Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus  (läst 3140 gånger)

Daniel Johansson

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus
« skrivet: 28 jun-16 kl 04:02 »
Hejsan,

Jag planerar ett Hobbithus till min sambo och jag behöver lite folk att spåna med, så jag kom hit till alternativ.nu.

I grundidén har byggnaden platsgjutna betongväggar samt platsgjutet valvtak i betong.

Nu har jag räknat på kostnaderna och insett att all utrustning och material som behövs för att gjuta allt är ouppnåeliga.

- Så nu behöver jag fler idéer för vad jag ska bygga väggarna av.

Förutsättningar

* Nergrävd grund; 600 mm djupt (Tomten är en rullstensås så det blir svårt att komma längre ner än så)
* Väggar; 2400 mm höga
* Taket välvt för centrumhöjd inomhus; 3000 mm

* Byggyta; 6,5x20 alltså 130m2
* Tänkt jordtäckning; 0,5m3 per m2. Både för väggar och tak.

Tänkta alternativ

* Betongblock som byggklossar; ihåliga. Fyllda med cement och armering.

+ Inga gjutformar för väggarna behövs.
+ Går teoretiskt sätt att bygga utan en massa dyr utrustning.
- Kostnad fortfarande väldigt hög.

* Bildäck fyllda med jord som byggklossar; jordskeppsteknik.
+ Billiga material
+ Går att bygga utan dyra maskiner.
- Tar mycket plats av byggytan.

* Stockar (?)
- Går det ens att skydda mot fukten i jorden?
- Kan man ens bygga tillräckligt starkt för att det ska kunna hålla upp så mycket jord?

Någon som har förslag eller hjälpsam information?

Tack för att du läst ända hit.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus
« Svar #1 skrivet: 28 jun-16 kl 05:19 »
Här har du en variant som är billig och snabb   https://www.youtube.com/watch?v=AI8fwnaTSmY

Det går ju att göra olika varianter på den, och jag har sett flera på nätet men hittade bara den här just nu. Jag skulle nog fundera på sprutbetong och halm eller något annat lätt och billigt fyllmaterial som dessutom stärker konstruktionen.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus
« Svar #2 skrivet: 28 jun-16 kl 08:26 »
Den enda dyra utrustningen du behöver för platsgjutet är trävirke till formarna och en bultsax att klippa armering och formbultar med.

Om du tar litet tid på dig kan du säkert hitta en del begagnat virke till formarna. Gammalt formvirke från storbyggen eller rivningsbräder. Om du har egen skog går det att välja ut dåliga granar till formvirke och ofta går det att få tag på överåriga blånade tallstockar billigt och blånat virke duger bra till formar. Säkert finns det någon blocksåg i trakten som kan såga virke åt dig för en liten summa.
Om du klär innerformen med masonit får du en bra insida även om formbräderna är fula. Spika med vanlig svart (blank) spik. 2 1/2 tums för bräderna och 4 tums för plankorna. Lås ihop formarna med trävirke så blir det mindre spikar att dra ut och lättare att riva.
Formbultarna är vanliga 10mm rundjärn som man köper som metervara. Det enda riktigt dyra är formbultlåsen och bultspännaren. De brukar gå att hyra eller låna så du kan bygga formarna färdiga och sedan hyra formbultlås och spänna bultarna innan du gjuter. Som distansholkar på bultarna kan du använda elrör. De går att slå ut då formarna är rivna och sedan kan du fylla hålen med murbruk.

Då du skall gjuta valvet kan du använda vanliga obarkade småstockar ur skogen till stämp. Altså pappersved. Med toppdiametern 3-5 tum får du bra envånings formstämp. Staga dem med bräder uppe och nere och snedsträva så de stå på sin plats. Sedan märker du av topphöjden med färglina och kapar allihop till rätt längd med motorsåg. Sedan är det bara att lägga på bockryggarna av 2x6. Ovanpå bockryggarna lägger du en planka till som du har sågat till bågform och så spikar du bräder ovanpå dem. Då får du ett välvt tak.

Vattna formen ordentligt före du gjuter och hyr en betongvibrator och beställ betongleverans med pumpbil så går gjutningen bra.

Betongblock eller lecablock sparar en väldig massa arbete jämfört med att samla ihop skräpvirke och forma och platsgjuta. I reda pengar är det ingen större skillnad.
200mm lecablock med två 8mm armeringsjärn i varje liggande fog torde fungera bra om då sätter in pilastrar med lämpliga mellanrrum. Stapelbara betongblock med armering och betong i hålrummen fungerar lika bra. Välj det billigare alternativet av de två om du vill spara arbete.


Jordskepp är dödfött. Bildäck avger giftiga gaser och har dålig hållfasthet mot jordtryck och släpper in fukt.

Timmerväggar går bra att bygga. Det blir som en korsu (krigstida skyddsrum vid fronten) Fuktigt och jävligt inomhusklimat och omöjligt att hålla rent. Efter 5 år är stockarna ruttna.

I vårt klimat skall man inte bygga bostadsrum under mark. Du kämpar mot moder natur....... kom ihåg det.

Lycka till!

« Senast ändrad: 28 jun-16 kl 08:48 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Fnixen

  • Inlägg: 104
    • Öland
SV: Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus
« Svar #3 skrivet: 28 jun-16 kl 11:48 »
Klippa armering med bultsax är inte kul för handlederna om järnen är över 6mm. Jag rekomenderar vinkelslip

Skickat från min E6653 via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus
« Svar #4 skrivet: 28 jun-16 kl 14:56 »
Beror lite på storleken på bultsaxen, jag klipper 5-6 mm hur lätt som helst.
10-12 mm är lite jobbigare, men går hyfsat.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus
« Svar #5 skrivet: 29 jun-16 kl 13:06 »
Bultsax alla gånger upp till 10mm iaf.

Du behöver ju inte belasta handlederna, går lika bra att klämma åt den där du vill klippa och sen trampa på den tills det klipper av.

Daniel Johansson

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
SV: Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus
« Svar #6 skrivet: 30 jun-16 kl 23:10 »
Här har du en variant som är billig och snabb   https://www.youtube.com/watch?v=AI8fwnaTSmY


Wow, det här verkar ju helt fantastiskt!

Tror du det kan finnas ett alternativ till den där uppblåsbara "tältet" de använder?

Kanske fläta (eller något liknande) halm emellan armeringen och bespruta det från olika håll?

Daniel Johansson

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
SV: Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus
« Svar #7 skrivet: 30 jun-16 kl 23:21 »
Den enda dyra utrustningen du behöver för platsgjutet är trävirke till formarna och en bultsax att klippa armering och formbultar med.

...
[bortklippt]
...

I vårt klimat skall man inte bygga bostadsrum under mark. Du kämpar mot moder natur....... kom ihåg det.

Lycka till!

Du beskriver det som om det vore det enklaste i världen, underbart!

Varmaste tack för att du är så utförlig.

Jo moder natur kan vara lurig att samarbeta med. Just lärt mig att jag borde ha ett lager torv för extra isolering som man använder när man tätar torvkåtor. Men kanske det torvlagret bara är till för att isolera mot drag och inte hjälper till att hålla värme alls, vilket betong och sten ska vara betydligt bättre på.

Vad ska jag söka på för att nörda in mig ytterligare om just den här tekniken att bygga ett valvtak av betong?


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus
« Svar #8 skrivet: 30 jun-16 kl 23:29 »
Jag såg en gång en youtubevideo om en bostad som påminde om en hobbithåla. Killen hade gjutit golv och väggar först, sedan fyllt hela stället med sand för att ha något att gjuta taket mot. Efteråt skottade han ut all sand med spade och skottkärra. Genialt, om man har gott om tid. Då kan man få tak som är välvda i båda dimensioner, så att säga. Sånt som är jobbigt att fixa med förskalningsvirke.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus
« Svar #9 skrivet: 01 jul-16 kl 00:20 »

Tror du det kan finnas ett alternativ till den där uppblåsbara "tältet" de använder?

Jag har funderat ett tag på att bygga en stor jordkällare och för att slippa forma hela bygget tänkte jag mig att sy ett tält av lättviktspresenning som jag blåser upp med en fläkt.

Kan eventuellt lösa mitt bygge med en form som jag flyttar en meter åt gången eftersom min jordkällare skall bli rektangulär. Kommer då inte att få prova varianten med uppblåsbar form.

Youtube har mycket intressant, bara man söker på engelska.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus
« Svar #10 skrivet: 01 jul-16 kl 13:13 »
..........

 Just lärt mig att jag borde ha ett lager torv för extra isolering som man använder när man tätar torvkåtor. Men kanske det torvlagret bara är till för att isolera mot drag och inte hjälper till att hålla värme alls,

 ...........

Framför allt så isolerar torv inte mot fukt. Tvärtom, suger åt sig och håller kvar fukten.

Citerar TW:
Citera
I vårt klimat skall man inte bygga bostadsrum under mark. Du kämpar mot moder natur....... kom ihåg det.

Både Hobbitar och deras hus är "fantacy"... kom ihåg det, också.  :)

Daniel Johansson

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
SV: Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus
« Svar #11 skrivet: 01 jul-16 kl 23:51 »
Framför allt så isolerar torv inte mot fukt. Tvärtom, suger åt sig och håller kvar fukten.

Citerar TW:
Både Hobbitar och deras hus är "fantacy"... kom ihåg det, också.  :)

Om torv suger åt sig fukt kan det hjälpa att ha ett lager av det i mullen så att det inte går långt ner mot betongen. Antagligen måste jag ha en fuktspärrduk av något slag närmast betongen kanske även något kapilärsystem som leder fukten ut mot kanterna av byggnaden.

Förr i tiden använde man sig med av naturen för att isolera sitt boende. Förlorad kunskap tyvärr, som hur man bygger långhus på ett effektivt sätt. Å andra sidan kanske kunskapen finns återskapad därute på något sätt.

I Statens geotermiska instituts publikation; Termiska egenskaper i jord och berg av Jan Sundberg, står det att för att jord ska leda värme bra ska jorden vara blöt och hårt packad. Alltså ska det vara lös och torr mull längs med väggar och tak.

På annat håll har jag läst att värmekapaciteten på betong är enorm. Om jag gör det rätt kommer väggarna vara väldigt bra att hålla värmen jag alstrar där inne i hobbithålet. Självklart måste jag ha värmekällor och sätt att reglera temperaturen med. Ventiler och kanske någon slags jordvärmepump skulle hjälpa för det.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus
« Svar #12 skrivet: 02 jul-16 kl 00:02 »
På traditionell svenska heter det väl inte hobbithus utan grophus?  Eventuellt backstuga.  Gammal teknik, men kanske inte alltid så trevliga att bo i.  Men under markplan brukar man väl ha matkällare?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus
« Svar #13 skrivet: 02 jul-16 kl 00:04 »
Förr i tiden använde man sig med av naturen för att isolera sitt boende. Förlorad kunskap tyvärr, som hur man bygger långhus på ett effektivt sätt. Å andra sidan kanske kunskapen finns återskapad därute på något sätt.
Men man byggde helst ovan jord. Backstugorna låg delvis under jord, men där bodde de allra fattigaste som inte hade råd med bättre. Det är också kunskap som mer eller mindre förlorats.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus
« Svar #14 skrivet: 02 jul-16 kl 00:41 »
Egentligen borde det inte vara något problem att bygga "hobbithus" om man gör det som en källare. Isolera utsidan med Isodrän e dyl.

Daniel Johansson

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
SV: Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus
« Svar #15 skrivet: 02 jul-16 kl 03:43 »
Men man byggde helst ovan jord. Backstugorna låg delvis under jord, men där bodde de allra fattigaste som inte hade råd med bättre. Det är också kunskap som mer eller mindre förlorats.

Har du någon källa? Skulle vara kul att nörda in sig i ämnet.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus
« Svar #16 skrivet: 02 jul-16 kl 16:13 »
Den kunskapen finns litet här och var bara man frågar gammalt folk. Kunskapen om ett rent fördjävligt liv i kalla fuktiga bostäder som gjorde folk sjuka.

I mina trakter fanns det i princip ingen som var så fattig att de inte kunde tigga ihop litet timmer och bygga ovan jord. Ibland var hela bostadsytan bara 9-10 kvadratmeter för en familj och så kunde det bli åtskilliga köldgrader inomhus på nätterna men det var ändå mycket bättre än att bo på det viset än under jord.

Vi vet ju hur Fuxasvalsen börjar:
Barnen de små
De hungriga gå
De fråga sin moder vad de skall få

Fuxen och Bigg bodde i en bastu som Hästöborna lät dem bo i. Eldade i bastuugnen utan skorsten och levde i röken. Fuxen svarvade träfat och gjöt koskällor och var spelman. Bigg färdades runt och murade åt folk. De levde på svältgränsen för jämnan. Det var den tiden.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus
« Svar #17 skrivet: 02 jul-16 kl 17:33 »
Svälta ska väl sambon ändå inte behöva göra!  Men om man dränerar och isolerar mot både kyla och fukt, och sen låter halva huset sticka upp ovanför jordytan, som ett till hälften nergrävt klot, hur blir den fysiska miljön då?  En eldstad i botten i mitten förstås!

  Jag ser för min inre syn en mängd sinnrika lösningar för att utnyttja de välvda och lutande väggarna till förvaring och boende!

  Badrummet måste nog ligga högt i huset, så att det blir varmt, och så att avloppet kan komma ut ovanför markplan - för infiltrering i en sån där modern mini-våtmark.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus
« Svar #18 skrivet: 02 jul-16 kl 17:58 »
I dag kan man bygga bra under jord. Fukt behöver inte vara något problem, radon kan man leda bort och ljus kan man leda in. Vi har mer resurser idag och behöver inte nöja oss med att gräva in oss i en slänt som en backstugusittare för att slippa frysa ihjäl på vintern.

Jag gillar min jordkällare som med en liten luftavfuktare håller sig torr och fin med en temperatur som pendlar mellan 2 och 17 grader när utetemperaturen pendlar mellan -30 och +30 grader. Jag skulle inte vilja bo där, men det är bra arbetstemperatur. Därför skall jag bygga en större. Sedan har jordkällare en lång livstid med minimalt underhåll, det tilltalar mig även om vilket hus som helst står längre än jag har kvar (om man inte målar det med plastfärg förstås ;D). Med lite tur kommer barn, barnbarn eller kanske någon trevlig människa jag aldrig får lära känna finna nytta och glädje i bra grejer.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Spånar på stadiga väggar för sambons Hobbithus
« Svar #19 skrivet: 02 jul-16 kl 20:45 »
Av gammalt var det vanligt att gräva in fähus och fårhus och stall och smedjor och verkstäder och på slutet även de första garagen i en backsluttning. Då kunde man utnyttja markens värmande och isolerande egenskaper för att hålla en behaglig inomhustemperatur på några plusgrader.
Så långt är allt bra. Helt klart en konstruktion värd att ta efter.
I de gamla backstugorna som fanns söderut var det den sortens inomhustemperaturer man hade. Några plusgrader och litet fuktigt. Ingen vidare bostadsstandard men bättre in -30 uppe på jordytan.

Problemen kommer när man försöker höja temperaturen till nutida rumstemperatur i ett underjordiskt rum. Värme läcker ut i jordmassan där den höjer ångtrycket så att fukten pressas in genom väggarna.
Att isolera invändigt med bergull eller glasull är ju populärt men det är en högriskkonstruktion med avseende på mögel och skadlig inomhusluft. Att dränera och isölera utvändigt och omge huset med ett tjockt kapillärbrytande skikt ger betydande förbättringar men löser inte problemet helt.
Jag tog en närmare till på de här problemen i samband med mina byggnadsingenjörsstuder och jag skulle aldrig anlägga bostadsrum under mark om jag själv eller någon jag känner skall bo där.

De gamla hade det på klart här i Österbotten. Man bodde ovan jord och hade ofta korna och hästen under jord och längre fram i tiden byggde man gärna traktorgaraget och gårdsverkstaden under jord. Det är en vettig uppdelning.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 3 användare
xaelanar, peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser