Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  honung smakar beskt  (läst 4943 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
honung smakar beskt
« skrivet: 21 aug-14 kl 11:42 »
Hej, nybörjaren i farten. Honung är verkligen en hel vetenskap!!!  :-\  :o
Vi har slungat fem gånger, 1:a där bina dragit på skogsväxter/träd och hade med när vi köpte dem. Skitgod!
2:an första från oss, blandat av raps, äppelblom osv
3:an missade vi att röra tillräckligt länge så den blev gryning - testade att blanda in från de tidigare men kristalliseringen var tyvärr ett faktum hur vi än gjorde.
4:an och 5:an har en lite besk eftersmak. Nu har bina dragit på allehanda örter och blommor, buskar, grönsaker, bär osv
Honungen är mycket kraftig i smaken och som sagt med en bitter efterton.
Vilka örter, växter, grönsaker ska man akta sig för.
Jag vet att man inte ska ge kor lök av något slag för det kan ge smak i mjölken, finns det något motsvarande för bin och deras honung?
Någon har sagt att Lind kan ge en liten pepparmintston i smaken men vi har inga lindar.
Vi har ju kryddor (salvia, lökblommor, lavendel, m.m.), ska man rata det när man planerar sina biväxter?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: honung smakar beskt
« Svar #1 skrivet: 21 aug-14 kl 14:04 »
Är det ingen som vet vilka växter man bör undvika för att slippa bismak på honungen?
Bismak ha haha ha ;D

välås

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
SV: honung smakar beskt
« Svar #2 skrivet: 21 aug-14 kl 14:41 »
Hej, jag är inte biodlare men honungskonsument, fick en honungsburk av en kompis kompis där det sas att honungen kom från i huvudsak ljung. Den hade definitivt en besk eftersmak men jag vet inte om något gått fel i tillverkningen eller om det är en ofrånkomlig bismak av ljunghonung. Den är inte beskare än att den går att äta och att söta med.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: honung smakar beskt
« Svar #3 skrivet: 21 aug-14 kl 16:42 »
Du tror inte man kan blanda den beska honungen med en mer neutral och på så vis få bort beskheten?
Det lär ju inte gå att fostra bina till att inte ta nektar från nåt som ger bismak på honungen?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: honung smakar beskt
« Svar #4 skrivet: 23 aug-14 kl 15:12 »
Du tror inte man kan blanda den beska honungen med en mer neutral och på så vis få bort beskheten?
Det lär ju inte gå att fostra bina till att inte ta nektar från nåt som ger bismak på honungen?

Jag är ju ny bientusiast (stavningsproblem), jag har mycket som blommar på vår och försommar men behöver nå´t som är igång under hög- och sensommaren. Jag har sått vad jag tror är bra för bina. Det skulle ju vara knäppt att utöka kryddträdgården mycket om det visar sig att det ger bismak på honungen.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: honung smakar beskt
« Svar #5 skrivet: 26 aug-14 kl 13:08 »
Jag är ju ny bientusiast (stavningsproblem), jag har mycket som blommar på vår och försommar men behöver nå´t som är igång under hög- och sensommaren. Jag har sått vad jag tror är bra för bina. Det skulle ju vara knäppt att utöka kryddträdgården mycket om det visar sig att det ger bismak på honungen.

Jag är ännu nyare bientusiast, snarare en bientusiastwannabe då jag ännu inte har bin utan bara läser och läser och läser och..... med tanken att skaffa bin till våren. Därför kanske min fråga är dum och svaret självklart! ber om ursäkt i så fall.

Men jag funderar på om det är någon mening att så blommor eller plantera buskar för att bin ska få något som blommar en viss tid. Jag menar om det förslår något det lilla man kan odla i en normal trädgård (eller som trådskaparen i ett kryddland)? Har man möjlighet att odla hela fält förstår jag att det ger ett bidrag men det man kan plantera i form av blommande buskar eller örter. Funderar själv om det över huvud taget är lönt att plantera något för bina. Jag föreställer mig att det lilla som finns i min trädgård inte räcker långt för ett bisamhälle eller ens ger ett mätbart bidrag. Eller har jag fel där?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

välås

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
SV: honung smakar beskt
« Svar #6 skrivet: 26 aug-14 kl 15:33 »
Hej,
jag behöver korrigera min tidigare kommentar om besk honung: det var inte ljunghonung utan honung från vårblommande växter, okänt vilka.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: honung smakar beskt
« Svar #7 skrivet: 26 aug-14 kl 15:53 »
Bina går ju även på det man planterar i trädgården men riktiga drag är det nog svårt att ge dem om man inte har åkrar eller dylikt att sätta fröer och/eller perenner på.
Tänkte på den beska honungen, du har inte behandlat bina/kupan med nåt medel i sommar typ myrsyra?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: honung smakar beskt
« Svar #8 skrivet: 26 aug-14 kl 23:14 »
Murgröna lär ge en oaptitlig och eventuellt besk honung. Men murgrönan har inte börjat blomma ännu vad jag sett, den blommar väldigt sent.

Bumbar

  • Inlägg: 31
  • Lyckan är att vara nöjd
    • Skåne
SV: honung smakar beskt
« Svar #9 skrivet: 26 aug-14 kl 23:43 »
Cikoria ska enligt vissa kunna ge besk honung. Har dock inte testat själv. Hur mycket honung pratar vi om?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: honung smakar beskt
« Svar #10 skrivet: 27 aug-14 kl 07:53 »
Intressant, här har cikoria-honung varit uppe till diskussion:
http://www.beesource.com/forums/archive/index.php/t-211315.html

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: honung smakar beskt
« Svar #11 skrivet: 27 aug-14 kl 21:01 »
Har mycket Cikoria här.
Har tänkt flera gånger på att jag aldrig sett ett bi på de blommorna.
Däremot en del humlor som flyger på Cikoria.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: honung smakar beskt
« Svar #12 skrivet: 28 aug-14 kl 08:36 »
Bina går ju även på det man planterar i trädgården men riktiga drag är det nog svårt att ge dem om man inte har åkrar eller dylikt att sätta fröer och/eller perenner på.
Tänkte på den beska honungen, du har inte behandlat bina/kupan med nåt medel i sommar typ myrsyra?

Nej ingenting alls!
Jag anser att man måste -bör, hjälpa bin och alla andra pollinerare med att utöka deras livsmöjligheter. Många beckar små.....det är ju sterilt och ensidigt så mångfalden är jätteviktig och bör beaktas äverallt, där man har möjlighet.
Vi har gamla träd - frukt i alla de former en gammal kastanjallé, gamla häckar och slånsnår etc och det ger många blommor.
Kruxet är ju att hitta växter som blommar och ger pollen och nektar över hela växtperioden. Här är fullt med maskrosor  ;D och honungslöken som jag funderat på att ta bort (för den är så fruktansvärt ful) visade sig vara en riktig hit för bin.
Så nu har jag köpt fler honungslökar- den är nu Vacker när den är omringad av surrande bin och humlor.
Man kan ju lika gärna odla och fylla alla rabatter och skrymslen och vrår med växter som pollinerarna har nytta och glädje av, frågan är ju vilka man ska välja.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: honung smakar beskt
« Svar #13 skrivet: 28 aug-14 kl 08:47 »
...Man kan ju lika gärna odla och fylla alla rabatter och skrymslen och vrår med växter som pollinerarna har nytta och glädje av, frågan är ju vilka man ska välja.

Det finns en del om det här >>  http://www.alternativ.nu/index.php?topic=148580.0

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: honung smakar beskt
« Svar #14 skrivet: 29 aug-14 kl 21:33 »
Efter alla gånger som jag har fått gå med röjsåg i hagen för att ta bort slån så har jag utvecklat en kraftig aversion mot denna buske... tills jag blev biodlare. Tänk att bina kan vara sådana fredsmäklare!  ;)

 

Bumbar

  • Inlägg: 31
  • Lyckan är att vara nöjd
    • Skåne
SV: honung smakar beskt
« Svar #15 skrivet: 17 sep-14 kl 23:52 »
Nu har jag haft tillfälle att smaka honung från ett fält med mycket cikoria och den ger besk eftersmak.

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: honung smakar beskt
« Svar #16 skrivet: 05 okt-14 kl 20:26 »
Inte riktigt rätt läge att nämna det men han bihälsokonsulenten (Preben K) hävdar att honung från den rödblommande (ätliga) kastanjen ser ut som motorolja och smakar skit........


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser