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: supersur must av vindruvor
« Svar #3 skrivet: 30 okt-14 kl 15:04 »
Har ingen nå´t kul recept på sur vindruvsmust?
Nej huvaligen för sura druvor  :-\
Sätt ett vin på druvorna med lite russin och ev annan saft/juice och socker så kanske det blir drickbart, kanske.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: supersur must av vindruvor
« Svar #4 skrivet: 31 okt-14 kl 07:24 »
Förresten, du kanske skulle frysa in och spara till sommaren och göra världens suraste isglassar ;D det kanske funkar om det är nog varmt ute? ;)
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

qeliott

  • Inlägg: 60
    • Skåne
SV: supersur must av vindruvor
« Svar #5 skrivet: 11 nov-14 kl 13:56 »
Hej Znibban,
googlade lite på franska om moût eller moût de raisin. Franska wikipedia har en artikel med tabeller över innehållet i druvmust, uppdelat i vatten, socker, mineraler, jäst, färgämnen etc. Hittar inget speciellt om att tillverka must, utan det omtalas bara som ett steg i vintillverkningen. (Kan också tillägga att det är hart när omöjligt att hitta info på franska om att tillverka eget vin - fransoserna utgår från att man köper färdig produkt eftersom den är så hiskligt mycket bättre än det man kan göra själv på amatörfason i ett hörn av garaget. Häromåret publicerades en bok, men recensenterna var förbannade över att någon ens dristade sig till att berätta för kreti och pleti om tillverkningsmetoderna så att kunnigt yrkesfolk riskerade att förlora brödfödan, gå i konkurs och på sikt fördärva det franska kulturarvet.)

När vi bodde utanför Genève kunde man köpa druvmust under skördeveckorna. Man tog med sina egna begagnade pet-flaskor, och vinbonden tappade upp must ur en kran i sin stora ståltank. Den här musten var helt fri från konserveringsmedel och skulle drickas inom någon dag eller två, det var det råd vi fick av bönderna.

Bönderna där nere sätter ju inte igång att skörda, innan de mätt sockerhalten i sina druvor ute på fältet. Kan det vara som Valkyria föreslår, att du hade behövt söta din must som kompensation för att vi i Sverige inte får upp druvornas "egna" sockerhalt pga alltför korta&svala somrar? Vi har odlat diverse druvsorter här i vår skånska trädgård i snart tio år, och i år var första året som bären var goda (dvs nådde tillräcklig sockerhalt för att vara goda att äta som bordsdruvor). Jag mätte emellertid inte sockerhalten med oenologisk utrustning, bara med min mun.  :)

Jag gjorde sylt av en del av mina druvor. Den är väldigt god, smakar så som druvmusten man köpte av bönderna i Schweiz. Emellertid var det lite petigt att kärna ur varenda druva… Och så ska man komma ihåg att köpa hem pektin innan man sätter igång syltandet, för helt ärligt har jag kokat sås, snarare än sylt.


Jag skulle kursivera ordet moût de raisin men nu blir jag inte av med kursiveringen i resten av texten.   ;)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: supersur must av vindruvor
« Svar #6 skrivet: 01 dec-14 kl 09:57 »
Den sura vindruvsmusten kokade jag gelé på, allt utom en petflaska som jag ställde in i kylskåpet.
Jag glömde bort den och när jag tog fram den så hade den börjat jäsa. Plastflaskan var stenhård så jag fick pysa ut lite i taget. Nu tar jag ut den någon gång ibland och lättar på trycket. Undrar vad det ska bli av detta? Jag tycker det smakar lite sötare nu.
Idag när jag försiktigt släppte ut pyttelite tryck i taget, så bubblar musten upp som Champangne.
I värsta fall kanske det kan bli en liter vindruvsvinäger.  ???
Det har gått en månad nu.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser