Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utegångsförbud...  (läst 8777 gånger)

turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
SV: Utegångsförbud...
« Svar #40 skrivet: 22 nov-14 kl 19:03 »
Verkar ju nästan som det finns folk som tänker skälv på Jordbruksverket.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

 

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Utegångsförbud...
« Svar #41 skrivet: 22 nov-14 kl 19:08 »
Har varit I kontakt med Jordbruksverket och följande svar har jag fått:

Fråga: Är lite villrådig vad som menas i klartext "ska vara inhägnade"....
Är "inhägnade" det samma som "inhägnad tomt", dvs staket runt tomten?
Eller är "inhägnade" det samma som instängda i Voljären?
Frågan är således: Kan mina 5 hönor (hobbyhöns) gå fria på tomten (som är inhägnad med staket) och foder
och vatten ges under tak i hönshuset?

Svar: Det är en bra fråga. Med inhägnade menas att det finns staket runt tomten.
Dina höns kan vara ute.
Följ utveckling på vår hemsida och ta hand om dina höns så att de inte blir sjuka. Om det skulle uppkomma symtom på dina höns, ta kontakt med veterinären.

Ännu ett ämbetsmannasvar som kan tolkas lite hur man vill. Inte bara frågan som var bra, svaret var också luddigt, mjukt och gott.

Således väljer jag att i morgon släppa ut våra, även de som som varit rymningsbenägna några dar, tuppen Herkules som inte hittat in utan jag bick brotta ner honom i maa-laan samt den blå med kopparkrage som gömt sig väl nånstans. UUUUUUUUUUT ska dom, nu skiter jag i dethär.
Hörde också någon från Uppsala universitet eller om det var SLU som mest hummade och skrattade ien intervju. Jag tror det är något hittepå för att någon jävla förvaltning inte ska läggas ner. Så gör dom i Brasilien också.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ghjert

  • Inlägg: 17
  • Man med fru och två barn.
    • Blekinge
SV: Utegångsförbud...
« Svar #42 skrivet: 11 dec-14 kl 21:01 »
Jag har läst på Jordbruksverket. Det finns ett forum där de skrivit att hobbyhöns får gå ute i rastgårdar om det inte finns risk för direktkontakt med vilda fåglar. Bajs genom nättaket kvittar.
Utfodring under tak.
Intresserad av Ölandshöns, Bronskalkoner och ekologisk och fairtrade livsstil. Bor f.n. i lägenhet, men drömmer om hus med stor tomt där höns, kalkoner, barn och vuxna kan leka loss. Vi är sommarölänningar och känner starkt för denna underbara ö, försöker ha sommarhöns och ev. sommarkalkoner årligen

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
Hönsen får gå ut igen
« Svar #43 skrivet: 25 feb-15 kl 14:16 »
enligt Jordbruksverket idag:

Citera
Lättnader i skyddsnivån för fågelinfluensa
Risken för att fågelinfluensan ska komma in till Sverige bedöms fortsatt något förhöjd.  Men eftersom spridningen i Europa uteblivit beslutar Jordbruksverket att återgå till skyddsnivå 1. Nivån innebär att fjäderfä får gå ut, men att foder och vatten ska ges under tak eller under ett skydd utomhus.
– Eftersom det inte har skett någon större spridning av fågelinfluensa i Europa beslutar vi att återgå till skyddsnivå 1 i hela Sverige, säger David Slottner på Jordbruksverket. Det finns fortfarande en viss risk för spridning med vattenlevande fåglar och därför är det viktigt att ha goda skötselrutiner.

Skyddsnivå 1 innebär att fjäderfä kan hållas utomhus och att foder och vatten ska vara under tak eller under ett skydd utomhus. Fjäderfän som hålls för att producera produkter för försäljning ska hållas inhägnade. Det är viktigt att foder och vatten inte kommer i kontakt med vilda fåglar.

ChickenSteps

  • Inlägg: 140
    • Halland
    • ChickenSteps
SV: Utegångsförbud... inte längre :-)
« Svar #44 skrivet: 08 apr-15 kl 15:12 »
Hej, JBV har nu sänkt skyddsnivån till nivå 1, dvs hönsen får gå ute.
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 4 användare
xaelanar, LimJans, Kengus89, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser