Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sjuka höns  (läst 1258 gånger)

Galning

  • Inlägg: 14
    • -
sjuka höns
« skrivet: 18 jul-17 kl 20:25 »
Vi har en tupp som tappade rösten för ungefär en vecka sedan. Samtidigt började han se lite ruggig ut. Stjärtfjädrarna var plötsligt borta en dag och han stod mest stilla och drack vatten medan hönorna spatserade runt som vanligt. Ingen lös avföring, så vi tog det med ro och tänkte att han fått en lättare förkylning, men så i går kväll fanns han inte i hönshuset när jag skulle stänga. Jag gick länge och letade innan jag hittade honom i garaget under gräsklipparen. Jag lockade fram honom med lite mat och satte honom i en låda, lite varmt, men på morgonen var han död. I kväll när jag skulle stänga för hönsen hade inga av dem gått in. De stod utanför och mitt i gruppen låg en av hönorna död. Jag la märke till att hon, tidigare idag, också gick för sig själv, men hon såg pigg ut, bortsett från att hon gick och drack vatten titt som tätt. Ålder på båda är 3 år. Ska se om jag får tag på en veterinär i morgon, i dessa semestertider, ute på landet.......

Galning

  • Inlägg: 14
    • -
SV: sjuka höns
« Svar #1 skrivet: 18 jul-17 kl 20:33 »
glömde skriva att ingen av hönsen, 7 st har lagt ett enda ägg under hela våren, sommaren. Ålder på dem är 2-4 år.
någon som känner igen symptomen?

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: sjuka höns
« Svar #2 skrivet: 18 jul-17 kl 22:14 »
Nej vad sorgligt och tråkigt. Har du pratat med veterinär och fått någon förklaring på vad som kan ha hänt?


Postat med Alternativ.nu´s app

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: sjuka höns
« Svar #3 skrivet: 19 jul-17 kl 08:17 »
De flesta veterinärer är inte så hemma på höns, och detta fall verkar lite mystiskt. Jag tycker att du ska kontakta SVA och kanske få skicka in  något för provtagning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Galning

  • Inlägg: 14
    • -
SV: sjuka höns
« Svar #4 skrivet: 19 jul-17 kl 13:21 »
Semester ! Men en veterinär fick jag tag på på smådjur. Dit räknas inte höns! Jag har ju grävt ner mina båda. Tänkte inte att det kunde vara ngt smittsamt. Jag avvaktar och ser om fler insjuknar, skickar i så fall in den. Hittar inget konstigt i avföringen o övriga, inkl två kycklingar verkar pigga...
Har sanerat hönshuset idag i alla fall

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: sjuka höns
« Svar #5 skrivet: 20 jul-17 kl 06:54 »
Kolla så det inte är röda hönslöss....

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: sjuka höns
« Svar #6 skrivet: 20 jul-17 kl 21:57 »
Kvalster har de säkert men det är nog inte det i det här fallet.

Galning

  • Inlägg: 14
    • -
SV: sjuka höns
« Svar #7 skrivet: 25 jul-17 kl 12:39 »
Har studerat dem noga men hittar varken löss ell kvalster. Hmm...
Resten mår fortfarandebra!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, beekeepern, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser