Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  getter och ekollon  (läst 2563 gånger)

Grangården

  • Inlägg: 106
  • Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
getter och ekollon
« skrivet: 02 okt-12 kl 19:10 »
hej! Det har varit en tråd kring detta på får, men jag vill gärna se om jag kan få mer erfarenheter och råd på denna sida då det är våra afrikanska dvärggetter som vi kanske måste bygga ny hage till.
Vi har tyvärr en stor ek som går över hagen som annars är den bästa platsen för dem annars med bergknalle och allt. Vintern bor de häruppe vid huset i ett mindre hägn så där är ingen fara. Men i samband med det rastar vi dem i trädgården. En del av denna är också under eken. Just nu rastar vi dem bara ibland när vi kan tillsammans och håller dem därifrån så gott vi kan.
Det råder delade meningar om hur farligt det är. Är det farligt om några ekollon och blad åker ner ibland (i trädgården)? Är det farligt om de flyttar bort från sommarhagen innan nya färska ollon faller och flyttar ut till våren igen när ollonen genomgått en vinter och blivit gamla?
Självklart är det så att det är för tveksamt eller farligt så bygger vi annan hage. Men är det någon som haft getter som fått i sig ek och ändå blivit friska och gamla? Erfarenhet önskas! Med vänliga hälsningar och tack Vendela med getar
Grangården

S00L

  • Inlägg: 67
  • Norrtäljebo med Hedemorahöns och svensklantras get
    • Uppland
SV: getter och ekollon
« Svar #1 skrivet: 03 okt-12 kl 08:47 »
Hej! Jag har tyvärr inte svaret på din fråga men ville passa på att utöka frågan lite om det är okey. Jag ska köpa afrikanska dvärggetter förhoppningsvis till våren och håller på att ska stängsla in. Vad finns det mer för växter än ek som är farligt för dem? Hade ingen aning att det skulle undvikas. Det är svårt att få tag på en bra bok om getskötsel där sånt skulle kunna finnas så jag får vända mig till er istället. Vad bör en nybörjare akta sig fr att ge getterna?

Grangården

  • Inlägg: 106
  • Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
SV: getter och ekollon
« Svar #2 skrivet: 03 okt-12 kl 11:39 »
En del trädgårdsväxter framförallt rodhodendron och dylikt är också helt livsfara för dem. Man ska inte heller ge dem kålgrönsaker eller lök. Ang ek är det främst färska ekollon som är giftigast. Ek innehåller ett ämne som är katastrof för våra idisslare då de skadar magen/vommen men också njurar och lever (tror jag det var utöver njurar) och det är med organen som jag blir osäker på att det kanske tar ett par år innan man märker följderna av även mindre intag... Ja, getter är inte alltid det lättaste hitta kring. Men barrträd älskar de. Ger de sly från träd och trädgårdsrens från det som vi själva äter som lönn, björk, riktig fläder m m samt t ex kirskål, nässlor, gräs, vinbär och rens från fruktträd. Morot, äpple och knäckebröd får de en-två gånger/vecka som godis och extra gott. Bark är också något de älskar att knapra på :D
De ska inte heller ha kraftfoder om du inte ska ha mjölk eller killingar. Vi som bara har dem till bete, slyrensning och sällskap ska utöver ovan nämnt/bete ge grovfoder som hö, ensilage och liknande under höst, vinter och vår.
Kraftfoder blir också skadligt framförallt för bockarna i längden.
Som ny har man nytta att se över tidigare trådar här på forumet. Men du kan också söka på idisslare i stort och få tag på information som gäller getter som får. Klövtrimning och du ska göra det själv går också att hitta bra länkar på.
Grangården


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser