Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dyrt tillstånd för ankor  (läst 4863 gånger)

Nina Törn

  • Inlägg: 2
    • -
Dyrt tillstånd för ankor
« skrivet: 18 okt-17 kl 12:45 »
Hej! Det blir mitt första inlägg här. Jag har frågat min hemkommun Tingsryd om att hålla några ankor. Det krävs ett tillstånd. Det betyder att jag behöver betala handläggningstiden på 4 h enligt kommunfullmäktiges taxa. Vilket blir en totalkostnad på 4248 kr för ett par ankor! Och då är det inte ens säkert att jag blir beviljad tillståndet.

Detta känns inte rimligt! Samtidigt är det fritt fram att ha 7 dvärghöns eller fem vanliga höns utan tillstånd, då de anses vara sällskapsdjur. Ankor som är så trevliga! Jag har bestämt mig att jag vill ha ankor men med den höga kostnaden så har mina planer grusas något. Vad ska jag göra nu?

Borde inte alla kommuner bara släppa det där och köra som Göteborg och låta människor själv bestämma om det är lämpligt att hålla djur där de bor?!  Vad har ni betalat för att få tillståndet? Jag har inte hittat någon annan kommun där det kostar lika mycket. Det känns som att jag ensam står för kostnaden att betala kommunfullmäktiges lön under tiden som handläggningen pågår..?

Tack för ett toppen forum! Jag har fått så mycket bra tips härifrån.

Kram alla ankisar!

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Dyrt tillstånd för ankor
« Svar #1 skrivet: 18 okt-17 kl 13:02 »
Jag antar att det handlar om ankor inom detaljplanerat område? Utanför detaljplanerat område behövs inte tillstånd om man inte ha väldigt många

Nina Törn

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Dyrt tillstånd för ankor
« Svar #2 skrivet: 18 okt-17 kl 18:16 »
Ja, det stämmer Kurt. Men att det skulle röra sig om detaljer på denna nivå kan jag inte förstå - höna eller anka,  vad spelar det för roll? Kanske borde jag göra en höna av en fjäder och gå vidare med detta. Finns det en chans att få igenom ett medborgarförslag där man ber politikerna att häva kravet på tillstånd eller åtminstone sänka taxan till en rimlig nivå?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Dyrt tillstånd för ankor
« Svar #3 skrivet: 18 okt-17 kl 18:42 »
Skall man förändra systemet, så brukar det vara effektivare att övertyga genom att gå via media. Helst skall då ankorna tillhöra ett barn som gör sig bra på bild, det är så man förändrar systemet.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Dyrt tillstånd för ankor
« Svar #4 skrivet: 18 okt-17 kl 20:15 »
Det här förstår jag inte riktigt, ankor och höns går ju mig veterligen under samma kategori, lantbruksdjur (produktionsdjur) så att det skulle gör någon skillnad kan jag inte förstå.

annars är det hål i huvet av kommunen.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Dyrt tillstånd för ankor
« Svar #5 skrivet: 19 okt-17 kl 18:43 »
Jag skulle lägga samma pengar om inte lite mer på att anlita en skicklig jurist som kan undersöka om kravet ens är lagligt. Men det kan ju också resultera i inget alls.

Mvh
Magnus

Omlott

  • Inlägg: 36
  • Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
SV: Dyrt tillstånd för ankor
« Svar #6 skrivet: 19 okt-17 kl 21:16 »
Vilket vansinne...det är sådana vansinnen som får mig att låta bli att väcka den björn som sover.

Lokaltidningen skulle kunna vara en väg att gå, visa på den orimliga skillnaderna.

Själv skulle jag blåvägrat, om jag inte hade haft grannar tomt i tomt.

Luttenburken

  • Inlägg: 19
    • Småland
SV: Dyrt tillstånd för ankor
« Svar #7 skrivet: 22 nov-17 kl 13:05 »
Mycket märkligt att de skiljer mellan ankor och höns och även mellan storleken på höns! Innan jag skaffade ankor mailade jag kommunen (Vetlanda) då det inget står om ankor, men det var samma villkor som för höns alltså 5 st.

Hade jag varit som i din situation och inte bott alltför centralt hade jag helt enkelt bara skaffat 2 ankor och om någon gnäller hänvisat till 5 hönsregeln ;) Skulle kommunen ha nån åsikt får man inte vite med en gång ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 2 användare
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser