Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fifty five flowery  (läst 1897 gånger)

Fifty five flowery
« skrivet: 09 mar-17 kl 10:05 »
Skaffade fff i oktober en grupp om fyra hönor o en tupp.
Allt har fungerat kanon fram till nu,
Tuppen har visat ett aggressivt beteende mot barnen framför allt, hur hanterar man detta? Då jag är nybörjare på detta så vet jag inget om tuppars lynne osv.
Första tanken är att leta upp en ny tupp men vill samtidigt ge honom chansen att "bättra" sig.
Kanske är han rastypisk i sättet vad vet jag?!!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Fifty five flowery
« Svar #1 skrivet: 09 mar-17 kl 10:47 »
Det brukar inte bättra sig. Och det kan bli rent av farligt för barn. En vuxen person kan möjligtvis sätta sig i respekt, men tuppen kan aldrig litas på ihop med andra, i synnerhet inte barn.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

SV: Fifty five flowery
« Svar #2 skrivet: 09 mar-17 kl 11:20 »
Det brukar inte bättra sig. Och det kan bli rent av farligt för barn. En vuxen person kan möjligtvis sätta sig i respekt, men tuppen kan aldrig litas på ihop med andra, i synnerhet inte barn.

Så om jag förstått det rätt så söker jag nu efter en ny fff-tupp och den andra får jag laga mat på.?


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Fifty five flowery
« Svar #3 skrivet: 09 mar-17 kl 11:36 »
Om det är en ungtupp (tonårstupp) så kan det bättra sig.

SV: Fifty five flowery
« Svar #4 skrivet: 11 mar-17 kl 13:21 »
Det blir slakt av tuppen släppte ut de på tomten idag och det känns inte säkert med barnen.
Vi bor utanför Kalmar är det någon i närheten som har en fff silver tupp över? Med bra lynne.
Annat alternativ är att lägga ägg i kläckare o ta fram en tupp på det viset men ska man avla på en tupp med sånt lynne?

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Fifty five flowery
« Svar #5 skrivet: 05 apr-17 kl 14:41 »
Nej avla inte på den. Försök hitta en som är snäll.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Fifty five flowery
« Svar #6 skrivet: 07 apr-17 kl 09:07 »
Jag har hört att fff tuppar kan lätt vara lite vassa, hoppas du hittar en snäll tupp till dina höns.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser