Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ger man selen?  (läst 1459 gånger)

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Hur ger man selen?
« skrivet: 11 apr-11 kl 20:55 »
Jag köpte en liten dunk (flaska) på granngården med selen idag. Det står att de ska ha ca 4ml per get och dag. Hur får man i dem det?
Kan man hälla det i dricksvattnet och hur doserar man isåfall?
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Xoot

  • Gäst
SV: Hur ger man selen?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-11 kl 21:03 »
Jag köpte en liten dunk (flaska) på granngården med selen idag. Det står att de ska ha ca 4ml per get och dag. Hur får man i dem det?
Kan man hälla det i dricksvattnet och hur doserar man isåfall?

Bara att hälla i vattnet. Likvärdig procedur som till höns.
Jag har ett par olika vattenbehållare och doserade för samma mängd höns jag har.

Sen om någon får i sig lite mer, det är möjligt men för mig hände inget negativt.
Stod på min flaska att man bara skulle köra max en vecka så det blev ju inga större överdoseringar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur ger man selen?
« Svar #2 skrivet: 12 apr-11 kl 12:56 »
Om Du vill vara mer säker, så ge i något gott (kraftfoder eller svartvinbärssaft eller ...) till varje djur.  Och låt dem skölja ner med något gott, exempelvis mera av samma sort.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

857 gäster, 5 användare (1 dolda)
Peter and Marlin Wicks, Oskari, Mikael Blomster, Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser