Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inga hålslag dag 21  (läst 3479 gånger)

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
Inga hålslag dag 21
« skrivet: 08 jul-17 kl 21:02 »
I morse kl 08 började dag 21 för äggen i kläckaren. Fortfarande är det inte ett enda hålslag eller pip! Det är en Brinsea 28 med automatisk vändning och det är mitt första maskinkläck. Eller snarare mitt första FÖRSÖK till maskinknäck, för det verkar inte fungera så bra...

Jag har följt instruktionsboken och temp är inställd på 37,6 grader. Luftfuktigheten har jag inte haft koll på tidigare, endast fyllt ena vattenkaret och nu på slutet båda två. Idag stoppade jag dock in en hygrometer (efter mycket velande då jag förstått att de flesta menar att det är riskfyllt att öppna kläckaren så här på slutet) och den visade 66 % luftfuktighet och temp på endast 36,2 grader. Om det är temperaturen på hygrometern som stämmer så är det alltså för kallt!? Kan det vara så att kläcket är förskjutet pga för låg temp? Och bör jag öka temp?  ???

Jag lyste äggen vid 10 dagar och sorterade bort de som inte hade utvecklats som de skulle. Sen dess har jag endast lyft locket för att hastigt fylla på vatten varannan dag samt för att lägga dem tillrätta på botten av kläckaren dag 19. Och så för att lägga in hygrometern idag då.  ::)

Jag har haft naturruvade kycklingar som kom först dag 23, men då hade nog hönan varit ifrån äggen en del. Igår kläcktes kycklingar punktligt under höna på dag 21. Det är 19 hönsägg i kläckaren. 
« Senast ändrad: 08 jul-17 kl 21:13 av Kentaur »

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Inga hålslag dag 21
« Svar #1 skrivet: 09 jul-17 kl 13:45 »
Jag har nu fått veta att det var strömavbrott i 1 h dag 19 när jag inte var hemma. Det kan förklara en del.  ::)

Jag ökade temperaturen till 38,3 (enligt kläckarens egen termometer) och har höjt fuktigheten till 70 % genom blöta tygremsor. I morse hade ett ägg ett litet hål. Sedan dess har ytterligare fyra ägg små hålslag. Det piper lite och ägget med störst hål (det första) rör sig och har pickat upp ett större hål nu. Hoppas hoppas...

Neprome

  • Inlägg: 6
    • Dalsland
SV: Inga hålslag dag 21
« Svar #2 skrivet: 09 jul-17 kl 14:55 »
Lycka till!

Vi kör vår första maskinkläckning nu också. Sjukt nervös att föra fel. Vi har fått en äldre maskin så vi har vänt de själva fram till dag 19. Vi får dock inte upp luftfuktigheten mer än 62.. vilket jag oroar mig för. Har ställt in en extra vatten bytta och lagt en svamp i samt en trasa i den stora behållaren. Igår va det dag 21.. inget hände, men nu fick jag rapport på fm från min man att det är hål i två ägg. Han ser näbben sticka ut på den ena ibland. Bara hålla tummarna nu!!!

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Inga hålslag dag 21
« Svar #3 skrivet: 09 jul-17 kl 15:32 »
Vi är på dag 9 på vår första maskinkläckning lyste 2 ägg och det är liv i iallafall:)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Neprome

  • Inlägg: 6
    • Dalsland
SV: Inga hålslag dag 21
« Svar #4 skrivet: 09 jul-17 kl 21:21 »
En kyckling ute här :) två till som är på god väg.

Hur går det för dina?

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Inga hålslag dag 21
« Svar #5 skrivet: 09 jul-17 kl 21:31 »
Ja det är förstås extra spännande och nervöst första gången. Barnen tycker att det är jättekul att titta och jag hoppas att det åtminstonde blir två friska kycklingar. Det är nu hålslag i totalt 7 ägg och ett av dem (dock inte det ägget som fick hålslag först) är på väg att komma ut!  :D Den verkar frisk och pigg. Piper nästan hela tiden och sparkar kraftigt därinne.



Jag tänker att hela kläcket är fördröjt pga inte helt färska ägg, strömavbrott och för låg temp i kläckaren. I morgon bitti börjar dag 23, men jag kanske ska räkna det som dag 22 istället. I morse lyste jag ett av äggen utan hålslag och såg en levande kyckling därinne. Jag lyste så hastigt, men tänkte efteråt att det såg ut som att den inte tagit in gulsäcken. Detta ägg har legat i ytterkant. Kanske har den haft extra brist på värme?  ??? ::)




Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Inga hålslag dag 21
« Svar #6 skrivet: 09 jul-17 kl 21:32 »
Grattis! Då har du förhoppningsvis snart tre!  ;D

Neprome

  • Inlägg: 6
    • Dalsland
SV: Inga hålslag dag 21
« Svar #7 skrivet: 10 jul-17 kl 07:29 »
7 hålslag. Va kul! Ja, vad jag har läst kan ju kylan fördröja. Men har du så många hålslag nu lär det titta ut snart.

Nu på morgonen har vi tre små i kläckaren. Ser inte mer med hålslag men kan vara åt andra hållet än vad jag ser.. Lyste mina innan jag slutade vända dom och då levde 7 st garanterat.

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Inga hålslag dag 21
« Svar #8 skrivet: 10 jul-17 kl 09:17 »
Så du har fått 3 av 7? Inte så dåligt ändå. Men ge inte upp än, det kanske blir fler!  ;)

Nu har jag fyra ute  :). Barnen och jag står och tittar mer eller mindre hela tiden... Tvååringen skrattar förtjust åt det som pågår därinne. Sju ägg har hålslag, eventuellt någon mer. Provade att lyssna på ett ägg utan hålslag och det krafsade och pep därinne. Luftfuktigheten har varit lätt att hålla kring 70 sedan den första kycklingen tittade ut.

Neprome

  • Inlägg: 6
    • Dalsland
SV: Inga hålslag dag 21
« Svar #9 skrivet: 10 jul-17 kl 10:52 »
Va kul :)
Barnen är ivriga här med.
Jo, bara vänta och se, tror allt det kan komma hål idag.

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Inga hålslag dag 21
« Svar #10 skrivet: 10 jul-17 kl 19:44 »
Nu är det 9 ute och minst fem med hålslag. Det bättrar sig!  :D Jag kommer nog låta kläckaren stå på minst två dygn till.

Hur går det för dina Neprome? Fler hålslag?

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Inga hålslag dag 21
« Svar #11 skrivet: 11 jul-17 kl 15:27 »
Nu är kläcket avslutat. Det blev tretton kycklingar. Den sista är fortfarande slö och jag är osäker på om den klarar sig. Av de ägg som var kvar var två tidigt döda, en död senare skede, en hade inte dragit in gulsäcken, två färdigutvecklade döda i äggen. Ganska bra resultat ändå med tanke på strömavbrottet.  :-\


Neprome

  • Inlägg: 6
    • Dalsland
SV: Inga hålslag dag 21
« Svar #12 skrivet: 12 jul-17 kl 13:09 »
Klart här med. Blev bara 3 av 11 något måste gått fel i slutet!
Tre obefruktade två tidigt döda och tre döda dygnet vid kläckning.

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Inga hålslag dag 21
« Svar #13 skrivet: 13 jul-17 kl 17:43 »
Neprome: Så tråkigt att det inte blev fler! Det är svårt att veta vad som blev fel. Det var ganska många obefruktade ägg också.

Nummer tretton dog tyvärr, men de 12 vi har är pigga och fina. En hade rejält sned hals och gick därför hela tiden i små cirklar. Efter sjukgymnastik x minst 20 igår, i form av att jag sträckte ut nacken försiktigt under några sekunder, blev det bra. Nu syns det inte!  ;D

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Inga hålslag dag 21
« Svar #14 skrivet: 20 jul-17 kl 18:30 »
6 av 10 har tagit sig ur äggen här nu. hålslag i en till men dom sist ser orörda ut än dock är inte dag 21 över än så kört är det inte med fler.

När brukar ni flytta ur kycklingarna från kläckmaskinen?

Tesslinn

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Inga hålslag dag 21
« Svar #15 skrivet: 02 nov-17 kl 08:30 »
Hej
Har en fråga
Har precis försökt kläcka fram 32 kycklingar, resultatet blev 5.
Inställningen på temperaturen är 37.6 men när jag lägger i en vanlig termometer så visar den 38.4 kan det vara problemet. Hade kycklingar som troligtvis dog mellan dag 15-17, de kycklingar som kläcktes kom redan dag 18

Therese

Postat med Alternativ.nu´s app


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Inga hålslag dag 21
« Svar #16 skrivet: 02 nov-17 kl 19:50 »
Det kan vara en av orsakerna ja.

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Inga hålslag dag 21
« Svar #17 skrivet: 12 nov-17 kl 09:44 »
Hej
Jag har en fråga i ämnet
Brukar ha äggen i äggkläckaten då jag har två ruvhönor som alltid lägger sig fel när d varit ute och luftat sig. De har ruvat tre gånger sedan maj. Inte så mänga ägg från dem med andra ord.
Alla säger att de, äggen , är så ömtåliga. Jag har tagit in ägg som varit iskalla för de hade lagt sig fel och lagt i maskinen. Jag har gått fram och tillbaka med äggen. Mellan maskin och höna. Utom sista gången få jag lärt mig att låta dem ligga i äggkläckaten tills äggen börjar pipa.
Men alla äggen har kläcks och alla kycklingarna har överlevt.
Min lilla Åsbo höna hade inte plats för alla nio så jag hade 4 i kläckaren och gav henne d sista äggen då det var dags för kläckning.
Är det inte lite överdrivet det där med att man inte skall öppna kläckaren och att äggen inte får röras i slutet osv? Öppnar ofta kläcksren för att fylla på vatten. Det är en liten för nio ägg. En backupp tänkte jag när jag köpte den.
Eller har jag bara haft tur för jag inte vet bättre???  :P
Ullish


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Hans Hultén, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser