Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Chassi för tiny house på hjul?  (läst 2522 gånger)

Maja Vahlberg

  • Inlägg: 1
Chassi för tiny house på hjul?
« skrivet: 14 aug-17 kl 22:22 »
Hej hörrni! Är ny här men supertacksam att ha hittat hit, kommer spendera massor av tid på den här sidan känner jag. Väldigt inspirerande.

Såhär är det: till våren tänkte jag börja bygga ett mikrohus på hjul, ett tiny house eller vad man nu vill kalla det - och jag hade varit himla glad ifall någon hade insikter och kunskap att dela med sig av vad gäller val av chassi? Vilka modeller tror ni kan vara passande? Vad ska jag tänka på? Tror ni att det kan funka att köpa begagnat, om än jag lägger stor fokus på att den ska vara stabil?

Jag kommer ha hälften av de köksmaskiner osv som de flesta hus har idag och lever nog allmänt rätt minimalistiskt (dvs kommer innehållet vara på hyfsat låg vikt). Tänker att jag vill ha den ca 2.5 x 5 meter och är alltså tänkt som ett mestadel statiskt hem men vill som sagt också att den håller för att flytta. Likt en husvagn alltså.

Jättetack på förhand!!

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Chassi för tiny house på hjul?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-17 kl 17:34 »
Hej!
Låter prexis som en manskapsbod sök på blocket.
kan va enklare än att bygga själv eller en skruttig o ta underredet.
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Chassi för tiny house på hjul?
« Svar #2 skrivet: 16 aug-17 kl 18:18 »
Försök göra en noggrannare bestämning av vad det kan bli för vikt på huset.

Vill du kunna ha den inregistrerad som släpvagn och kunna dra den i normal landsvägshastighet efter personbil (alternativt lastbil), eller duger det att ha den som oregistrerat s k efterfordon som får dras i max 20 km/h, t ex efter traktor?

Om du väljer ett chassi utan fjädring så innebär det att huset kommer att utsättas för mer skakningar och påfrestningar än annars, och det blir än mer viktigt att göra en stabil och lätt konstruktion. Titta i så fall inte så mycket på vanlig husbyggesteknik utan snarare på hur järnvägsvagnar med vagnskorg av trä byggdes för ca 100 år sedan.

Hur har du tänkt ordna uppvärmningen?

Tänk på att bredden (inklusive eventuella takutsprång mm) får vara absolut max 2,6 m, om vagnen ska få köras efter väg utan formaliteter med tillstånd för bred last mm. Om du ska dra den utomlands så kan det på vissa håll vara ännu mindre bredder som är tillåtna än här i Sverige.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser