Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till att gjuta igen avloppsrännor?  (läst 1728 gånger)

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Alternativ till att gjuta igen avloppsrännor?
« skrivet: 18 okt-17 kl 09:42 »
Har ett antal avloppsrännor kvar i stallgolvet som är i vägen om jag vill göra nya utrymmen att ta in djuren i. Skulle vilja sätta upp ett par enkla grindar med ströbädd för att ha som behandlings- och kalvningsbox men då har jag en relativt djup ränna med skarpa kanter i mitten, hur jag än gör. Jag vill ogärna gjuta igen dom för avrinningen fungerar bra om det skulle bli blött, vid städning etc. Det är ingen mekanisk utgödsling eller så utan bara rännor i cement med avloppsbrunn och rännan är mellan 5-10 meter långa och fasade så att djupaste delen har kanter som är 10cm på ena sidan och 8 på den andra (själva rännan har också lutning alltså) och den grundare delen går ned till 2cm.

Kan jag lägga igen med träplank om jag är beredd att byta ut dom när dom ruttnar? Innebär nog att anlita snickare eftersom det är ganska långa längder och ganska tjockt och fasat. Något bättre förslag? Försökte ringa runt för att få tag i sådana där komadrasser som jag tänkte att man kunde skära till, men har inte riktigt fått napp. 














teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Alternativ till att gjuta igen avloppsrännor?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-17 kl 10:59 »
Jag hade samma problem. Hade köpt hem grus och cement för att gjuta igen två rännor. Men när jag skulle göra rent rännorna inför gjutningen såg jag hur bra de fungerade och ville inte förstöra dem. Det jag gjorde var att såga till plywoodskivor i rännans storlek och några reglar som stöd under. Det behöver ju inte bli helt perfekt eftersom man ska ströa över. Men jag märkte direkt när djuren gick in att man inte får ströa för snålt i början. Fåren halkade en del när de gick över skivorna. Men efter att ha ströat upp ordentligt var det problemet löst.

Till nästa år tänker jag dock göra om lite. Den ena varianten är att sätta större skivor som så inte bara ligger kant i kant i rännan utan som går en bit utanför rännan och ligger på golvet runt omkring. På det sättet blir man helt säker på att skivan inta kan röra sig och blotta något hål där djuren skulle kunna trampa igenom. Jag där dock också inne på samma sak som du, dvs att såga till grova plankor och lägga i rännan så att den fylls upp. Jag tror inte du behöver någon snickare för det behöver ju inte bli perfekt då du ändå ska ha ett lager strö över.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Alternativ till att gjuta igen avloppsrännor?
« Svar #2 skrivet: 18 okt-17 kl 11:44 »
 Är inte så hemmastadd med den problematik du beskriver men tänker:
 Om du vill täta rännan så lägg en bit trä av samma tjocklek som det kommande "golvet" på en regel som stämmer för rännans bredd. Lägg detta där du vill att regeln ska ligga. Lägg kil under så du kommer upp till den nivå du önskar. Har du en kil lutar det gärna men har du en från vart håll så står den rakt. Fixera kilen med spik el skruv. Kanske viktigt med försinkat / rostfritt då det är en utsatt miljö. Med brädor slipper du förmodligen problem med halkning.
 Det teinarsson skrev om att låta skivan ligga som ett lock över är ju smart. Men där behövs nog vara skiva då ju en bräda förmodligen kommer störa med sin tjocklek
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Alternativ till att gjuta igen avloppsrännor?
« Svar #3 skrivet: 18 okt-17 kl 12:58 »
Om man låter skivorna gå en bit utanför och ev spikar tunna ribbor på skivorna så blir det inte så halkigt

 

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Alternativ till att gjuta igen avloppsrännor?
« Svar #4 skrivet: 18 okt-17 kl 13:23 »
Jag fyllde rännorna med sten och grus till ca 5 cm under kanten. Därefter plast som höll en jämn nivå för att gjuta bara de sista 5 cm upp till befintligt golv.
Det blir lika bra som om hela rännan skulle ha gjutits igen, men ger möjligheten att knäcka cementskorpan och lasta ut allt om den dagen kommer då man vill ha originalskick igen. Det blir dessutom mycket billigare.
Hade någon tvärränna som var ca metern djup

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Alternativ till att gjuta igen avloppsrännor?
« Svar #5 skrivet: 18 okt-17 kl 23:30 »
Härligt med bra svar! Jag har fortfarande tummen mitt i hand och få att fråga, det här hjälpte för att få igång kugghjulen. Ska grunna lite, kanske inte helt omöjligt att lösa då...


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Alternativ till att gjuta igen avloppsrännor?
« Svar #6 skrivet: 19 okt-17 kl 19:21 »
Men, kan det fungera med BARA grus (singel eller vad det heter, finns så många olika grus) och sen en boxmatta över? Eller kommer det att krypa undan?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Alternativ till att gjuta igen avloppsrännor?
« Svar #7 skrivet: 19 okt-17 kl 22:47 »
Eller plank fixerade med bräda undertill ?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Alternativ till att gjuta igen avloppsrännor?
« Svar #8 skrivet: 23 okt-17 kl 20:43 »
Eller plank fixerade med bräda undertill ?


Ja, lite smartare än bara grus... Fasiken, ibland tänker jag i dagar hur jag ska undvika något som innebär såga och snickra istället för att bara ta itu med det och få det gjort på en halv dag istället


Postat med Alternativ.nu´s app


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser