Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny vagnstråd!!  (läst 45821 gånger)

VisaLo

  • Inlägg: 9
    • Halland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #20 skrivet: 06 sep-11 kl 11:48 »
Med våran skruttiga traktor kan man bara glömma det,
men kanske kan hitta en annan.

Vilka fordon kan man annars dra den med? - kollade inte så noga på draget eftersom jag tänkte kranbil direkt
men det blir ju dyrt..

Mariestad - Kungsbacka - kan bli spännande

I vilket fall är jag lycklig över min nya vagn! Snart blir det renovera av!

Liselottan

  • Inlägg: 160
  • Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #21 skrivet: 06 sep-11 kl 13:29 »
Grattis till vagnen!! Lycka till med transportäventyret :D
Ser fram emot lite bilder här i framtiden på renoveringen

emil.a

  • Inlägg: 54
    • Småland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #22 skrivet: 06 sep-11 kl 17:42 »
är det inte alltid svårt att hålla vikterna om man bygger på ett husvagnsunderrede?
kan man flytta den med bil sen?
hur mycket fick ni era att väga?
är de isolerade?

är själv påväg att söka mej till det mobila. men snickrar nog ihop det på ett traktorsläp (är tanken) 

Jättekul tråd ^^^
« Senast ändrad: 06 sep-11 kl 17:46 av emil.a »
fritt å fint <3

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #23 skrivet: 06 sep-11 kl 20:47 »
Jag har blivit med vagn!!
Nu återstår bara pysslet med att få den de 20 milen hem till mig. Har inte ens reflekterat över möjligheten att dra den själv, men er entusiam har smittat mig... kanske det går att ordna....

Den är 2.5 bred och sju lång - innebär det automatiskt lgf fordon?
Vad behöver man tänka på? Verkar va bra däck och hjul iaf vad en otränad kan döma..
 
hmmm...


Om du har bilder så är det betydligt lättare att bedöma hur man skall transportera den.
Gärna bild på hela vagnen och på dragstången och kopplingen som sitter där.. 
Om du  tittar under svarsrutan så står det fler alternativ, där finns en möjlighet att ladda upp bilder.   
Är dom stora så ladda upp dom på www.forumbilder.se och lägg in dom den vägen.

Ett LGF fordon bedöms på dess användningsområde.  En gammal vagn kan kallas manskapsbarrack på hjul. Vilket är LGF.  Det behövs belysning. men det är juh enkelt med en ramp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #24 skrivet: 06 sep-11 kl 21:48 »
Med våran skruttiga traktor kan man bara glömma det,
men kanske kan hitta en annan.

Vilka fordon kan man annars dra den med? - kollade inte så noga på draget eftersom jag tänkte kranbil direkt
men det blir ju dyrt..

Mariestad - Kungsbacka - kan bli spännande

I vilket fall är jag lycklig över min nya vagn! Snart blir det renovera av!

Vagn är kuligt!! :D
Mariestad-Kungsbacka är en baggis, finns ju mindre vägar att åka på hela tiden.
Är det dragkula, och är det isf 50 eller 60 mm kula? Eller ögla?

Vad är det för fel med att dra med eran traktor?  Jag har dragit med en hyfsad personbil flera gånger ;D   Gått fint men man får ta det lugnt å tänka förnuftigt bara!

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

VisaLo

  • Inlägg: 9
    • Halland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #25 skrivet: 08 sep-11 kl 21:48 »
TACK för hjälpsamhet och pepp!!

Nu är det iaf klart, hittade en kranbil som kunde flytta den snabbt och till bra pris, (5500)
och imorgon är den här.. Så slipper min gode far (som skulle ha fått köra traktorn) stressa upp sig..

Fler frågor till erfarna vagnägare/byggare:

Vad har ni för erfarenheter av väggkonstruktioner och ventilering i en liten vagn?

Ju mer man läser om mineralull som isolering desto mindre pepp blir man, dock är det ju det jag har hemma så blir väl en sådan vägg. Är mögelskraj men om bara fuktskyddet är tätt ska det väl gå vägen.. (tips på hur man fäster fuktskyddet på tätaste bästa vis? - har inte kollat upp det än?)

Hur påverkar det att den kommer stå oeldad i perioder? Håller till på fuktiga västkusten så det återstår att se hur böcker och textilier kommer må, men tar vagnen i sig också någon skada av stora temperaturväxlingar och oeldade perioder?




Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #26 skrivet: 08 sep-11 kl 22:34 »
Jag har bott i gamla trävagnar och ett par plåt/aluminium.
Det viktigaste är att det är tätt utifrån, Jag har isolerat med mineralull eller frigolit i de flesta fall.   Frigoliten ger den bästa isoleringen. och allra helst om man får tag på det så är den rosa eller blåa att fördraga då den har ännu bättre värden. Men det är tyvärr inte speciellt grönt i produktionsfasen men man sparar energi när man använder vagnen.
Oavsett vilken vagn man har så är det viktigt att luften kan cirkulera. Dvs ingen skiva under madrassen utan helst nät eller resår. bokhyllorna får gärna ha hål i bakkanten och bökerna får stå någon cm från väggen det gäller allt "luft runt om".  Skall man kallställa så är det viktigt att saker och ting får luft, alla förvaringslådor skall vara öppna madrasser och kuddar stå eller hänga.
Den bästa lösningen som jag har funnit på ventilation är en solcellsdriven takventilation för båtar från biltema och en lågt placerad inloppsventil.  Det funkade kanon då jag bodde i en Scania LS 36 verkstadsbil där det var 2 trappsteg upp till golvet. Kallluften rann liksom ut den vägen. och ventilationen satt inne i toan som ej hadde 100% tät dörr.  Hadde en portapotti där och dofterna från den störde inte alls.  idag skulle jag ha installerat en separett.  Man blir klokare med åren verkar det..   :) 
Skall jag bygga vagn igen så kommer det att bli en vedeldad igen...   Bodde i en sådan vintern 09, visserligen svinkallt på morronen men när brasan var tänd så torkade och värmdes vagnen upp på nolltid. -25 utomhus och dörren på vid gavel för att jag missbedömt värmen..   ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

emil.a

  • Inlägg: 54
    • Småland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #27 skrivet: 11 sep-11 kl 16:02 »
S 36 verkstadsbil där det var 2 trappsteg upp till golvet. Kallluften rann liksom ut den vägen. och ventilationen satt inne i toan som ej hadde 100% tät dörr.  Hadde en portapotti där och dofterna från den störde inte alls.  idag skulle jag ha installerat en separett.  Man blir klokare med åren verkar det..   :) 
Skall jag bygga vagn igen så kommer det att bli en vedeldad igen...   Bodde i en sådan vintern 09, visserligen svinkallt på morronen men när brasan var tänd så torkade och värmdes vagnen upp på nolltid. -25 utomhus och dörren på vid gavel för att jag missbedömt värmen..   ;D


Vad är en separett?
Vad tror du om att ha organisk isolering ? typ lin eller ull ?
fritt å fint <3

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #28 skrivet: 11 sep-11 kl 16:33 »


Vad är en separett?
Vad tror du om att ha organisk isolering ? typ lin eller ull ?


http://www.separett.se/

Har inte testat några av de alternativen, men det kan kommit fram bättre lösningar de sissta åren. När jag byggde så föll dom bort pga de dåliga värdena i förhållande till väggtjockleken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #29 skrivet: 11 sep-11 kl 16:59 »
Jäklar vad bra om den funkar som det är tänkt. Dom säljer ju mycket skit. Mysfaktorn är klart högre men det känns inte bra att elda med lampolja/fotogen :/
Min erfarenhet är dålig vad gäller vevlampor och -radior.  Men om den funkar, även efter en del användande - MUMS!

Jag har en laxen i min 6,5 x 2,5 trävagn.  Fundar fint, även till matlagning, men en bra sittplats behövs.  Det går fort att få hyfsat varmt efter att man tänt men å andra sidan går värmen ut ganska fort också.  Jag funderar på olika sätt att bättra på isoleringen.

Jag har blivit med vagn!!
Nu återstår bara pysslet med att få den de 20 milen hem till mig. Har inte ens reflekterat över möjligheten att dra den själv, men er entusiam har smittat mig... kanske det går att ordna....

Den är 2.5 bred och sju lång - innebär det automatiskt lgf fordon?
Vad behöver man tänka på? Verkar va bra däck och hjul iaf vad en otränad kan döma..
 
hmmm...
Om Du ska dra med bil:  Du behöver kolla att det finns draghandske till vagnen, och att den går att sätta dit.  Vikten på vagnen måste också passa dragbilen.  Även om Du skulle FÅ köra med den, så måste Du också se till att Du KAN behålla herraväldet över ekipaget, om Du skulle behöva tvärbromsa!  Ingen fällknivseffekt, tack!  :o

Om vagnen är ofjädrad eller obromsad så får Du, enligt vad jag erfarit, dra den med vanlig bil i max 20 km/timme.  Eller om det nu var 40.  Om dom inte har ändrat reglerna.  Höga vederbörande antar, att vi inte vill köra som vettvillingar med ett ofjädrat släp, men om det är en vanlig husvagn, så utgår de ifrån att vi drar på, trots att vi säger att vi håller fartgränsen.

Äsch, jag ser att flera som är duktigare än jag, har skrivit om det här.

Jag trivs bra med Dass-Isak och hål i golvet.  Fast, jag har inte fått riktigt tätt runt omkring den ...  :P

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

VisaLo

  • Inlägg: 9
    • Halland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #30 skrivet: 14 sep-11 kl 19:24 »
Jag har bott i gamla trävagnar och ett par plåt/aluminium.
Det viktigaste är att det är tätt utifrån, Jag har isolerat med mineralull eller frigolit i de flesta fall.   Frigoliten ger den bästa isoleringen. och allra helst om man får tag på det så är den rosa eller blåa att fördraga då den har ännu bättre värden. Men det är tyvärr inte speciellt grönt i produktionsfasen men man sparar energi när man använder vagnen.
Oavsett vilken vagn man har så är det viktigt att luften kan cirkulera. Dvs ingen skiva under madrassen utan helst nät eller resår. bokhyllorna får gärna ha hål i bakkanten och bökerna får stå någon cm från väggen det gäller allt "luft runt om".  Skall man kallställa så är det viktigt att saker och ting får luft, alla förvaringslådor skall vara öppna madrasser och kuddar stå eller hänga.
Den bästa lösningen som jag har funnit på ventilation är en solcellsdriven takventilation för båtar från biltema och en lågt placerad inloppsventil.  Det funkade kanon då jag bodde i en Scania LS 36 verkstadsbil där det var 2 trappsteg upp till golvet. Kallluften rann liksom ut den vägen. och ventilationen satt inne i toan som ej hadde 100% tät dörr.  Hadde en portapotti där och dofterna från den störde inte alls.  idag skulle jag ha installerat en separett.  Man blir klokare med åren verkar det..   :) 
Skall jag bygga vagn igen så kommer det att bli en vedeldad igen...   Bodde i en sådan vintern 09, visserligen svinkallt på morronen men när brasan var tänd så torkade och värmdes vagnen upp på nolltid. -25 utomhus och dörren på vid gavel för att jag missbedömt värmen..   ;D

Tack för fina tips! Det känns ju skönt att folk har varit med förr och det verkar som att det funkar :) (sådär överlag att bo i vagn..).
Får se vilken ventilationslösning det blir, som vagnen är nu finns det par av in och utloppsventil på ca 4 el 5 ställen i vagnen - detta verkar lite väl mycket - hur många har ni?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #31 skrivet: 14 sep-11 kl 19:55 »
Behåll gärrna dom verntilerna då dom finns där av en anledning och troligtvis så är det proffs som byggt den.
Men sätt en möjlighet att stänga dom, så finns den utvägen om du behöver det.

Saknar fortfarande bilder på underverket..  ;)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

VisaLo

  • Inlägg: 9
    • Halland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #32 skrivet: 15 sep-11 kl 13:33 »
haha,
är lite dålig på att fixa bilder men ska se vad jag kan göra.. (Och någon skönhet är det inte direkt, fyrkantig burk just nu, men det ska vi ändra på)

De flesta ventilerna är på ena sidan, vilket verkar lite konstigt, (och tyvärr inte vid min tänkta kökshörna) men det har ju vart en vanlig byggbarack med omklädningsrum och grejer så kanske nått med tidigare användning... Jag behåller så många jag kan!

Har upptäckt att underredet är fuktigt på båda kortsidorna. Under vagnen, det är någon slags hård masonit eller plywood (är dålig på de olika matrealen..). Stuprören har saknats en längre tid så vattnet har runnit längs med kortsidan. På ett ställe syns en 1cm glipa, där är det ordentliga fuktskador på väggen över som jag ändå tänkt fixa, men har inte räknat med att fixa golvet.

Inifrån bygger jag från grunden och ingen fukt kommer finnas i tak eller väggar, men hur samspelar golvet med resten?
Är nog ett jättejobb att byta skivorna och jag är nog böjd att bara blunda och hoppas det går vägen. Låter det dumt?

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #33 skrivet: 15 sep-11 kl 13:38 »
Sorry men du måste ta tag i fuktproblemet innan du ens tänker på att bygga vidare.
För annars så kan du räkna med att du skaffar dig hälsoproblem om du skall bo i vagnen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

VisaLo

  • Inlägg: 9
    • Halland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #34 skrivet: 15 sep-11 kl 16:31 »
Jo jo, du har ju rätt.. jag vet :(

Jag ska börja med att ta av ytterpanelen där på kortsidan och skaffa mig en bild av det hela. Hörnstolpen behöver bytas helt eller delvis.
Om det ser hyfsat ut kanske jag klarar mig med att byta yttersta biten av masoniten under, annars mer.
Det blir spännande trix att skruva av vagnen från underredet, lyfta med domkraft(er) och byta skivan underifrån, hej och hå.
Jag hoppas att jag slipper ta upp golvet inifrån vagnen.
Någon som har erfarenhet av liknande manövrar eller tips och tröst att ge  :)

På andra kortsidan är masoniten lite fuktfärgad men känns annars torr och i bra skick. (jag vet ju vad fläcken kommer ifrån - avsaknad av stuprör som jag nu kommer återgärda). Ni tror väl inte jag borde byta/kolla bakom den också, hur nitisk ska man va?






Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #35 skrivet: 15 sep-11 kl 17:13 »
Allt som du gör nu när vagnen är tom är betydligt lättare än när du konstaterar att det " det var nog illa där oxå" när vagnen är klar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Liselottan

  • Inlägg: 160
  • Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #36 skrivet: 09 nov-11 kl 19:51 »
Nu har jag blivit med vagn ;D
Det fick bli en norrlandsvagn med mulltoa. Den behöver lite kärlek kan jag säga. Murken runt fönster men för övrigt ok antar jag. Inget som inte går att fixa :)
Viljan är att ta bort det murkna och se till att det blir tätt. Sen vill jag gärna få dit en liten kamin.

I morgon hoppas jag på att jag hinner med mer rivningsarbete. Skönt att ha något att sätta händerna i under vintern :D




Ganska murket..

Se jag fick till och med mikro med på köpet ::)

Sjaunja

  • Inlägg: 5541
    • -
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #37 skrivet: 10 nov-11 kl 23:17 »
Välkommen till den glada skaran av vagnsboende! :) Det är ett gott liv.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #38 skrivet: 10 nov-11 kl 23:55 »
man blir ju lite sugen alltså...
jag funderar lite på.. är dom flesta vagnsboende singlar/särbos.. Eller är det också ett gott liv med familj tro?  ???
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Sjaunja

  • Inlägg: 5541
    • -
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #39 skrivet: 11 nov-11 kl 00:14 »
man blir ju lite sugen alltså...
jag funderar lite på.. är dom flesta vagnsboende singlar/särbos.. Eller är det också ett gott liv med familj tro?  ???
 
Jag har periodvis varit sambo i min vagn. Funkar fint.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 3 användare
Adels, Gröfre Slissing, Rörsbjär

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser