Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja skafta redskap...  (läst 11718 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Börja skafta redskap...
« skrivet: 02 feb-08 kl 14:01 »
Detta är möjligen barnmat för många här men kanske är det någon som kommer tänka till en extra gång innan de kastar spaden eller yxhuvudet bara för att skaftet är trasigt. Jag har haft lite av en hobby att skafta allt möjligt :). Vid bearbetningen av skaften använder jag dragkniv, kniv, yxa och rasp. Ämnet kan hållas fast med t.ex. täljhäst, hyvelbänk, tvingar eller skruvstäd.

Till räfsor och snöskyfflar passar gran väldigt bra som skaftämne eftersom det är lätt och behöver inte vara superstarkt vilket är fallet för yxskafft. Till jordspade har jag ännu bara prövat rönn och det skaftet är så stabilt att man nog kan använda det som hävstång.
(Bild på snöskyffel och jordspade: http://img228.imageshack.us/img228/5157/spadaryr8.jpg)

Att tillverka yxskaft är lite knepigare då säkerheten är A och O. De råd jag kan ge är att vid tillpassning för yxögat är att ämnet skall vara grovbearbetat och snustorrt pga att trä sväller när det är vått och krymper när det är torrt. Låt tillpassningen ta sin tid. Tryck in skaftet en bit, se var det blir märken, skrapar bort mer trä, testa igen... samtidigt som man ser till att skaftet blir i linje med yxeggen och får ett någorlunda bra häng. Kilen ska också vara snustorr och jag brukar göra den av senvuxen tall. Man kan använda lim och klammer, patronhylsa eller ett halvt mynt som extra säkerhet. Slå i skaftet med väldigt lätta och många slag så det inte spricker vid bakknoppen. Använd en lång kil och såga bort överflödet när den sitter. Till yxskaft har jag med gott resultat prövat björk (svallved) och syren. Enligt ovanstående metod har jag skaftat 3 yxor som har använts inomhus och stått flera månader nere i källaren utan att börja glappa det minsta. Att stoppa yxan i vatten ska ses som en ren nödlösning vid glapp och inget man bör göra.
(Bilder på yxor, svallved och kil: http://img216.imageshack.us/img216/7/yxorkg0.jpg http://img135.imageshack.us/img135/4697/bjorksvallvedtz7.jpg http://img228.imageshack.us/img228/9953/kilayv9.jpg) Jag har nog gjort bakknopparna åt fel håll.

Man kan även skafta sig bra trähammare eller träsläggor men då får man även göra huvudet och då behövs i regel en borr eller navare. Huvud av rönn och skaft av syren håller bra.
(Bild på trähammare och träslägga: http://img86.imageshack.us/img86/5864/trahammarelo7.jpg)

Jag har bara nämnt de träslag jag har testat men det finns garanterat många fler som duger.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Börja skafta redskap...
« Svar #1 skrivet: 02 feb-08 kl 17:29 »
Jag har inte gett mig på att skafta någonting (jo, kanske någon kratta) men, sparar allt som behöver nytt skaft. Tänker att en dag så kanske det blir av.  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: Börja skafta redskap...
« Svar #2 skrivet: 02 feb-08 kl 18:15 »
Håller på med stenhuggning och har inget alternativ än att skafta själv. Hickory skaften som säljs idag brukar hålla ungefär max en månad. Sedan går dom RAKT AV strax under mejselhammarens huvud.
 Ene är ypperligt till släggskaft. Segt som... Ek går också men det blir lite mer vibrationer i ett sådant skaft så ene passar mig bäst. Vad man använder styrs ju helt naturligt av vad man har att tillgå i sin omgivning. Ön där jag bor dräller av enar så då blir det ju naturligt att man använder det.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Sågaren75

  • Inlägg: 203
SV: Börja skafta redskap...
« Svar #3 skrivet: 24 okt-08 kl 23:58 »
skaften på verktygen idag är verkligen inte bra det är väll ett av skälen att försöka lära sig göra skaft själv.

Sågaren75

  • Inlägg: 203
SV: Börja skafta redskap...
« Svar #4 skrivet: 25 okt-08 kl 00:02 »
en vass kniv är oumbärlig i all form av inpassning detta är säkerligen det bästa verktyg som människa uppfunnit när det används i fredliga syften.

guba

  • Gäst
SV: Börja skafta redskap...
« Svar #5 skrivet: 25 okt-08 kl 00:09 »
I de allra flesta fall jag träffat på vid inventeringar av gamla bosättningar finns det lyror på askarna i närheten av det forna bostället.
En god och framsynt far såg till att det fanns ämne för sönernas framtida yxskaft genom att se till att det fanns ämnen i askens stam där lyran gjorts med omsorg.

Hickory kan aldrig mäta sig med en yxas skaft från en övervallning av en lyra på en ask.

Rödjan

  • Inlägg: 193
SV: Börja skafta redskap...
« Svar #6 skrivet: 25 okt-08 kl 21:31 »
Ask kan spricka om det blir för kallt. Min ask har en stor lyra och den har frosten gjort. Min far är nog värdelös på skaftningar. Men tack för tipset!
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Wolfgang

  • Inlägg: 8
SV: Börja skafta redskap...
« Svar #7 skrivet: 20 feb-09 kl 19:34 »
Och så var det skogshuggaren som sa att han använt samma yxa i femtio år...
Han hade bara bytt skaft fyra gånger och yxhuvudet två gånger  ;D
Jag kanske inte alltid har rätt... man jag har aldrig fel!

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Börja skafta redskap...
« Svar #8 skrivet: 14 okt-09 kl 06:38 »
Förr bytte man inte yxhuvud, utan man gick till smeden som stålade om yxan.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

redrob

  • Inlägg: 2
SV: Börja skafta redskap...
« Svar #9 skrivet: 24 maj-17 kl 14:49 »
Fundering kring ämne till skaft, i första hand till yxor: vilken variant är bäst, att ta en hel gren eller ett tunnare träd, och anpassa den biten eller ta en bit ur en planka? Med bäst menar jag i första hand hållfasthet, men det kanske finns annat att ta hänsyn till? Krympning, känslighet för fukt,...
/Robert

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Börja skafta redskap...
« Svar #10 skrivet: 24 maj-17 kl 16:23 »
Grenar har jag bara använt till smidesverktyg, men min erfarenhet är att grenar från tex Rönn, Björk, mm är väldigt starka, man törs inte svara på hur formstabila de är när de torkat. Man skall inte skafta denna typ av verktyg som man slår på stumt, då går de av nästan på en gång, de skall skaftas liknande en tomahawk, eller korphacka med koniskt skaft som slås fast löst från baksidan (Edit, dvs konen framåt så att den koniska delen hamnar utanför huvudet, framåt när skaftet sitter på plats, så att verktygets huvud slås fast hårdare när man svingar verktyget..).. (Edit, en vanlig huggyxa kan ha dubbelkona i stället så att man låser huvudet med kil från ovansidan samt koniskt skaft på undersidan, gamla yxor är ofta gjorda så, det sitter som berget... Fast det förutsätter att huvudet är gjort så från början.)

Tar du ur en planka, så var noga med att fibrerna vid årsringarna är raka, hela och fina utan brott eller konstiga vridningar.

Tar du ur en stark, segvuxen planka med täta årsringar så blir det nästan lika starkt som de tidigare nämnda övervallnings skaften av svallved.
(Björk och liknande skall dock tvärtom inte vara undertryckt och senväxt utan från ett träd som stått öppet och luftigt).



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser