Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är bäst för kycklingar ?  (läst 1586 gånger)

Vad är bäst för kycklingar ?
« skrivet: 21 jun-17 kl 11:12 »

Hallå!
Hoppas jag kan hitta lite hjälp här. Jag har försökt fråga mig fram men inte riktigt fått några bra svar  :-\

Jag har precis köpt in 18 små kycklingar som jag tänkte skulle få växa upp här. Jag har inga andra hönor sedan tidigare i hönshuset som kan ta hand om dom. (Frågat mig för mycket innan och de sägs att se klarar sig lika bra utan?)  ??? Men jag är ju ny på allt det här som har med kycklingar så nu undrar jag ju givetvis typ 1000 saker..

Nä men ,

Hur stort eller litet ska dom ha ?
Dom är 2 v snart och just nu har jag hängnat in en rätt stor del i hönshuset där dom får vara under värmelampa , men att de även kan utforska en större del utanför eller Känner dom sig tryggare med litet så kan ska minska det?

Borde jag fixa så de kan få utevistelse nu eller kan man vänta tills de är stora nog att kunna gå ut i hönsgården helt själva?

Är det något som man bör tänka lite extra på?
Sandbad?

Hoppas på hjälp !  :D


SofiaB

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: Vad är bäst för kycklingar ?
« Svar #1 skrivet: 13 aug-17 kl 18:39 »
Hej

Jag är ledsen att ingen svarat dig tidigare. Men jag ska försöka göra ett försök. Även om dina kycklingar säkert klarar sig utan värmelampa och klarar sig ute alldeles utmärkt. Men kanske kan det hjälpa någon annan.

I början kan kycklingarna vara i ett mindre utrymme så att de hittar mat och annat, men det lär de sig fort. Som du skrev klarar sig kycklingar utan en hönsmamma, medans det är trevligt att se en höna pyssla med sina kycklingar. Att de är uppfödda utan höna är inget som hindrar att de kan bli utmärkta mödrar själva. Även tuppar kan bli fantastiska tuppar utan att de haft en äldre tupp i hönsgården. Man får bara se till att inte spara på översexuella tuppar som sliter på hönorna.  Utevistelse går bra att ha från första början, men kan vara bra att ha dem inne tills de har fått riktiga fjädrar och att de vet att de måste in innan de blir för blöta och kalla av regn. (Det fattar inte endel av mina silkeshöns ännu fast de är 8 månader gamla)
Sandbad gillar småkycklingar mycket. Det är för roligt att se allihop försöka få plats på en gång och skrubba runt. Jag har valt att ha spånbad för de vuxna djuren då det är enklast för mig. De badar givetvis ute som de vill, helst i de nyplanterade rabatterna.

Hoppas allt går väl med dina hönor.

Vänliga hälsningar Sofia

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Vad är bäst för kycklingar ?
« Svar #2 skrivet: 15 aug-17 kl 15:28 »
Dina kycklingar klarar sig inte utan lampa.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Vad är bäst för kycklingar ?
« Svar #3 skrivet: 15 aug-17 kl 23:51 »
De två andra som svarat tror inte du har lampa till dina små men det står det ju tydligt att du har :)

Då dom föds upp utan sin mamma och andra vuxna höns så kan det bli brist på sunda bakterier i början. Därför är det bra att ta in några jordkokor som dom får picka på och en del hämtar till skit från en riktigt frisk och sund hönsbesättning. Mjölksyrebakterier är bra så du kan köpa Proviva soppa och blanda den med vanligt foder eller bröd åt dom. Eller köp kapslar på apoteket och blöt upp dom.

Kycklingar och unghöns har rätt lätt för att bli förkylda. En eller ett par kan bli det utan att ha smittats utifrån och utan att resten också blir det.  Jag förlorade några innan jag läste ett tips här på alternativ. Dom dör för att dom kvävs av snuvan och därför hjälper det med vanligt nezeril nässpray. Man håller i den sjuka och sprayar lite snett bakifrån mot näbben, en gång från varje sida. Om den inte vill dricka själv och den är tam nog, så kan du ta honungsvatten i en liten pipett eller spruta och försiktigt ge den en droppe i taget i näbben.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 4 användare (1 dolda)
Clary, Åsa Slobodnik, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser