Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera gammal kvarn till boende?  (läst 2862 gånger)

Tove_Ö

  • Inlägg: 8
    • Småland
Isolera gammal kvarn till boende?
« skrivet: 30 jun-17 kl 13:09 »
Hej!

Vi är väldigt sugna på att köpa en gammal kvarn som ligger ute till försäljning. Den är rätt nedgången och har väggar av tjärpapp på utsidan och sedan tunna spånskivor på insidan, omgärdat av de rejäla bjälkarna som är själva kvarnen så att säga. Den är inte k-märkt.

Vi har förr varit inne på att bygga halmbalshus, men då det skulle ta för mycket utrymme (de väggarna ärj u jättetjocka) funderar vi på vanligare alternativ som plast och sedan isolering och spånplatta utanpå. Vad tror ni?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Isolera gammal kvarn till boende?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-17 kl 13:13 »
Isolera med lin eller hampa, skippa plast och slå upp lockpanel på utsidan och pärlspont på insidan. Ingen plast, spånskiva, gips eller mineralull. Det är bästa vägen framåt.

Tove_Ö

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Isolera gammal kvarn till boende?
« Svar #2 skrivet: 30 jun-17 kl 14:25 »
Isolera med lin eller hampa, skippa plast och slå upp lockpanel på utsidan och pärlspont på insidan. Ingen plast, spånskiva, gips eller mineralull. Det är bästa vägen framåt.

Tack för svaret, ska googla på hur man kan göra med lin och hampa. Lockpanel på utsidan är nog synd att göra på den, vi ska försöka hitta en lösning för att bara isolera inifrån. Ja, det skulle ju kännas roligare att bara hitta naturliga material och skippa plasten om det går :)

Tove_Ö

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Isolera gammal kvarn till boende?
« Svar #3 skrivet: 30 jun-17 kl 14:33 »
Hittade en intressant artikel i Gård och torp på ämnet, här ska läsas :) http://www.gardochtorp.se/hall-kylan-borta-med-ratt-isolering.aspx?article=5861 Undras om ekologiska material dessutom är billigare?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Isolera gammal kvarn till boende?
« Svar #4 skrivet: 30 jun-17 kl 15:30 »
Isolera med lin eller hampa, skippa plast och slå upp lockpanel på utsidan och pärlspont på insidan. Ingen plast, spånskiva, gips eller mineralull. Det är bästa vägen framåt.

Nja, frågan är på vilket sätt det är bäst. Gäller det känslan, tex miljöpåverkan osv, så är det nog så. Men rent byggnadstekniskt så är ångspärrs-plast bättre att ha i konstruktionen än utan.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Isolera gammal kvarn till boende?
« Svar #5 skrivet: 30 jun-17 kl 15:37 »
När det gäller byggnader med udda konstiga sneda väggar, så bör man välja en isolering som kan blåsas in

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Isolera gammal kvarn till boende?
« Svar #6 skrivet: 30 jun-17 kl 15:40 »
När det gäller byggnader med udda konstiga sneda väggar, så bör man välja en isolering som kan blåsas in
Eller en i skivor av ett material som inte kliar eller sätter sig i luftvägarna. Då kan man skära till rätt form ganska enkelt. Skall man blåsa in lösull i väggarna måste man dessutom komma till ovanifrån och sedan kan det behöva efterfyllas efter några år.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Isolera gammal kvarn till boende?
« Svar #7 skrivet: 30 jun-17 kl 16:40 »
Funderar på en sak om en del äldre hus i "kalla" Norrland.
Stående reglar 2 x 5 tum.
Med liggande 1 tums bräder bräder, Tretex eller vad det heter och målad masonit eller tapet på insidan.
Med liggande 1 tums bräder bräder, Tretex, luftspalt, och panel på utsidan.
Sågspån som isolering.
Två glas fönster.
Ventilation med självdrag.

Inge plast eller nå annat konstigt och om man kollar efter 70 år så är det inge fuktskador.
Husen är dessutom varma på vintern.

Sen finns det liknande hus som är renoverade med tre glasfönster, plast, gips, tilläggsisolering och fläktar och prylar till ventilationen.
Men de har sämre inomhus klimat och fuktskador, men de spar nästan ingenting i uppvärmningskostnad.

Det var en som försökte räkna hem vinsten i mindre uppvärmningskostnad på ett sådant projekt och han kom fram till att det skulle ta ca 150 år innan allt var betalt, så han köpte en -59 Cadillac cab i toppskick istället.
Var bättre att ha skoj nu, än vara glad för lägre uppvärmningskostnad om 150 år, när investeringen är betald, tyckte han.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Isolera gammal kvarn till boende?
« Svar #8 skrivet: 30 jun-17 kl 17:26 »
Sen finns det liknande hus som är renoverade med tre glasfönster, plast, gips, tilläggsisolering och fläktar och prylar till ventilationen.
Men de har sämre inomhus klimat och fuktskador, men de spar nästan ingenting i uppvärmningskostnad.

Det var en som försökte räkna hem vinsten i mindre uppvärmningskostnad på ett sådant projekt och han kom fram till att det skulle ta ca 150 år innan allt var betalt, så han köpte en -59 Cadillac cab i toppskick istället.
Var bättre att ha skoj nu, än vara glad för lägre uppvärmningskostnad om 150 år, när investeringen är betald, tyckte han.
[/quote]

"Det var bättre förr"  ;D ;D ;D ;D ;D ;D
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Tove_Ö

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Isolera gammal kvarn till boende?
« Svar #9 skrivet: 30 jun-17 kl 17:33 »
Eller en i skivor av ett material som inte kliar eller sätter sig i luftvägarna. Då kan man skära till rätt form ganska enkelt. Skall man blåsa in lösull i väggarna måste man dessutom komma till ovanifrån och sedan kan det behöva efterfyllas efter några år.

Ja, har också funderat på om det vore en god idé med någon form av skivor av isolering som man pusslar in mellan bjälkarna, och sen kanske spånskiva ovanpå och sen tapet.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Isolera gammal kvarn till boende?
« Svar #10 skrivet: 30 jun-17 kl 18:53 »
Jag tror inte att det där blir bra.

Tjärpapp på utsidan är ju mer eller mindre totalt diffussionstätt. Då samlas fukten som läcker ut inifrån sannolikt bakom tjärpappen utanpå.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Isolera gammal kvarn till boende?
« Svar #11 skrivet: 30 jun-17 kl 18:57 »
Det finns olika sorters vindpapp att använda istället för tjärpapp

Pera

  • Inlägg: 13
    • Närke
SV: Isolera gammal kvarn till boende?
« Svar #12 skrivet: 01 jul-17 kl 08:26 »
När man pratar isolering av returmaterial har jag sett foamglas nämnas. Jag bryr mig kanske inte om vad det varit tidigare. Jag skulle välja det utifrån isolerings värden brand och fuktbesrändighet.

Postat med Alternativ.nu´s app


Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Isolera gammal kvarn till boende?
« Svar #13 skrivet: 01 jul-17 kl 09:13 »
Hej!

Vi är väldigt sugna på att köpa en gammal kvarn som ligger ute till försäljning. Den är rätt nedgången och har väggar av tjärpapp på utsidan och sedan tunna spånskivor på insidan, omgärdat av de rejäla bjälkarna som är själva kvarnen så att säga. Den är inte k-märkt.

Vi har förr varit inne på att bygga halmbalshus, men då det skulle ta för mycket utrymme (de väggarna ärj u jättetjocka) funderar vi på vanligare alternativ som plast och sedan isolering och spånplatta utanpå. Vad tror ni?

Hej!

Jag tycker det är svårt att komma med synpunkter och råd när man vet så lite om kvarnen.
Hur var den byggd från början? På vilket sätt såg väggar och tak ut? Vad har ni för krav på utseende och isolering? Finns det ström indraget? Hur är det med avloppet? Kommer kommunen godkänna den som bostad? Om så, vilka krav ställer man för detta?

Med svar på ovanstående kommer ni få relevanta och vettiga svar av forumets kunniga och intresserade deltagare.

Lycka till!
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Tove_Ö

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Isolera gammal kvarn till boende?
« Svar #14 skrivet: 01 jul-17 kl 23:26 »
Hej!

Jag tycker det är svårt att komma med synpunkter och råd när man vet så lite om kvarnen.
Hur var den byggd från början? På vilket sätt såg väggar och tak ut? Vad har ni för krav på utseende och isolering? Finns det ström indraget? Hur är det med avloppet? Kommer kommunen godkänna den som bostad? Om så, vilka krav ställer man för detta?

Med svar på ovanstående kommer ni få relevanta och vettiga svar av forumets kunniga och intresserade deltagare.

Lycka till!

Hej igen,

ja, det är sant, det är lättare när man har mer fakta, så här kommer länken till annonsen på kvarnen vi funderar på: https://www.svenskfast.se/fritidshus/kalmar/borgholm/borgholm/landsvagen-strandtorp-153/169785#bilder

Ja, det finns ström och så finns det enskilt avlopp med stenkista, men toaletten är en torrtoa i en separat byggnad. Jag har funderat på om man ska ha en sån där torrtoa inne som bränner avfallet till aska som man sen kan hälla ut i rabatten, men kanske är det mer av en husvagnsgrej än för permanentboende, och det kanske ändå inte är så lurigt att installera en toa om man har vatten indraget. (Ni hör, jag är rätt grön på sådant här ;)

Vi skulle vilja ha kvar utseendet på utsidan och sen ha kvarnkänslan inne, gammaldags och rustikt men beboeligt för en barnfamilj med tre barn. När jag tittar på bilderna av översta våningen ser väggarna ändå rätt så tjocka ut, så kanske är det isolerat till viss del ändå? Det som oroar mig mest är egentligen nedersta våningen med stenväggar, vad gäller att isolera och så. Och så måste vi ju förstås byta värmesystem för elvärme skulle nog bli att elda för kråkorna. Det hade varit mysigt med en masugn nere i köket som kunde värma upp allihop, eller annars en luftvärmepump, men det kanske inte är det ultimata med så många våningar.

Jag inser att det här kanske är ett för stort och dyrt projekt för en stressad småbarnsfamilj och att vi borde gå all in på det smidiga "vanliga" huset vi hittat i ett barnvänligt område med nära till dagis osv, men själen kan ju hungra efter något sådant här istället.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Isolera gammal kvarn till boende?
« Svar #15 skrivet: 02 jul-17 kl 03:08 »
 Isolera bara en liten del av nederplanet. Ha värmekällan där. Svårt med rökavledare. Vatten el luftburen värme. Du behöver garanterat (?) ingen pump el fläkt  för att förflytta värmen.
 Är inte problemet att få ytter skicktett tätt mot vatten. Stundtals hårt utsatt. Är det då isolerat blir det svårt att torka ut.
 Du. ni har hittat nått !
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Isolera gammal kvarn till boende?
« Svar #16 skrivet: 02 jul-17 kl 03:14 »
Om ni avser att bo där permanent så kommer det med all sannolikhet ställas krav på nytt avlopp eller ev anslutning till kommunalt avlopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Isolera gammal kvarn till boende?
« Svar #17 skrivet: 02 jul-17 kl 07:13 »
Wow! Ja, där skulle jag inte ändra för mycket på utseende, mest bara snygga till befintliga lösningar. Invändigt kan man inte isolera mer utan att täcka timret och det skulle jag absolut inte göra.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Isolera gammal kvarn till boende?
« Svar #18 skrivet: 02 jul-17 kl 08:32 »
Jag var i närheten av Borgholm och hjälpte till med en sommarstuga i början på maj.

Ägaren yrade om att det är på gång något vansinnigt om att måsta byta ut avloppet till något som klarar av 5 personer, fast han inte har vattentoalett och är ensam.
Dessutom skulle avloppet vara ovan mark med nån stor jordhög över, som skulle bytas ut regelbundet.
Jag fattade inget av hans beskrivning, mer än att det måste vara nån pump inblandad, avloppet kan ju inte rinna uppåt.

Han har en torrtoa inne som bränner skiten och askan slänger han ut.
Rena skiten tycker jag, fläkt som går hela tiden och det stinker skit runt kåken ibland.
Men det kanske finns bättre anordningar?

Fast det var början på maj, så frös jag som fan. det blåser ju hemskt där.
Tur att vinterkläderna låg kvar i husbilen, så jag inte behövde frysa så mycket.

Kolla upp det där med avloppet, verkar dyrt om han har rätt.
Kolla om det blåser rätt genom kvarnen, som det gör med hans stuga.
Han säger att det är hemskt på hösten, när det blåser riktigt.

Tove_Ö

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Isolera gammal kvarn till boende?
« Svar #19 skrivet: 02 jul-17 kl 10:25 »
Jag var i närheten av Borgholm och hjälpte till med en sommarstuga i början på maj.

Ägaren yrade om att det är på gång något vansinnigt om att måsta byta ut avloppet till något som klarar av 5 personer, fast han inte har vattentoalett och är ensam.
Dessutom skulle avloppet vara ovan mark med nån stor jordhög över, som skulle bytas ut regelbundet.
Jag fattade inget av hans beskrivning, mer än att det måste vara nån pump inblandad, avloppet kan ju inte rinna uppåt.

Han har en torrtoa inne som bränner skiten och askan slänger han ut.
Rena skiten tycker jag, fläkt som går hela tiden och det stinker skit runt kåken ibland.
Men det kanske finns bättre anordningar?

Fast det var början på maj, så frös jag som fan. det blåser ju hemskt där.
Tur att vinterkläderna låg kvar i husbilen, så jag inte behövde frysa så mycket.

Kolla upp det där med avloppet, verkar dyrt om han har rätt.
Kolla om det blåser rätt genom kvarnen, som det gör med hans stuga.
Han säger att det är hemskt på hösten, när det blåser riktigt.

Tack för svaret, det var bra att få en objektiv beskrivning av hur den där förbränningstoaletten verkligen fungerar - på deras hemsida får man ju naturligtvis en lite mer rosendoftande version av verkligheten. Jag slopar idén med bränntoaletten efter din beskrivning, det kändes inte så fräscht när allt kommer omkring.

Aha, så det har blivit hårdare med anslutning till kommunalt avlopp? Ja, det ska jag kolla upp för säkerhets skull om det blir aktuellt med köp. Tack för tipset.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 7 användare (1 dolda)
Anders Flix, ÖsterFröken, fjala, von tratt, EvaMärta Granqvist, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser