Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt Lill-Vicke  (läst 36621 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #120 skrivet: 18 maj-15 kl 23:10 »
Framändan av sätet. Allt ser jättebra ut.

Grenrörspackningen håller som väntat inte tätt vid tvåans och treans utblås. Där blir det nerslag.

Baksätet sitter på plats. Det är inte vackert men håller fortfarande ihop.

Ryggstöden fram sitter på plats. I ungefär samma skick som baksätet.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #121 skrivet: 18 maj-15 kl 23:20 »
Med ett överdrag ser det genast bättre ut därbak.

Framsoffan monterad och överdrag påträtt. Efter renoveringen blev det nästan lite för bra. Jag sitter en aning högt, men för min sambo kan det nog bli bra.

Det blev en ny sväng, samma runda för att känna hur man sitter och det var knappast bättre när bilen var ny.
Luftning av bromsar återstår. Måste köpa blocknycklar i rätt storlek. annars drar jag sönder nipplarna. Jag har sprutat på krypolja så bör de nog gå få loss.
Grillen sitter på plats. Återstår att skruva dit främre kofångaren och lite översyn av det elektriska.

Det är nära nu!
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #122 skrivet: 20 maj-15 kl 22:32 »
Det var tänkt att vi skulle försöka lufta bromsarna på förmiddagen i dag innan jag skulle i väg på jobbet.
Tidigt i morse vaknade jag av att jag var tvungen att springa på dass. Efter ett par såna vändor beslutade jag att det fick bli en sjukdag i dag.
Framåt kvällningen vågade jag mig på ett försök.
Min sambo trampade och jag kröp omkring och skruvade på luftningsnipplarna. Det gick ganska bra, alla nipplar utom den övre på vänster fram är luftade. Den verkar vara lite rund-dragen. Egentligen skulle vi ha gjort ett varv till för säkerhets skull, men det började ta slut på bromsvätska. Nu kan man bromsa.

Och så var det papperen på bilen som skulle rotas fram. Efter att bokhyllan skuttade ner från väggen för ett par veckor sedan var allting i oordning. Men så småningom så dök de upp. Försäkringen börjar gälla f.o.m i morgon och vi ställer på bilen då.

I morgon börjar jag inte jobba förrän 18:00, så jag har några timmar innan dess. Och besiktning 15:00 i övermorgon. Några timmar reservtid före besiktningen.

Och du Tompas, Spänningsdubblaren kom igår. Jättetack för den.
« Senast ändrad: 20 maj-15 kl 23:03 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Lanet

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #123 skrivet: 21 maj-15 kl 12:38 »
Hej Radar! Förre ägaren här! Hoppas kunna komma och hälsa på i slutet på sommaren och titta till skönheten, men det ser ju riktigt bra ut än så länge. Kul att kunna följa renoveringen trots att jag numera bor långt därifrån.
Hur var det förresten med den gamla golvmattan? Fanns den kvar och var hel? Den som sitter i min taunus är till en standard och skulle behöva bytas ut då urtaget för vindrutespolningen i golvet skiljer sig lite.


Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #124 skrivet: 21 maj-15 kl 16:13 »
Hoppas att den kommer till nytta. :)
If it doesn't work, chrome it!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #125 skrivet: 21 maj-15 kl 16:17 »
Tjenare Lanet.
Kul att du hittat hit. Gamla mattan är inte i något vidare skick. Undrar om inte vi kollade på det när du var hit för ett par år sedan. Tror vi kom fram till att den inte passar riktigt till din P2:a.

Nu orkar jag inte göra mer före besiktningen.
Det enda jag lyckats göra i dag är att montera främre kofångaren. Nästan, den är lite intryckt längst ut till höger, vilket gör att grejerna stramar åt olika håll.

Det elektriska vill jag ha längre tid på mig att felsöka i. Blinkers, bromsljus, bakljus och positionsljus fungerar. Vänster halvljus och höger helljus ur funktion. Lamporna är hela.  Eftersom det är lite felaktigheter fram bryr jag mig inte om att ordna nummerskyltsbelysningen heller.
Avgassystemet dinglar fortfarande och det skulle behövas dras ihop i flänsen mellan grenröret och främre avgasröret. Så någon mätning av avgasvärden lär inte ske.
Glapp i vänster framhjulslager kommer på arbetsordern.

Bilen ställs på om en stund. Min sambo har lite kvällspyssel:
Dammsuga invändigt, putsa fönster, byta vindrutetorkare, fylla på lite kylarvätska och kanske hotta upp lite med ett par klisterdekaler. Och kanske något mer som hon hittar att göra.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Lanet

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #126 skrivet: 21 maj-15 kl 22:59 »
Ja, just ja, det gjorde vi ju. Mitt minne är lika dåligt som vanligt.
Önskar lycka till med besiktningen, det är på tiden att den tar sig ut på vägarna igen! Ha det gött!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #127 skrivet: 23 maj-15 kl 12:21 »
Nu är Lill-Vicke besiktad.
De på bilprovningen blev så förtjusta i bilen att de ville se den fler gånger, så de hittade på en massa tvåor för att jag skulle få anledning att komma dit igen. o:)

När jag skulle åka ville inte bilen starta. Panik. Den gick någon sekund på startgas, sen stannade den. Aha, slut på bensin. Fyllde på fem liter från reservdunken. Sen gick den.
På macken tankade jag fullt. Det visade sig då att slangen mellan fåfyllningen och tanken inte håller tätt. Inga mängder som droppade ut.
Färden går vidare. Regnväder och allmänt olustigt väder. Vid Mosjön klev torkarbladet på förarsidan av. Det var väl ett av den slöa sorten som inte ville jobba. Mosjön ja. Har jag nämnt det stället förut i samband med incidenter? Nåväl, det börjar bli lite ont om tid och jag ser skaplligt ändå. Sänker ändå marsch-hastigheten från 80 till 70 km/t.

Väl framme anmäler jag min ankomst på datorn.
Får svaret att jag har tid 15:00. Klockan är då 14:57. Vältajmat kam man säga.

Och resultatet blev:
1. Skyltlykta ur funktion. (Känt sen tidigare)
2. Stötdämpare bak, båda sidor, fastsättning glapp. (Borde gå tränga in någon bussning. Troligen bortvittrade förut)
3. Strålkastare helljus, höger, ur funktion. (Känt sen tidigare)
4. Positionslykta, bak, båda sidor, ur funktion.(De tyckte inte om min lösning med en separat omkopplare.)
5. Torkarblad, vänster, saknas. ( Ja det vet jag ju när det försvann)
6. Säkerhetsspärr främre huv ur funktion. (Känt sen tidigare men inte nämnt. Svetsa fast en liten plåtbit bara)
7. Hjullager, fram vänster, missljud. (Känt sen tidigare)
8. Strålkastare halvljus, vänster, ur funktion. (Känt sen tidigare)

Miljökontrollvärden 1,9 (4,5)

Bromsvärden:
VF  1,4   HF  1,7
VB  1,6  HB  1,2


Vad jag kan minnas knackade han ingenting. Det syntes förstås att det mesta av plåten var ny. Rent allmänt påminde han om en doktor som undersöker ett litet barn. Så försiktigt besiktade han.

Lampfelen beror ju naturligtvis på åldrade och ärgade anslutningar som inte bör vara speciellt besvärligt att hitta och åtgärda.
I kväll blir det cruising. En vecka får jag åka nu, men har två månader på mig att åtgärda tvåorna.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #128 skrivet: 23 maj-15 kl 12:51 »
Jamen det där var ju bara småsaker som är enkla att fixa. :)
Men får du bara köra en vecka? Är det inte en månad? Åtminstone var det så förut vill jag minnas, men det kan ju ha ändrats förstås.
Rekommenderar att du gör ett ytterligare oljebyte lite senare och att även filtret byts så mår motorn mycket bättre.
If it doesn't work, chrome it!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #129 skrivet: 23 maj-15 kl 13:43 »
Ja, jag påstår att det är sju bagateller och en småsak.
SKF:s återförsäljare borde kunna tillhandahålla hjullagret.

Anledningen till bara en vecka är tydligen att den inte blivit godkänd de tre senaste besikningarna.

Jo, så var tanken. Nytt filter och ny olja lite senare.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #130 skrivet: 23 maj-15 kl 15:50 »
Alltså jag kan inget om bilar, jag är måttligt intresserad, men den här tråden gör mig toklycklig. Den är helt underbar. Kan man förvänta sig lite crusingbilder på Vicke med besättning?
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #131 skrivet: 23 maj-15 kl 16:04 »
Tummen upp Lena!

Självklart kommer det bilder.

Och jag måste naturligtvis tacka de som hjälpt mig att göra den här kvällen möjlig. Utan er hade det inte gått.
Tyvärr är inte vädrets makter med oss riktigt. Hittills i dag har det kommit ett par hagelskurar, några regnskurar och hårda vindbyar. Men få saker stoppar en entusiast. Vi åker hemifrån vid 17-tiden.

Jag kan nämna att mellan ca 18 till 21 sänds crusingmusik. För er som inte kan lyssna på radion rekommenderar jag att ni söker upp Krokomsradion på webben. Då får ni höra Hector snacka bilar. Det är något han verkligen kan.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #132 skrivet: 23 maj-15 kl 16:51 »
Lill-Vicke är ett kul namn men annars brukar ford taunus gå under namnet "ford anus"  ;D

Kul att besiktningen gick efter omständigheterna bra, när den senast blev godkänd i besiktningen 1985 så är ju det där bara småsaker  :D

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #133 skrivet: 23 maj-15 kl 17:03 »
"ford anus"  ;D


Släkt med den mer nutida Ford fikus förmodar jag?
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #134 skrivet: 23 maj-15 kl 17:18 »
Släkt med den mer nutida Ford fikus förmodar jag?
Ja, eller den ford transit/transvestit jag själv kör.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #135 skrivet: 23 maj-15 kl 18:38 »
Ja, eller den ford transit/transvestit jag själv kör.

Jaha, rövarbilar alltihop  ;D
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #136 skrivet: 23 maj-15 kl 21:39 »
Lill-Vicke är ett kul namn men annars brukar ford taunus gå under namnet "ford anus"  ;D

Kul att besiktningen gick efter omständigheterna bra, när den senast blev godkänd i besiktningen 1985 så är ju det där bara småsaker  :D

Jag råkade oxå bli med Ford anus. En 2L combi från -80 med automat.
Den behöver nog en del lite kärlek och då jag sökt efter reservdelar så har jag insett att den där pintomotorn kan göras ruskigt potent.
Uppåt 200 häst utan att plånboken blir ruskigt tom och man får leva frugalt på det som gården ger.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #137 skrivet: 23 maj-15 kl 23:16 »
Apropå Pintomotorer så blev de bara bättre med åren. De allra sista, som satt i Scorpio och Sierra med kat 1988-90 och kanske ytterligare något år i Transit, tycks vara fria från alla barnsjukdomar och standardfel som de led av tidigare (dåliga ventiltätningar, kamaxelhaverier mm).
Ett gott råd är i alla fall att ALDRIG använda oljefilter av skumma märken till en sådan motor. Tvivelaktiga oljefilter kan släppa ifrån sig ludd, som lätt sätter igen de små hålen i smörjrören för kamaxeln (speciellt på äldre Pintomotorer där hålen är stansade så det finns grader på insidan), och då dröjer det inte länge förrän en eller annan nock är totalt nersliten.

Det är också nämnvärt att det sedan en tid finns en Ford Pinto från mitten av 70-talet representerad på detta forum. Får se om ägaren ger sig tillkänna :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #138 skrivet: 23 maj-15 kl 23:18 »
Apropå Pintomotorer så blev de bara bättre med åren. De allra sista, som satt i Scorpio och Sierra med kat 1988-90 och kanske ytterligare något år i Transit, tycks vara fria från alla barnsjukdomar och standardfel som de led av tidigare (dåliga ventiltätningar, kamaxelhaverier mm).
Ett gott råd är i alla fall att ALDRIG använda oljefilter av skumma märken till en sådan motor. Tvivelaktiga oljefilter kan släppa ifrån sig ludd, som lätt sätter igen de små hålen i smörjrören för kamaxeln (speciellt på äldre Pintomotorer där hålen är stansade så det finns grader på insidan), och då dröjer det inte länge förrän en eller annan nock är totalt nersliten.

Det är också nämnvärt att det sedan en tid finns en Ford Pinto från mitten av 70-talet representerad på detta forum. Får se om ägaren ger sig tillkänna :)

Fick just det tipset om oljeröret.
Dom kan även sättas igen om man slarvat med oljebytena och får lite koks.
Så just därför beställde jag ett nytt för säkerhets skull.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #139 skrivet: 24 maj-15 kl 14:28 »
Ett par bilder från besiktningen.

Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser