Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bokashi - Utskälld på FB!  (läst 11855 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Bokashi - Utskälld på FB!
« skrivet: 16 okt-17 kl 15:07 »
Gick med i en grupp på fb för ville lära mig mer om bokashi...... Men efter att jag började med att kompostera mitt köksavfall direkt i odlingarna (utan strö alltså) så började jag undra om det inte var lite väl överdrivet....och mer i kommersiellt syfte......dyrt strö, särskilda dyra plasthinkar med kran osv osv..... Näää tänkte jag! Mitt köksavfall har mer eller mindre omvandlats till jord, fin mylla på bara 5-6 veckor och det växer så det utan överdrift knakar i dessa odlingsbänkar.....så vad gör bokashi för nytta?? Mikroorganismer finns redan i din jord om du har en bra jord i din odling - och växer gör det också!? Undra om det går att undra och ifrågasätta bokashi här utan att folk blir dunderförbannade ;D

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #1 skrivet: 16 okt-17 kl 15:34 »
Jag håller med dig! Bara dyrt extra-lull.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #2 skrivet: 17 okt-17 kl 07:49 »
Har man utrymme för vanlig kompost ser jag inte varför man skulle göra bokashi. Jag bor i stadslägenhet och har ingen möjlighet till annan kompostering (maskkompost vill jag inte ha inomhus). Så då är bokashi bra eftersom det är luktfritt och jag kan ha den inne ända tills den blivit färdig jord och sedan dumpa den i en odlingslåda. Men bor man på landet eller har trädgård, behövs det ju inte.
Ingen människa är illegal

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #3 skrivet: 17 okt-17 kl 09:01 »
Det har ingen betydelse vad det är för sekt, de har alla gemensamt att deras läror inte får ifrågasättas med fakta.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #4 skrivet: 17 okt-17 kl 11:23 »
Har man utrymme för vanlig kompost ser jag inte varför man skulle göra bokashi. Jag bor i stadslägenhet och har ingen möjlighet till annan kompostering (maskkompost vill jag inte ha inomhus). Så då är bokashi bra eftersom det är luktfritt och jag kan ha den inne ända tills den blivit färdig jord och sedan dumpa den i en odlingslåda. Men bor man på landet eller har trädgård, behövs det ju inte.

Nu vet jag inte så mycket om bokashi. Men mitt avfall som blandas med vanligt komoostströ luktar inget heller.

Nån som vet vad bokashi strö egentligen är?

Mvh
Magnus

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #5 skrivet: 17 okt-17 kl 11:29 »
Bokashi består av mikroorganismer isolerade från kompost, som odlas separat och blandas i strö som säljs. Problemen är det är mycket få av mikroorganismerna i komposten som man kan odla och få att överleva på detta sätt, och som sedan dessutom överlever i det torra ströet.

Det är alltså mycket bättre att  blanda i lite av en gammal kompost (eller låta bli att tömma komposten helt varje gång), och sedan blanda i vanligt strö.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #6 skrivet: 17 okt-17 kl 12:03 »
För bokashiströ odlar man olika stammar av mikroorganismer som fermenterar matavfallet, sedan ympar man in dem i ströet och lägger till en källa till kolhydrater som de kan leva på (är väl därför det behövs mera strö om man har i kött eller bara gröna växtdelar t.ex., då de inte har så mycket socker i sig). Mikroorganismerna aktiveras sedan i det fuktiga matavfallet.

Själv tycker jg inte bokashi är dyrt; eftersom jag är vegan och äter mycket frukt går det åt otroligt lite. Har haft en säcki snart två år, så nästa gång blir det nog snarare att samköpa med någon eftersom ströet inte kan stå hur länge som helst... Plasthinken är dock en otroligt överprissatt liten pryl men en sådan kan man ju fixa själv.
Ingen människa är illegal

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #7 skrivet: 17 okt-17 kl 14:10 »
Inte dyrt (man behöver inte köpa hink med kran), och många gånger mer praktiskt (särskilt på vintern) än vanlig kompost. Min sk jordfabrik ger mig finare jord än mina vanliga trädgårdskomposter. Men det ena utesluter inte det andra utan jag har båda och är mycket nöjd.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #8 skrivet: 17 okt-17 kl 14:36 »
Bokashi består av mikroorganismer isolerade från kompost, som odlas separat och blandas i strö som säljs. Problemen är det är mycket få av mikroorganismerna i komposten som man kan odla och få att överleva på detta sätt, och som sedan dessutom överlever i det torra ströet.

Det är alltså mycket bättre att  blanda i lite av en gammal kompost (eller låta bli att tömma komposten helt varje gång), och sedan blanda i vanligt strö.

Såvitt jag vet är det inte bara kompostmikroorganismer i ströet, utan specifikt sådana som fermenterar avfallet. Bokashi i sig är ju inte kompost utan jäsning, det är först när man blandar den fermenterade massan med jord som materialet börjar brytas ner av organismer som finns i jorden man blandar i.
Ingen människa är illegal

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #9 skrivet: 17 okt-17 kl 16:41 »
Dels så vet du inte alls om de fermenterar eller ej. De allra flesta mjölksyrabakterier kan ju t ex både fermentera och respirera om syre finns tillgängligt (och det gör det ju i de flesta komposter). Dessutom är ju både många mjölksyrabakterier och framförallt många andra anaeroba mikroorganismer från en kompost så syrekänsliga att de aldrig överlever förvaring i strömaterialet, de dör så fort de kommer i kontakt med syre. Alltså begränsar man utbudet av mikroorganismer till bara någon promille av de som ursprungligen fanns i komposten. Det är alltså mycket bättre att ta material från en väl fungerande kompost och tillsätta det i stället.

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #10 skrivet: 17 okt-17 kl 17:54 »
Dyrt behöver det inte vara. 1 kg bokashiströ för en hundralapp räcker 5-6 månader för oss (2 personer). Det är den enda utgiften jag haft. Jag använder gräddfilshinkar för storkök som jag tiggt till mig på jobbet.

 Jag kan se flera fördelar jämfört med traditionell kompostering. För det första slipper jag omvägen runt en kompost. Köksavfallet (även animaliskt) går direkt från köket ner i jorden, åtminstone så länge det går att gräva i den (vilket det som regel gör minst 10 månader om året här). Jag slipper ha en kompost (förmodligen flera, eftersom det är en ganska långsam process), som ska vändas och vattnas. Näringsförlusten blir minimal, en konventionell kompost tappar en hel del på vägen.

Jag påbörjar då och en vanlig kompost med trädgårdsavfall. Men hittills har det inte blivit mer än så, för sen använder jag det på ett eller annat sätt.

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #11 skrivet: 18 okt-17 kl 06:52 »
Dels så vet du inte alls om de fermenterar eller ej. De allra flesta mjölksyrabakterier kan ju t ex både fermentera och respirera om syre finns tillgängligt (och det gör det ju i de flesta komposter). Dessutom är ju både många mjölksyrabakterier och framförallt många andra anaeroba mikroorganismer från en kompost så syrekänsliga att de aldrig överlever förvaring i strömaterialet, de dör så fort de kommer i kontakt med syre. Alltså begränsar man utbudet av mikroorganismer till bara någon promille av de som ursprungligen fanns i komposten. Det är alltså mycket bättre att ta material från en väl fungerande kompost och tillsätta det i stället.

De tydligaste tecknen som gör att man vet om det händer eller inte finns ju trots allt där. Man vet om massan fermenteras eller t.ex. ruttnar genom lukten och resultatet (syrligt doftande massa med sina ursprungliga färger i dämpad variant). Har gjort vanlig varm- resp. kallkompost tidigare och är inget jag skulle ta in i huset (även om jag älskar kompost och den feta kompostjorden man får).
Ingen människa är illegal

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #12 skrivet: 18 okt-17 kl 16:25 »
Lyssna gärna på Cecilia Lalander som är kompostforskare på SLU, hon förklarar tydligt att själva tillförseln av mikroorganismer i Bokashi inte har någon som helst betydelse för komposteringsprocessen!  Hon har dessutom gått igenom den vetenskapliga litteraturen, och det visar också att det inte finns något vetenskapligt stöd för att tillförseln av mikroorganismer i Bokashi har någon effekt.

Odla i P1 9 Maj 2016 ca 10.00 min in i programmet

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/718006?programid=1667

https://www.slu.se/cv/cecilia-lalander/?si=6A926B9176F01C109A3E883650935EDF&rid=1381800498&sn=sluEPi6-prodSearchIndex

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #13 skrivet: 19 okt-17 kl 13:23 »
Hmm, lyssnade på programmet men vi verkar ha tolkat det lite olika. Nu var det ju en intervju på några minuter, men som mest verkade svara på den andra intervjuades påståenden om tillförseln av mikroorganismer till jorden, och forskaren säger bara kort att hon inte tror att det är mikroberna som gör att biomassan bryts ned. Och det är det ju inte heller, eftersom poängen är att fermentera massan så att den inte börjar lukta (förruttnelse är också mestadels en anaerob process). För att biomassan sedan ska brytas ned måste den blandas med jord där det alltså finns bakterier som bryter ner massan.

Allt organiskt material blir jord på nytt, på sätt eller annat, och allt som man gräver ner bryts ner. Då spelar det inte roll om det är förruttnelse eller kompostering i syre. Poängen är ju att man inte vill ha förruttelse inomhus för att det luktar och är för jävligt, och då är fermentering bra. Och just den biten är det lätt att kunna konstatera om det är fermentering som sker eller inte. Kan inte på något övergripande plan ta ställning till huruvida det räcker med att stänga locket för att i en syrefri miljö sänka pH så att inte maten börjar ruttna, men jag vet att vissa bokashisatser misslyckas och börjar ruttna, och då är det inte kul. Så jag häller gladeligen på en matsked eller två av strö för att kunna ha komposten inne i min stadslägenhet.
Ingen människa är illegal

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #14 skrivet: 19 okt-17 kl 18:10 »
Jag tyckte att forskaren uttalade sig på ett helt korrekt vetenskapligt och objektivt sätt. Att göra någon annan slutsats hade varit ett tjänstefel för en forskare som inte har undersökt saken själv eller läst motsvarande avhandling.

De bakteristammar som kan överleva i upp till ett år i ett dött substrat utan underhåll är nog mycket ovanliga. Jag tror att en närmare undersökning skulle ge att det inte finns särskilt mycket av de inympade bakterierna kvar i ströt bara några månader efter tillverkning. Jag tror som forskaren att tillsats av bakterier i ströt inte har någon vidare effekt. Men däremot så är jag övertygad om att alla strö som håller Komposten torrare förhindrar lukt och lakvatten. Det gäller nog både bokashi och mer konventionella strö varianter. Nedbrytningen pågår i vilket fall så länge avfallet är organiskt och relativt fritt från gifter.

Mvh
Magnus

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #15 skrivet: 19 okt-17 kl 19:32 »
Men däremot så är jag övertygad om att alla strö som håller Komposten torrare förhindrar lukt och lakvatten. Det gäller nog både bokashi och mer konventionella strö varianter.

Mvh
Magnus
Bokashiströ är inte direkt torr, och håller inte komposten torr.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #16 skrivet: 19 okt-17 kl 22:30 »
Jag tyckte att forskaren uttalade sig på ett helt korrekt vetenskapligt och objektivt sätt. Att göra någon annan slutsats hade varit ett tjänstefel för en forskare som inte har undersökt saken själv eller läst motsvarande avhandling.

Tyckte också forskaren uttalade sig korrekt och sakligt - och därför håller jag nog inte det forskaren sade där för belägg för nånting (som det ju inte var).
Ingen människa är illegal

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #17 skrivet: 28 okt-17 kl 10:29 »
Kaninuppfödare och pelargontant.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #18 skrivet: 28 okt-17 kl 11:14 »
Frugan satt och kikade på dessa youtubeklipp när vi började.
Jag är alltid lite ifrågasättande så jag har igång min vanliga kompost också men som hon
säger i filmerna så är det tyngre och jobbigare med en vanlig kompost .

https://youtu.be/GdIrMdBFtvc

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #19 skrivet: 30 okt-17 kl 18:13 »
 :D...Naturligtvis finns det en bok om bokashi  :D ...Känner man igen köpkonceptet eller...Nice att lura folk tydligen...Men tillåtet vad det verkar...Gör man som man alltid gjort så räcker det mer än väl...Som alltid...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 3 användare
xaelanar, Storlyckans Anna, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser