Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns - hur förvara ägg  (läst 1122 gånger)

annica70

  • Inlägg: 1
    • Hälsingland
Höns - hur förvara ägg
« skrivet: 25 sep-17 kl 18:03 »
Hej alla hönsägare!
Jag undrar om ni som har höns och plockar in äggen för förvaring; tvättar ni dom (även om de är rena)  samt förvarar ni dom i rumstemperatur eller i kylskåp?
Om ni tvättar äggen, är det viktigt att dom torkas torra då innan förvaring? Jag anser det, men min man tycker inte det. Jag tänker att kartongen blir förstörd med blöta ägg samt att det känns bättre så det inte blir bakterier om de är torra innan de ska förvaras.
Tacksam för svar  ;)
Annica

andtol

  • Gäst
SV: Höns - hur förvara ägg
« Svar #1 skrivet: 25 sep-17 kl 18:24 »
Vi förvarar dem i glasslådor, otvättade på golvet i källaren. Hyfsat torrt och ca 15 grader varmt. Håller minst 3 månader otvättade.

Tvättar bara när vi ska sälja och i ca 10 grader varmare vatten än äggen är. Torkar dem innan vi lägger i kartong.

De som är smutsigast äter vi själva, dvs det är inte så många ägg vi tvättar. Våra köpare har dessutom vant sig vid att det kan finnas lite fläckar på äggen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Höns - hur förvara ägg
« Svar #2 skrivet: 25 sep-17 kl 19:15 »
För den som säljer ägg så finns det begränsningar bla när det gäller  just tvättning, det försämrar också hållbarheten!

http://www.fjaderfa.se/?p=20273

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/produktion-handel-kontroll/foretag-starta-avveckla/starta-foretag/forsaljning_sma-_mangder.pdf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Hans Hultén, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser