Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tuppars beteende  (läst 2399 gånger)

Djuptorp

  • Inlägg: 46
    • Södermanland
tuppars beteende
« skrivet: 21 jul-17 kl 18:51 »
Hej har 4 tippar uppvuxna tillsammans sedan ca 2 år. De har varit jätte duktiga mot varandra och hönorna. Nu helt plötsligt har tre st börjat mobba den 4:e. Känns inte kul. Letar nytt hem till den som är mobbad. Han är fon och duktig mot hönsen.
vad gör jag?

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: tuppars beteende
« Svar #1 skrivet: 21 jul-17 kl 19:09 »
Av någon anledning har rangordningen blivit störd och då kan sådant hända. Du skriver att du försöker sälja tuppen och det är ju en utväg, tänk dock på att det föds fler tuppar än det finns behov av. Får du honom inte såld inom rimlig tid så är det yxan som gäller. Medan du väntar på köpare får du se till att hålla honom avskiljd från de andra så han inte blir sönderslagen.
Genbank för Gotlandshöns

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: tuppars beteende
« Svar #2 skrivet: 21 jul-17 kl 21:18 »
Det kan faktiskt också vara så att han visat något ,för oss människor omärkbart,  tecken på svaghet. Sådant märker konkurrenter omedelbart och utnyttjar situationen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: tuppars beteende
« Svar #3 skrivet: 21 jul-17 kl 21:22 »
Och så gör du dig av med en och då kommer de två starkaste ge sig på den tredje, osv osv.

 

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: tuppars beteende
« Svar #4 skrivet: 21 jul-17 kl 23:09 »
Och så gör du dig av med en och då kommer de två starkaste ge sig på den tredje, osv osv.
Va! Jag har haft flera tuppar samtidigt utan problem. Om det uppstår problem brukar det bero på att tuppen med högst rang får stryk av någon av de andra. Händer det så ger sig alla tuppar på honom. Plockar jag då bort den tuppen så återgår allt till det normala. Om någon av de tuppar som har lägre rang tappar en position så händer inget mer än just att han tappar den där positionen.
Genbank för Gotlandshöns

Djuptorp

  • Inlägg: 46
    • Södermanland
SV: tuppars beteende
« Svar #5 skrivet: 22 jul-17 kl 08:30 »
Tack för svar. Tuppen går omkring för sig själv när de är i det fria.  Å jag tycker verkligen synd om honom.jag tänkte på det där att låta honom få våra i fred... om jag skulle sätta galler så han kan se de andra så kanske det blir bättre? Att de andra slutar då de se honom men inte kan jaga honom....att de vänjer sig...?

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: tuppars beteende
« Svar #6 skrivet: 22 jul-17 kl 09:53 »
Hoppas att det är ok att jag lånar din tråd med en egen fråga!
Jag har nyligen skaffat en tupp och två hönor. Ena hönan, född i mars, har gått i sanma flock som tuppen (och flera andra tuppar). Tuppen är framkläckt i samma omgång i mars. Den andra hönan är mindre i modellen och en månad yngre än de andra två. Hon har tidigare gått med en flock jämngamla. När de kom till mig var det först stora hönan som var elak mot lilla hönan men nu har även tuppen tagit efter hennes beteende och han är både större och mer hårdhänt. Den lilla hönan är nyfiken, orädd och social. Hon är den som vågade sig fram till maten först, vågade gå ut i hönsgården först osv. De andra två är mycket fegare. Jag misstänker att de andra två varit ett "par" och nu känner sig störda av den lilla. Plus att de stör sig på att hon som är lägst i rang vågar "gå före i kön".
Jag har haft blandade flockar med höns och tupp tidigare men aldrig haft någon som varit elak mot någon i flocken. Tupparna har tvärtom varit snälla och omtänksamma mot alla sina hönor. Visat dem vart mat finns osv. Den här tuppen ger lillhönan rejält med spö om hon börjar äta i mattråget före honom tex.
Jag vet att strikt hackordning är ett naturligt beteende hos hönsen men eftersom alla höns och tuppar jag haft tidigare varit så snälla så vet jag också hur mysig en hönsflock kan vara mot varandra.
Vad är era erfarenheter? Hur skulle ni hanterat detta?
Jag har funderat på att vakta och duscha tuppen med blomspruta när han attackerar lillhönan, och i värsta fall om ingen bättring sker helt enkelt stoppa tuppen i grytan och skaffa en ny.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: tuppars beteende
« Svar #7 skrivet: 22 jul-17 kl 10:41 »
om jag skulle sätta galler så han kan se de andra så kanske det blir bättre? Att de andra slutar då de se honom men inte kan jaga honom....att de vänjer sig...?
Min erfarenhet är att det inte fungerar så. Har han blivit utstött är det kört, iallafall i min flock. Nacka eller sälja är de två alternativ jag tror står till buds.
Genbank för Gotlandshöns

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: tuppars beteende
« Svar #8 skrivet: 22 jul-17 kl 15:36 »
Min erfarenhet är precis som Gaminas. Möjligtvis kan han lämnas i fred om han håller sig riktigt ordentligt undan, men vad är det för liv för ett flockdjur?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Djuptorp

  • Inlägg: 46
    • Södermanland
SV: tuppars beteende
« Svar #9 skrivet: 22 jul-17 kl 19:51 »
Idag har mobbarna fått våra själva    så harmonisk grupp... när han är själv.. jäkligt jobbigt skulle jag säga då han är fin och bra mot hönorna...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, beekeepern, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser