Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla vitlök  (läst 67405 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Odla vitlök
« Svar #240 skrivet: 22 aug-17 kl 22:11 »
Är du osäker så kan du ju lägga in dem, syra dem, frysa in dem eller göra vitlöksolja. Det finns många sätt att ta hand om vitlök.

Mvh
Magnus

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Odla vitlök
« Svar #241 skrivet: 23 aug-17 kl 09:44 »
Precis! Många av mina vitlökar blev dåliga redan kring jul i fjol, efter att jag tagit upp dem så sent. I år tänker jag torka en del och göra vitlökssalt och kryddblandningar, men jag kanske inte gör allt nu utan följer med lite hur de står sig. Om de börjar ge ifrån sig tecken på att bli dåliga så gör jag allt till diverse inlägg sen.
Ingen människa är illegal

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #242 skrivet: 27 aug-17 kl 06:21 »
Kan man frysa vitlök och lök? Hur gör man då?
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Odla vitlök
« Svar #243 skrivet: 18 okt-17 kl 08:37 »
Är du osäker så kan du ju lägga in dem, syra dem, frysa in dem eller göra vitlöksolja. Det finns många sätt att ta hand om vitlök.

Mvh
Magnus
I år har jag gjort massor av Persillades. Fyllt mixern med persilja och vitlöksklyftor + en aning salt, mixat allt och torkat vid 40 grader (har en stor "svamptork" - gissa om det stank vitlök under processen). När allt var snustorrt så mixades det igen och blev en mörkgrön, underbart god krydda som kan användas till allt! Supergott!

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Odla vitlök
« Svar #244 skrivet: 08 dec-17 kl 14:01 »
 I dag 8/12 satte jag vitlöken. 16 m2. Blev mer än 400 klyftor. Känns gott att täcka det egna behovet o få mer utsäde. Detta i södra halland. Årets skörd kommer troligen inte täcka vårt behov + utsädet.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Odla vitlök
« Svar #245 skrivet: 16 jun-18 kl 09:34 »
En av mina sorter är redan med nedfallen och gulnad blast, så den är bara att ta upp. Är det den starka värmen vi haft som skyndat på det måntro - jag har ändån stödvattnat en del (odlar i pallkrage).  Någon annan det är likadant för?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Odla vitlök
« Svar #246 skrivet: 16 jun-18 kl 17:44 »
Jo, mina är väldigt nära nu. Jag gissar att det är två veckor kvar, sen skall de upp. Rekordtidigt i vilket fall.

Mvh
Magnus

bos taurus

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: Odla vitlök
« Svar #247 skrivet: 15 jul-18 kl 09:29 »
Jag har inte vattnat min vitlök något under denna torra period och den ser för ämlig ut nu i juli. Är det någon idé att jag slänger på lite hönsgödsel och vattnar?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Odla vitlök
« Svar #248 skrivet: 15 jul-18 kl 10:00 »
Jag plockade upp mina för två veckor sedan. Jag bor i zoon2. Om de inte är färdiga så är det inte läge att gödsla nu. Vad jag läst mig till så skall vitlökar som göds sent i utvecklingen få kortare hållbarhet.

Mvh
Magnus

bos taurus

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: Odla vitlök
« Svar #249 skrivet: 15 jul-18 kl 11:27 »
Jag plockade upp mina för två veckor sedan. Jag bor i zoon2. Om de inte är färdiga så är det inte läge att gödsla nu. Vad jag läst mig till så skall vitlökar som göds sent i utvecklingen få kortare hållbarhet.

Mvh
Magnus
Okej! Tack för snabbt svar då blir det inget gödsel. Jag bor i zon 3.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Odla vitlök
« Svar #250 skrivet: 23 jul-18 kl 18:01 »
En fråga angående vilken sorts vitlök jag odlat ett antal år. Rödaktigt skal, 7-8 klyftor. Ger alltid bra skörd även i år.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #251 skrivet: 25 jul-18 kl 20:22 »
En fråga angående vilken sorts vitlök jag odlat ett antal år. Rödaktigt skal, 7-8 klyftor. Ger alltid bra skörd även i år.

Sorten är omöjlig att bestämma. Men det går kanske avgöra vilken typ det är om du tar en bild på löken och en närbild på blom- och bulbill samlingen. Hur växte blomstjälken upp, en slinga, två slingor eller en halv slinga? Många små bulbiller, eller färre lite större?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Odla vitlök
« Svar #252 skrivet: 26 jul-18 kl 06:53 »
Minns inte hur många slingor det var på stjälken men minst en tror jag. Ganska många små bulbiller, tycker jag, men har inget att jämföra med.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #253 skrivet: 28 jul-18 kl 14:47 »
Det troliga är att sorten är av typen Purple Stripe, en typ som står närmast den ursprungliga vitlöken. Kan också vara av typen Glazed Purple Stripe. För att kunna bestämma mer exakt bör man titta på formen hos klyftorna och klyftskalen, och även längden på blomstjälken. Och ändå kan man förbli osäker. Det är krångligt med släktskap hos vitlök, det finns många gränsfall och även växtzon kan ha en inverkan på hur löken ser ut och vad man kommer fram till vid typbestämning. Namn på vitlök kan man inte lita på, samma sort kan ha olika namn hos olika odlare på olika platser, men även uppenbart olika typer av vitlök kan ha samma namn. Numera pågår en DNA klassificering av vitlök, och då kan man förvänta sig bättre ordning på släktskapsförhållandena. Men samtidigt är risken att man delar upp vitlöken i allt fler grupper, det var inte länge sedan som man talade om 2 typer av vitlök, Hardneck och Softneck.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Odla vitlök
« Svar #254 skrivet: 28 jul-18 kl 15:14 »
Tack för information - det är iaf en superb vitlök att odla här och det är såklart det som är väsentligt  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Odla vitlök
« Svar #255 skrivet: 12 sep-18 kl 11:22 »
Nya frågor...
Blir bulbillerna, om jag sår dem i höst, färdiga vitlökar sommaren 19?
Vad gäller för sidolökar? De är ju större.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Odla vitlök
« Svar #256 skrivet: 12 sep-18 kl 12:54 »
Bulbillerna blir oklyftade vitlökar första året efter utplantering. Om de växer riktigt länge kan de kanske hinna bli färdiga lökar med klyftor, men huvudregeln är att det tar två säsonger för bulbiller och frön att bli färdiga, klyftade vitlökar.
Ingen människa är illegal

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Odla vitlök
« Svar #257 skrivet: 12 sep-18 kl 14:41 »
Hade för mig att det var så, ja.
Samma med sidolökarna då oxå?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Odla vitlök
« Svar #258 skrivet: 12 sep-18 kl 17:34 »
Skulle gissa att det är så men har ingen erfarenhet. Brukar inte använda halslökar/sidolökar som utsäde då jag hört att de har större risk att i sin tur få halslökar. Det är knappast jättestor skillnad och för somliga spelar det kanske ingen roll, men löken under jord blir ju lite mindre om en halslök ska ha näring också :)

(Här har någon skrivit om fenomenet, kanske av intresse: https://postannelund.chilipeppar.com/?p=975)
Ingen människa är illegal

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #259 skrivet: 13 sep-18 kl 10:37 »
Halslökar från Artichoke-vitlökar och bulbiller från Asiatic-sorter är stora och kan ge en delad lök redan första året. För att undgå detta kan man plantera på våren när jorden blivit uppvärmd, då är risken liten att det blir en delad lök. Detta brukar fungera bra med klyftor också. Vitlök måste utsättas för kyla för att det skall bli klyftbildning, en del typer kräver mer kyla än andra. Jag brukar plantera klyftor av Turban-lökar på våren och då får jag stora singellökar som jag sedan planterar på hösten och får stora delade lökar nästa år. Stora singlar är bästa möjliga sättlök. I Östeuropa har man satt i system att odla sättlök från bulbiller och sedan använda singlarna till plantering. Därefter använder man klyftor bara en gång, och tar åter bulbiller. På detta sätt undviker man sjukdomar, eftersom bulbillerna oftast är osmittade även om löken har dragit på sig någon svampsjukdom.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser