Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tar man hand om kabelvindor ?  (läst 7601 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Hur tar man hand om kabelvindor ?
« skrivet: 03 okt-17 kl 11:57 »
Jag har lyckats köpa några beganade kabelvindor, som jag  använder som bord i trädgården.  Men för den största kabelvindan började  brädorna på "bottenplattan" spreta isär och fukten från gräset påverkar snabbt brädorna. Detta förfall skedde redan efter tre veckor i frodigt gräs. I en annan del av trädgården står "Kabelvindebordet" på ett stengolv.  Det bordet har klarat sig bättre.   Jag tycker de här borden är trevliga.  Jag vill ha tips vad man kan göra för att förlänga livslängden.  Jag är även tacksam för tips om vinterförvaringen helst ute. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur tar man hand om kabelvindor ?
« Svar #1 skrivet: 03 okt-17 kl 12:07 »
Spika impregnerat virke på undersidan och ställ dom på trädgårdsplattor eller liknande.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur tar man hand om kabelvindor ?
« Svar #2 skrivet: 03 okt-17 kl 22:36 »
Impregnera med olja

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur tar man hand om kabelvindor ?
« Svar #3 skrivet: 04 okt-17 kl 06:23 »
Annars kan du få några nya av mig, jag bara kastar dom i återvinningen när kabeln är förbrukad. Fast det bli ju jobbigt transport, de går inte in i en vanlig bil...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur tar man hand om kabelvindor ?
« Svar #4 skrivet: 04 okt-17 kl 06:30 »
Kabelvision är ytterst sällan impregnerade.

Först och främst måste dom upp från gräset så vättar kan rinna av dom, sedan behöver dom efter att dom torkat impregneras med något.
Förslagsvis okokt linolja. Eller ännu hellre roslagsmahogny.

Dom behöver stå kvar på sin upphöjda position för att klara framtiden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur tar man hand om kabelvindor ?
« Svar #5 skrivet: 04 okt-17 kl 06:47 »
Annars kan du få några nya av mig, jag bara kastar dom i återvinningen när kabeln är förbrukad. Fast det bli ju jobbigt transport, de går inte in i en vanlig bil...

Varför kasta på återvinningen, när du får betalt för dom av skroten eller de som har hand om returpallar?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur tar man hand om kabelvindor ?
« Svar #6 skrivet: 04 okt-17 kl 12:06 »
Varför kasta på återvinningen, när du får betalt för dom av skroten eller de som har hand om returpallar?

För att det kostar för lite att inte lämna tillbaka dom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur tar man hand om kabelvindor ?
« Svar #7 skrivet: 04 okt-17 kl 14:17 »
För att det kostar för lite att inte lämna tillbaka dom.

Undrar vad för lite är för summa?

Jag fick betalt för att städa upp efter några som lämnade pallar, trummor mm.
Dessutom fick jag 5 000 för pallarna och trummorna, av en uppköpare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur tar man hand om kabelvindor ?
« Svar #8 skrivet: 04 okt-17 kl 16:06 »
Undrar vad för lite är för summa?

Jag fick betalt för att städa upp efter några som lämnade pallar, trummor mm.
Dessutom fick jag 5 000 för pallarna och trummorna, av en uppköpare.


Det är antagligen för lite.
Du tänker som en som kan tjäna pengar på det jobbet, elektrikern ser det som en kostnad eller i bästa fall nollresultat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur tar man hand om kabelvindor ?
« Svar #9 skrivet: 04 okt-17 kl 19:15 »
Varför kasta på återvinningen, när du får betalt för dom av skroten eller de som har hand om returpallar?
För dåligt betalt, de är ju vanligtvis begagnade när man får dom så någon returnerar ju dom men ingen firma jag varit på har gjort det. Någon enstaka har jag skänkt bort till folk som vill ha dom som bord men de flesta hamnar i containern

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hur tar man hand om kabelvindor ?
« Svar #10 skrivet: 06 okt-17 kl 08:47 »
För dåligt betalt, de är ju vanligtvis begagnade när man får dom så någon returnerar ju dom men ingen firma jag varit på har gjort det. Någon enstaka har jag skänkt bort till folk som vill ha dom som bord men de flesta hamnar i containern
De är trevliga till bord. Inga mellanrum mellan brädorna som på andra utebord. Hålet i mitten passar för solparasollet.  Inpregnerat med  Roslagsmahogny skulle ju kunna bli så att det luktar brygga när man fikar.    :D
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hur tar man hand om kabelvindor ?
« Svar #11 skrivet: 07 okt-17 kl 20:31 »
Kabelvision är ytterst sällan impregnerade.

Först och främst måste dom upp från gräset så vättar kan rinna av dom, sedan behöver dom efter att dom torkat impregneras med något.
Förslagsvis okokt linolja. Eller ännu hellre roslagsmahogny.

Dom behöver stå kvar på sin upphöjda position för att klara framtiden.
Är det för sent med linolja eller  roslagsmahogny?   Det var 0 grader i natt och ...
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur tar man hand om kabelvindor ?
« Svar #12 skrivet: 07 okt-17 kl 21:10 »
Är det för sent med linolja eller  roslagsmahogny?   Det var 0 grader i natt och ...

Det kan nog bli besvärligt att få till det i år.

Men det finns trots allt sätt du kan göra för att rädda dom.

Palla upp dom på tegelstenar, klossar vad nu råkar ha till hands så dom kommer bort från markfukten.
Se till att du får dit en kapillärbrytare.
Takpapp, eller en plastpåse mellan översta pallningen och trumman.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hur tar man hand om kabelvindor ?
« Svar #13 skrivet: 30 jun-18 kl 16:58 »
Äntligen fick jag tid att rulla fram kabelvindorna. I höstas pallade jag upp dem på stockar och la en presenning över.  Ja de har stått i djup snö som det blev i vintras.  Sen har jag börjat "dränka" in dem i Roslagsmahogny.  Slurp, slurp dåligt trä och torrt. Samtidigt  växlar jag med att skruva ihop de yttersta brädorna som dragit isär. Jag har aldrig haft en uppladdningsbar skruvborr.   
 Det visar sig att de runda "borden"  är superbekväma som arbetsbord.  Få se vilket bord som skall ner till sjön. 

Sen var det där med att hitta en lämplig grill,  Någon trevlig skrotvariant eller nåt rör eller så ...  Tips gärna vad kan man använda som grill storlek mellan ...  Nån annan har tagit en gammal rostfri cylindergryta från en tvättmaskin. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur tar man hand om kabelvindor ?
« Svar #14 skrivet: 30 jun-18 kl 19:47 »
Såg en som gjort grill/bord av en trumma, några brädor var borta av de som håller ihop gavlarna, så det gick att elda i ett rör som var nerstoppat uppifrån i centrum.

Sen var det stolar/fåtöljer gjorda av trummor, där ca 1/3 del av brädorna som håller ihop gavlarna var bortplockade för att kunna sitta och en liten del av gavlarna var avsågade i botten, så den inte skulle rulla iväg

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur tar man hand om kabelvindor ?
« Svar #15 skrivet: 30 jun-18 kl 20:42 »
Såg en som gjort grill/bord av en trumma, några brädor var borta av de som håller ihop gavlarna, så det gick att elda i ett rör som var nerstoppat uppifrån i centrum.

Sen var det stolar/fåtöljer gjorda av trummor, där ca 1/3 del av brädorna som håller ihop gavlarna var bortplockade för att kunna sitta och en liten del av gavlarna var avsågade i botten, så den inte skulle rulla iväg
Har du varit i den lokala elfirmans fikarum?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur tar man hand om kabelvindor ?
« Svar #16 skrivet: 30 jun-18 kl 20:58 »
Nä det var en å tanka på macken, som hade ett gäng på släpet.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hur tar man hand om kabelvindor ?
« Svar #17 skrivet: 01 jul-18 kl 10:04 »
Har du varit i den lokala elfirmans fikarum?
Jag hittade en gång för evigheter sen en sån där cementvagn som man brukade hissa upp på byggen.  Den brukar sonen köra fram grillen på.  Men den som vi "grannen och jag" letar efter bör vara stationär och tillräckligt udda så den inte får "ben". 

Det är samma sak med pallar eller nåt att sitta på. De bör inte inbjuda till att ta med sig.   Det finns en glädje i att gå och fundera på nåt ....   Någon slängde två gamla korgstolar. De är fortfarande vackra att se  men håller inte att sitta på och  de skulle blåsa bort.  Håller sämjan med sig med grannen kan det bli många runt grillen vid stranden.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hur tar man hand om kabelvindor ?
« Svar #18 skrivet: 09 jul-18 kl 08:39 »
I helgen kom kabelvindeborden väl tillhands som utökade bord. Nån av besökarna berättade att det finns ett verktyg där man skruvar ihop vindorna.  På vindorna finns ca 3 cm plattor med två små hål. Tydligen finns ett specialverktyg för detta där man  kan skruva ihop vindorna.  Det borde väl kunna gå att få ihop vindorna på nåt annat sätt.  Eller är det här ett verktyg som man kan få tag i "lätt som en plätt"  ???
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur tar man hand om kabelvindor ?
« Svar #19 skrivet: 09 jul-18 kl 21:12 »
I helgen kom kabelvindeborden väl tillhands som utökade bord. Nån av besökarna berättade att det finns ett verktyg där man skruvar ihop vindorna.  På vindorna finns ca 3 cm plattor med två små hål. Tydligen finns ett specialverktyg för detta där man  kan skruva ihop vindorna.  Det borde väl kunna gå att få ihop vindorna på nåt annat sätt.  Eller är det här ett verktyg som man kan få tag i "lätt som en plätt"  ???
Det verktyget har dom nog bara på fabriken där trummorna tillverkas. Men vem som helst som är lite händig med stål kan tillverka något som fungerar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser