Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang luftsolfångare  (läst 75409 gånger)

Baxima

  • Inlägg: 72
Re:ang luftsolfångare
« Svar #20 skrivet: 04 okt-07 kl 10:55 »
Vad jag har hört så fick man väldiga problem med möggel o skit i mark röret.
Det finns luftvärmepumpar som gör kyla för nästan inga pengar.Verkningsgraden är mycket hög på sommaren.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:ang luftsolfångare
« Svar #21 skrivet: 04 okt-07 kl 11:21 »
Det där med mögel i röret låter hu inte bra.
Och aircondition i Sverige är egentligen onödig lyx.
Många vill inte längre ha bilar utan AC, ok om det vore i tropikerna, men här...
Måste gå åt otroligt mycket bränsle och el för något som går att lösa med öppna rutor och myggfönster.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Baxima

  • Inlägg: 72
Re:ang luftsolfångare
« Svar #22 skrivet: 04 okt-07 kl 12:49 »
jag hade 27 grader på övervåningen i sommras  :'(

Enligt vad jag har hört så drar inte Luft vp inte mycket ström när man kör kyla med dom.

Baxima

  • Inlägg: 72
Re:ang luftsolfångare
« Svar #23 skrivet: 12 okt-07 kl 22:13 »
3500kr  :o Det är ju nästan vad jag gav för min solarventi.

Här är en gratis ritning

www.kommun-energirad.vilhelmina.com/LuftsolWebb.pdf


Imp

  • Inlägg: 258
Re:ang luftsolfångare
« Svar #24 skrivet: 15 dec-07 kl 01:08 »
var får man tag på en lämplig termostat? Ritning funkar också

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:ang luftsolfångare
« Svar #25 skrivet: 15 dec-07 kl 17:46 »
Ritning på en termostat finns här: http://24volt.eu/ om du inte väljer att använda en termostat från en tvättmaskin.
If it doesn't work, chrome it!

Neiklot

  • Gäst
Re:ang luftsolfångare
« Svar #26 skrivet: 24 jan-08 kl 15:12 »
Ang. Angående fläkten så plockade jag en 12volts fläkt från dasset i en -gammal- husvagn.

Måste jag placera luftsolfångaren på söderväggen?

Jag har en fet lönn som står lite i vägen, och det är nog mer sol på väst-sidan av huset under den gröna årstiden.

(Alt. att ta bort lönnen finns inte!)
« Senast ändrad: 24 jan-08 kl 16:04 av Neiklot »

Neiklot

  • Gäst
Re:ang luftsolfångare
« Svar #27 skrivet: 26 jan-08 kl 16:53 »
Jag tror det är nödvändigt att ha solfångaren åt söder för att det ska bli nån nytta med den.


Men är inte luftsolfångaren så pass effektiv, eller rättare sagt takplåten, att det räcker med sol?.

Hm, får kolla lite. :)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:ang luftsolfångare
« Svar #28 skrivet: 26 jan-08 kl 17:22 »
Det är helt värdelöst att ha en solfångare åt väster.
Beror förstås på vad du ska ha den till, men den enda tid den ger nån effekt är några soliga kvällstimmar på sommaren.
Under vår och höst är det inte tillräcklig värme i kvällssolen.
Dessutom står solen inte rakt i väster annat än mitt i sommaren,
lågtstående kvällssol i sned vinkel mot solfångaren = ingen succé.
Om solfångaren sitter på ett snedtak åt väster blir det också bara några eftermiddags- och kvällstimmar som den ger effekt,
och under vår och höst står solen för lågt.
« Senast ändrad: 26 jan-08 kl 18:29 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Neiklot

  • Gäst
Re:ang luftsolfångare
« Svar #29 skrivet: 26 jan-08 kl 18:29 »
Med andra ord : Kill the maple?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:ang luftsolfångare
« Svar #30 skrivet: 26 jan-08 kl 19:53 »
Med andra ord : Kill the maple?

Om inte lönnen är jäkligt ful och står för nära huset så är det ju lite synd att ta bort den.
Men om jag minns rätt var du trädbeskärare så det där kan du nog avgöra bäst.

Du ska alltså ha en luftsolfångare, vad ska du använda den till?
Kan den placeras nån annanstans?
« Senast ändrad: 26 jan-08 kl 20:25 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Neiklot

  • Gäst
Re:ang luftsolfångare
« Svar #31 skrivet: 28 jan-08 kl 00:10 »
Det är en extremt gammal lönn!!
Och frisk, dessutom.

Den ska vara ett "värmetillskott", så att säga.

Men ev. kanske jag modulerar om den lite, och sätter den på ett annat ställe, så får den agera som varmvattenberedare.



Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:ang luftsolfångare
« Svar #32 skrivet: 28 jan-08 kl 00:54 »
Jag utgår från att det är solfångaren som ska va värmetillskott, nåt annat vore helgerån.

Ska du värma vatten så är det inte så bra med luftsolfångare, bygg ihop en solfångare av gamla vattenradiatorer och perspektivfönster istället,
det behöver inte kosta många kronor om man kollar i småannonser.
En sån solfångare kan göras flyttbar, bara att ansluta plastslangar till vattentank i huset.
Räkna inte med nåt större utbyte annat än på sommaren och om vädret är soligt, men det är ju vackert så, att slippa elda bara för att få varmvatten.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Teacher59

  • Inlägg: 90
  • Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
SV: ang luftsolfångare
« Svar #33 skrivet: 22 mar-08 kl 23:54 »
Finns någon som börjat bygga luftsolfångaren enligt beskrivning i sista numret av Åter? Har förgäves sökt fläkt som kan användas med solcellspanel. Funderar kring om det inte är bättre att bygga solfångaren med svag vinkel och en aning infälld i väggen istället för att den hänger utanpå.  Lösningen vore bra för min del då jag bygger nytt. Kanske någon har synpunkter. Sådana mottages tacksamt.  Idén som sådan är suverän nota bene om man har en bra södervägg. ???

Bygg din egen luftsolfångare med 12 Volts-fläkt. Finns hos:  www.elfa.se
Välj en modell som passar inne i ett 100 mm spirorör.
Liten solpanel att driva fläkten med finner du på : http://sagitta.se men även på elfa.
(När solen lyser så ger solpanelen ström till motorn) Inga termostater behövs.
Trälåda som byggs efter det glaset du kan få tag på.
I lådan minst 70mm stenullsmatta som isolering. Glöm inte att lägga in aluminiumfolie mellan isolering och absorbatorn. Minskar förlusterna bakåt i solfångaren.
Absorbator av korrugerad plåt (blank ger bättre utbyte) med en plan plåt limmad eller popp-nitad mot baksidan. Med plan plåt på baksidan så är det lättare att fästa spiroröret med en vanlig fläns direkt.
Byggtips på:
 http://24volt.eu/solfangare.php
MVH Lasse

« Senast ändrad: 23 mar-08 kl 00:00 av Teacher59 »
Med sol i sinne, både ute o inne.

peppelelle

  • Inlägg: 3
SV: ang luftsolfångare
« Svar #34 skrivet: 11 dec-08 kl 20:57 »
Ciao...ang fläktar....

I båttillbehörsbutikerna finns det fläktar som drivs av en inbyggd solcell....perfekt!!!!
När solen skiner och värmer upp luften i luftsolfångaren, så startar samtidigt fläkten...kan det bli bättre???

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #35 skrivet: 02 sep-12 kl 17:49 »
Hej

Det var ett bra tag sedan ja var här, men att komma åt alterniv energi har jag inte släppt för det.
Tvärtemot.

Så har jag under sommaren tillverkat tre luft-solfångare.
Först en "prototyp" för i stort ingenting, fläkt och solpanel fanns redan så egentligen var det bara panten på burkarna som kan räknas
Den hänger vid gäststugan där luften alltid har varit unken.
Redan efter en vecka var lukten så gott som borta och torr dessutom!



Om en sådan enkel model redan ger tio grader mera i solsken, så blir en riktig ännu effektivare.

Efter en hel del läsandet på nätet blev det dags för några veckor sedan och skrida till verket.



Måtten blev ca 200x90, innvändig med 3 cm motorrumsisolering med alu som reflekterar, dubbla svarta alumyggnät som absorber, en fläkt på 24 V och 195 m3/h, kanalplast, solpanel fanns redan.
Fläkten sitter nere, öppningen uppe i fall fläkten stannar.
På sommaren måste jag säkert skugga det hela med någon strandmatta eller liknande!!!

Vid första soldag blev max resultatet:


Thermometern visar tempen ute i lådan och inne , themostaten startar fläkten vid inställt temperatur så at ja inte får kallare luft in i huset än jag har/önskar.
Även när det blev skugga, så kom fortfarande 3 grad varmare luft än utetempen var in i huset.

Bara några dagar senare var det varmare och torrare än någonsin under alla dessa år med torpet (finns inga 220 V och jag är 6 veckor till sjöss emellanåt) och luften var FRISK!!!

Resterna blev sedan detta som (än så länge?) går på självdrag:



Nästa gång jag är i land skall det blir en till som jag använder till "stora huset"!!!
Detta är billig energi, low-tech och förbättra husets klimat!

Det skulle jag har haft redan för 20 år sedan!!!!

hälsningar

Kap Horn

Fläkt osv "Conrad"
Isolering "Biltema"
Bygghandeln resten
Pris ca 2500 kr
« Senast ändrad: 02 sep-12 kl 20:07 av Kap Horn »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: ang luftsolfångare
« Svar #36 skrivet: 04 sep-12 kl 12:34 »
Hej Kap Horn! Kul att se dig igen.

Tack för inspiration. Ska genast börja planera för ett bygga så vi kan hålla torrt och friskt i den ände av huset vi är för snåla att värma upp ordentligt.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #37 skrivet: 04 sep-12 kl 14:22 »
Hej Vitis!

Tack, det samma...jag kan verkligen bara rekommendera detta enkla sätt att tillföra värme och friskluft till ett hus eller torp eller även husvagn.
Och ett hemmabygga kan du anpassa hur du vill.

Jag skall bygga en till när jag är i land igen till huset i staden. Det är en södervägg, inblåset in i trapphuset, samma styrning men mindre volym och fångare. Där gäller det i första hand att få in frisk, torr luft mera än värmevinsten.
Även denna får energien från ett litet solpanel, eftersom då blir fläkthastigheten automatiskt anpassat.

Tänkte först att använda mig av frigolit och alufolie denna gång, men det kan bli för varmt, så det blir motorummsisolering även där.
Plåtvarianten har jag helt kommit ifrån, läste en hel del om alunät även på offentligtgjorda resultat från olika universität!!!

Här en link till som jag tycker mycket bra sida: http://www.builditsolar.com/Experimental/AirColTesting/Index.htm

Och här en del tips runt omkring: http://www.lfs-web.se/fukt.htm

Att hitta alumyggnät var inte lätt, men här blev jag fyndig: http://se.zebrainsectscreens.com/zebra-myggnaet/zebra-insektsnaet

Frågor besvarar jag gärna!

Kap Horn   
« Senast ändrad: 04 sep-12 kl 14:36 av Kap Horn »

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: ang luftsolfångare
« Svar #38 skrivet: 04 sep-12 kl 15:19 »
Även jag har funderat på alufolie och frigolit. Hade tänkt mig remsor av svartmålad folie i dubbla lager. Men alunätet var helt klart intressant!

Jag noterade att det fanns glasfibernät för halva priset av alunätet.

Skulle det ha någon betydelse vilket material man väljer som absorbator?

Tre eller fyra lager glasfibernät borde bli effektivare än 2 lager alunät? Samma pris.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #39 skrivet: 04 sep-12 kl 15:58 »
Hej Anders

Glasfiber går säkert (nästan) lika bra., bara det släpper luften igenom.
Enligt utförda, seriösa tester, så är det viktiga att luften förvirvlas i stället för att strömma enbart förbi. Värmeutbytet blir bättre då.
Antal lager: det blir inte dubbelt så varmt med fyra i stället för två.
Materialet måste inte vara metall, men måste tåla VÄRME!!!

Färgen skall däremot vara matt svart.

Läs efter på första linken, där har jag fått en hel del bra tips som täcker sig med det som indiska och tyska unversität kom fram till.
Viktigt är däremot isoleringen!
Däför valde jag 3 cm isolering och såg till att plastfönstret är tätt mot ramen.

Här några värden för en station i närheten av Västervik insammlat från SMHI

Gladhammar      
radiation   
av. rad.month    kwh/m2/day -   av. temp/month      

Jan   0,52      -1,4
Feb   1,25     -1,2
Mar   2,6            1,3
Apr   4,13         5,0
Maj   5,57         10,5
Jun   5,76       14,6
jul   5,53         17,2
Aug   4,49         15,6
Sep   3,00         11,3
Okt   1,48          7,0
Nov   0,68          2,6
Dec   0,38         0,0
Årlig   3,0         6,9

En annan tummregel: bättre hög volym än hög värme för att hålla förlusterna nere som uppstår vid höga temperaturer.
Bygg STORT om du vill har effekt på vintern!

Jag måste säkert täcker min fångare på sommaren.

« Senast ändrad: 04 sep-12 kl 16:02 av Kap Horn »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser