Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla quinoa  (läst 26286 gånger)

Helios

  • Gäst
odla quinoa
« skrivet: 13 jul-05 kl 23:22 »
finns det nån som ha erfaring med quinoa-odling i sverige? quinoa verkar en ekstrem tålig växt från Andes i sydamerika men jag vet inte om det finns tillräckligt med ljus här i Skåne. detsamma gäller amarant.

Tack  ;) :)

Eulalia

  • Gäst
Re:odla quinoa
« Svar #1 skrivet: 14 jul-05 kl 12:14 »
Hejsan, är Quinoa besläktat med Målla? fast bladen är lite "taggigare" i formen..

Min f.d slängde ett gäng quinoa-frön förra sommaren på morsans land, och de gror och mår bra, gjorde en underbart god sallad på bladen i helgen! Nötig mild &rund smak....de kan ha korsat sig med mållan som växte där innan.
Verkar som ljuset räcker till, de har överlevt sen förra sommaren!


Helios

  • Gäst
Re:odla quinoa
« Svar #2 skrivet: 17 jul-05 kl 21:05 »
Hej Eulalia, tack för svaret!  
Det var det jag trodde men det ännu bättre om man får lite erfaring av andra på det :)

jag tror quinoa är besläktat med spenat. om man inte äter frön så det blir jättegott som sallad.

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:odla quinoa
« Svar #3 skrivet: 10 feb-06 kl 19:07 »
Någon som provat att odla quinoa i norra Sverige?

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Kiddo

  • Gäst
Re:odla quinoa
« Svar #4 skrivet: 10 feb-06 kl 19:47 »
Nu håller jag mig inte till ämnet men vill fråga: hur uttalas det egentligen? ??? jag tror jag säger olika hela tiden

 :)

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:odla quinoa
« Svar #5 skrivet: 10 feb-06 kl 20:42 »
Jag säger [ki:nooa] men det är kanske inte är Andernesiskt riktigt ;D

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Kiddo

  • Gäst
Re:odla quinoa
« Svar #6 skrivet: 10 feb-06 kl 20:51 »
haha
tack för svaret  :D

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:odla quinoa
« Svar #7 skrivet: 10 feb-06 kl 21:01 »
Hej
Jag är också väldigt nyfiken!!
Hur går Quinoa att odla, vad blir det för avkastning? Går det att använda de frön man köper i mataffären? På tal om att äta frön jag har läst i lite böcker att man för länge sedan(stenålder) samlade in groddarna av groblad för att göra gröt på under vinterhalvåret. Någon som testat? Jag har lite skräpmark där det växer mycket groblad så jag ska nog prova i sommar (ett litet tankespår bara).
kan själv

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:odla quinoa
« Svar #8 skrivet: 10 feb-06 kl 21:20 »
Hej Eulalia, tack för svaret!  
Det var det jag trodde men det ännu bättre om man får lite erfaring av andra på det :)

jag tror quinoa är besläktat med spenat. om man inte äter frön så det blir jättegott som sallad.


Ni har så rätt, Quinoa tillhör mållefamiljen, Chenopodiaceae, som också innefattar spenat, mangold (betor), målla m.fl.

Hitta denna länken :
http://www.alternativ.nu/skottsmala/quinoa.htm

Beställ en katalog från Runåbergs Fröer, dom har tre sorters målla som alla verkar användbara och vackra. Där finns också intressant info om växterna och odlingsråd.

Kiddo

  • Gäst
Re:odla quinoa
« Svar #9 skrivet: 10 feb-06 kl 23:50 »
Intressant! Jag slog upp den i min Impecta-katalog (hade helt missat Quinoa i den innan) och där står det zon VII - X. (!)

De mållorna som finns i Runåbergskatalogen (jag håller med Vitis skaffa den katalogen om ni inte har den för den är fantastisk!) de står bara om bladen och hur de kan användas och blommorna förslår de ha som snittblomma.

Undrar om deras frön är likvärdiga quinoan (Mjölmålla på svenska) i smak och proteinvärde?

Jag vill köpa och testa alla! Och testa att så frön från matpaketet också.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:odla quinoa
« Svar #10 skrivet: 11 feb-06 kl 18:50 »
Jag hittade en mycket utförlig artikel om en nära släkting till Quinoan idag, den kallas Amaranth, jag kände inte till den tidigare men avänds visst på samma sätt som Quinoa.

http://www.motherearthnews.com/organic_gardening/2005_April_May/Amazing_Amaranth

Klicka på den lilla länken "Image Gallery" i artikeln så finns lite bilder på plantor, skörd och tröskning.

Bilden visar olika sorters nyskördad amaranth. Får man såna feta ax verkar den väldigt odlingsvärd för sina frön plus att den är vacker.


Frågan är var man får tag på utsäde ... ska leta lite och återkommer om jag hittar nåt nyttigt.

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:odla quinoa
« Svar #11 skrivet: 11 feb-06 kl 20:29 »
Det finns en amarant (bladamarant) i Runåbergskatalogen. Det står att man äter bladen (som målla) och att den gillar varma somrar
kan själv

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:odla quinoa
« Svar #12 skrivet: 11 feb-06 kl 21:34 »
Bladamarant ....  ??? hittar inte den i Runåbergskatalogen.

Impecta har massa olika amaranter (Amaranthus) men dom står under ettåriga prydnadsväxter och känns inte alls som det jag letar efter (rävsvans, blodamarant m.fl. vanliga "ampel/balkonglådeväxter").  ???

Hur som helst ska jag beställa Quinoan från dem så får vi se. frågan är om fröna hinner mogna ens här. (Skåne/Zon1)

Kiddo

  • Gäst
Re:odla quinoa
« Svar #13 skrivet: 11 feb-06 kl 23:24 »
Vilken bra artikel, Vitis! Amarant verkar ju vara nästan identisk med quinoa. Alla tips som samodling med bönor, skörd, torkning och sortera ut fröna var bra och fina bilder!

Jag har för mig att jag har sett påsar med amarant i nån hälsokost har jag för mig i samma hylla som quinoa, men är inte säker, ska ut och leta i veckan.

Kiddo

  • Gäst
Re:odla quinoa
« Svar #14 skrivet: 12 feb-06 kl 00:32 »
Linnea-maria; jag hittar inte den amaranten i katalogen, under vilken rubrik/sida? Ifall du orkar leta upp igen :)
Ha det bra!
/Allis

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:odla quinoa
« Svar #15 skrivet: 12 feb-06 kl 02:09 »
Linnea-marie ... även en blind höna (jag) kan hitta ett korn ibland.

Hittar den fortfarande inte i katalogen men väl på deras hemsida : http://www.runabergsfroer.se/asp/Main.asp?gid=1&kat=gron&id=1240

Det står att det går 1300 frön/gram så den duger nog inte till annat än bladgrönsak.

Däremot, hittade jag efter tips på ett annat forum, detta ställe :
http://www.vidaverde.co.uk/greens.html

Dom skriver såhär om sin bladamarant  :
Citera
Mixed Leaf Amaranths - our own special selection
Amaranth leaves make a really good cooked green vegetable. The leaves and young shoots are wonderfully tender and delicious. Easier in the kitchen than many greens, for they grow well off the ground, so need much less washing than say spinach.

This is a mix of tall, high-yielding types such as 'Annapurna', 'Oscar Blanco' and other interesting crosses we have bred and selected in our trials. Crops heavily over a long season - they just keep making more & more shoots as you pick them. When it finally does go to flower, the seeds are white, so you can collect them for grain too.


Funkar tydligen både som bladgrönsak och för fröproduktion.

Mer info. finns om man följer länken till deras hemsida. Dom har också en del andra roliga grönsaker.  (Både Runåbergs och Vidaverde har dessutom instruktioner för hur man tar sitt eget utsäde ser jag - mycket sympatiskt tycker jag.)

Detektivarbetet går framåt ...  ;D

Jag såg just att Impecta har utsäde till bovete (Fagopyrum esculentum) också  ... det är väl en annan växt med nyttigheter i sina frön, inte alls ett sädesslag som jag har trott utan en flockblommig ört.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:odla quinoa
« Svar #16 skrivet: 12 feb-06 kl 02:19 »
Blind var det jag var ... just det ... glömde.

Jag kollade vidare på Vidaverde och hittade den riktiga "fröamaranten" ....

http://www.vidaverde.co.uk/grains.html

Citera
'Mixed Grain Amaranths'
For the busy gardener, these are pretty good- they make up to 200,000 seed per plant, are very easy to thresh. We got a pound of grain from 6 plants with very little effort. The seeds don't need grinding - they are so tiny that you just add them to whatever you are cooking. Instructions are included, and there's a illustrated guide on this website in the Library.


Dom har också quinoa på samma sida :

Citera
'Temuco' Quinoa

Quinoa Ð another of the 'Lost Crops of the Incas' Ð has quite a good potential as a high-protein grain crop in the UK.

The small seed are produced in abundance & easily cooked - we use them much as rice, with a nutty taste. Although many people know quinoa from their wholefood shop, few realise that the plants will grow here quite happily.

The challenge for us has been to find a variety that has open, feathery seedheads, so that the rain dries out quickly without causing any mouldiness in the seed.

Most 'improved' modern varieties (such as the one called 'Dave' that you may have heard of ) have big, very dense seedheads; great in their native dry climates but not so good over here! This one however Ð trialled by a friend in 2004 Ð seems much better than traditional offerings and gives a huge amount of seed for very little effort.



Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:odla quinoa
« Svar #17 skrivet: 12 feb-06 kl 12:13 »
Ibland blir det fel ... sen blir det rätt igen.

Det pinsammaste idag är att jag redan har frön till Runåbergs bladamarant, (den som jag inte kunde hitta i katalogen/länken i förr-förra inlägget :-[ ) hade endast lagt namnet "Calaloo" på minnet.

Jag har ätit calaloo flera gånger i Västindien men trodde då (och nu ... tills för ca 2 minuter sen) att det var ett lokalt namn på nån slags spenat ...  :o  ;D  På Jamaica var det. Gott också, ihopkokat med scotch bonnet pepper (puh!!!) och paprika m.m..

Kiddo

  • Gäst
Re:odla quinoa
« Svar #18 skrivet: 13 feb-06 kl 20:20 »
Oj vad mycker bra info du har hittat! Nu vet jag vad jag ska göra ikväll :)
Roligt med calalooen!

Pika

  • Inlägg: 86
Re:odla quinoa
« Svar #19 skrivet: 04 mar-06 kl 11:38 »
Har lärt mig att amaranth är ett"ur-vete", vanligt i forntida egypten. Nyttigare än vanligt vete, liksom quinoan väldigt proteinrikt. Men vad vet jag , är ju kock och inte odlare (än!). Därför är det intressant att lära sig att man kan göra goda grejer av bladen, och även på quinoa-bladen. Sugen på att slänga ut lite frön nånstans.

Jo, det jag skulle berätta var att det bör finnas både amaranth och quinoa i era hälsokostaffärer men om man kan odla på dessa vet jag ej. I "min" affär finns det i alla fall en massa produkter av båda växtera, t ex quinoa-pasta och amaranth-mjöl. Detta är frön på frammarsch ska ni få se!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser