Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kirskål  (läst 5915 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Kirskål
« skrivet: 14 jun-17 kl 14:20 »
Jag har problem med Kirskål.  Det bara växer ock växer. Jag har ju annat att göra än att rensa ogräs på denna jättetomt.
Nu blommar det dessutom. Måste klippa av blommor/eller dra upp dem så de inte fröar.

Att täcka tomten med väv eller nåt går bara på begränsade områden. Jag kan ju inte täcka alla blåsippor ock annat med Plast osv. Det skulle ju bli galet. Att täcka med tidningar är ingen bra ide' heller.

Att slänga gräsklipp på det funkar inte alls tycker jag. Jag samlar heller inget grös längre, det får gå tillbaka till gräsmattan. Det blir mindre mossa då har jag hört.

Round-up osv. gillar jag inte riktigt, det är för mesigt med. Funkar bara på späda blad.Det dödar inte rotsysemet på gamla sega blad.

En del tar Vinäger ock en skvätt diskmedel+ vatten. Men det tycker jag låter dyrt. Vinäger är inte billigt.  Apelsin olja såg jag med i ett recept.  Men det är väl samma som Agent Orange som USA sprutade över Vietnam för att avlöva träd osv.

Finns recept med salt med..vägsalt typ skulle vara billigt. Men salt i jorden är ju inte så bra. Ättika är väl inte bra heller. (även om jag haft det på grusgången ibland då det ser för jävligt ut med groblad ock annat.)

De snackar om "bleach" med, ja på Youtube. (Jag kollar Goutweed, Bishop's Goutweed ock Ground Elder som är Kirskål på Engelska.)

Bleach är väl blekmedel.  Ja vad är blekmedel då? För det ska inte ammoniak. Kan de mena Clorin?? 

10 delar vatten 1 del Clorin ock en skvätt diskmedel. (diskmedlet ska ta bort den "oljiga" hinna som bladen har, så giftet kan tränga in i bladen)

Jag har köpt diverse gift i sprayform. Men inget fungerar i längden, det är bara skit. Alldeles för utspätt. Men det är ju gift med som sagt. Det finns väl en anledning till att de späder ut det.

Är det någon som vet nåt bra så tipsa gärna. Jag har verkligen inte tid med evighetsjobbet att hand rensa ock gräva med grep osv.  Ja T ex. runt bärbuskar ock i utkanten av trädgården+ den vilda delen av trädgården.

Att sätta ut plantor med växter som Myskmadra som ska kväva Kirskålen enligt vissa källor känns inte rätt metod heller.Jag vill inte ha en Myskmadra-trädgård.

Jag funderar vidare. Jag måste prova någonting när det är en solig dag.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Kirskål
« Svar #1 skrivet: 14 jun-17 kl 18:20 »
...Bleach ska väl vara klorin...själv rensat kirs från några ytor och lyckats bra...Först redskap sedan fingrarna....Upprepas några gånger sedan platsen under uppsikt,kommer det nytt så rensa bort direkt...Bör ha lugnat ner sig säsong två=lättare rensning. Kan du avgränsa ytan,kanske mindre yta med kantskydd som går ner en bit i marken så är det säkerligen ett bra hjälpmedel.Mindre yta =att det inte  känns hopplöst. Kirskålsrötterna kan ju följa typ buskarnas rötter ner  :D...Har stora ormbuskar och det verkar som kirskålen växer ut från liksom rotklumpen på ormbunkarna...När jag rensar inne i en buske brukar jag använda en böjd spik.En yta som jag odlat tobak på i många år får man kalla rätt ren men kirs ligger och lurar i kanterna...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kirskål
« Svar #2 skrivet: 14 jun-17 kl 18:46 »
Vi hade ett ganska massivt kirskålsbestånd som vi har fått riktigt bra ordning på.

Tricket för går del har varit att klippa, hålla dom kort i odlingarna. 
Om man ger sig till att klippa så kan man på de ytor man vill ha gräs så in sådant, när gräset får fäste så hålls kirskålen tillbaka en hel del.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Kirskål
« Svar #3 skrivet: 14 jun-17 kl 18:48 »
har 2000 kvadrat tomt med kirskål,kämpat med den i över 30 år och den vinner. Det enda gift som tar den är round up, böndernas version. två sprutningar med 1 månads mellanrum brukar dämpa den rätt bra. problemet är de tusentals fröer som redan finns i jorden och som gror så fort ljuset kommer till.
täcka områden funkar också men kräver alltså täckning minst två år och sedan får man ändå problem med fröplantorna.
själv har jag gjort så att jag har en del med klassiska grusgångar och upphöjda rabatter som alltså är relativt lätt att hålla rent,man får ta de nya plantorna 1 gång i veckan.
Bärbuskar o dyl har jag gjort så att de är planterade i geotextil,dvs duk med ett hål för busken och resten täckt med ett tunt lager singel eller täckbark.sedan grusgångar med markduk under och det blir relativt lättjobbat.min örtagård är uppbyggd likadant,stenpartiet är lättast då kirskål ogillar torrt o soligt.Torvpartiet måste underhållas med ny torv,går PH-värdet upp kommer kirsen.kirs gillar alltså inte lågt PH.
Resten av tomten som inte är gräsmatta är planterade med träd o buskar och blir alltså skuggigt ,där trivs kirsen bäst och där får det vara,klipper bara gångar där jag vill gå.
vill man döda kirs gäller alltså att komma åt rötterna,ättika tar bara grönmassan,salt förgiftar jorden o inget annat växer heller,bränning funkar som ättika.
Täckning,idog rensning eller round-up är de enda metoder som jag vet om funkar. En metod kan vara att så gräs som sedan klippes kort under några år,kirsen gillar inte klippning och sedan omvandla gräsytan till rabatt eller vad man vill ha.Men fröerna lär vara kvar....
men som sagt,kirsen vinner med tiden ändå. ulf

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kirskål
« Svar #4 skrivet: 14 jun-17 kl 19:46 »
Nej, klippt gräsmatta vinner över kirskål, även om det tar några år. MEN: detta förutsatt att det inte finns ett bestånd i närheten i ett buskage eller bland perenner.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Kirskål
« Svar #5 skrivet: 14 jun-17 kl 20:57 »
Men jag har ju Kirskål i gräsmattan med. Den finns där i decennier fast jag klipper gräset.  Den gillar verkligen min tomt. Den växer igenom vävd marktäckningväv med..om det är ett pyttelitet hål.  I våras hade även tagit sig in i en säck med köpejord.
 
Jag skulle få ännu mer ryggskott av rensande om jag höll på hela tiden. Det är så mycket annat med hus ock hem ock trädgård ock bilar osv som tar tid. Men jag är glad för alla svar.  Ett tag låg jag på knä ock körde med batteridriven häcksax.Då föll i alla fall kirskålsblommorna av. Men den har pajat nu. Jula-skit.
Trimmer tycker jag är ett tortyrredskap. Bara jobbig att ha att göra med. Den låter inte så angenämt osv.

Min morsa är en duktig rensare när hon kommer på besök. Men börjar bli gammal. Dessutom lite väl ivrig för allt hamnar komposten.  Jag kan inte sätta pinnar med gula band på allt. Därför är jag försiktig med att köpa några nya växter. Allt från Gentiania,Buddleja ock Ginkoträd  + hundratals andra saker har mystiskt försvunnit. Allt möjligt med stark livsglädje kan hittas  blommande i komposterna. Men de mesta rariteterna har väl hamnat underst i högarna. det är åtskilliga komposthögar jag letat igenom förgäves.


Jag ska fundera mer på giftiga kemikalier. Elström funkar nog inte va? Jag tänkte på en pinne med 2 vassa spikar + sladdar ock ett bilbatteri..En del lär ju göra sådana mot dörrförsäljarna. Fast med starkare ström. Men det är ju inte riktigt samma sak. Det måste ju finnas nåt knep att bli av med Kirsskålen.  Kaniner, marsvin  ock grisar  verkar tugga i sig det mesta. Men jag är inte så intresserad av dem. Jag funderar vidare.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Kirskål
« Svar #6 skrivet: 14 jun-17 kl 21:38 »
Hos mig hjälper inte klippning, det som händer är att kirsen blir mindre i storlek,anpassar sig  :D ... Låter man kirs vara kvar vid typ fruktträdens stammar så står dom där och skjuter ut rejäla rotskott...Kirsen verkar gilla att lägga stora rötter under stenar så har man stenar runt rabatten så får dom undersökas...Hmmm...Kirs vid komposten kan betyda kirsrötter i kompostjorden... Man får väl beundra växtens överlevnadsförmåga och har man ett anpassat bestånd så kan det vara riktigt fint....

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kirskål
« Svar #7 skrivet: 14 jun-17 kl 21:52 »
Kag vet juh bara att vi lyckas att hålla tillbaka kirkålen, jag täckte en yta då jag ställde en bilen där under vintern och där ska jag så i gräs.
Självklart tror jag inte att jag kommer vinna en fullständig seger, men en delseger känns skönt.
Långbädden som vi håller på att fixa till har haft en del kirskål, men två års odlande av potatis och täckning i tre år och innan dess nogsam klippning har faktiskt fått ner det till ett väl hanterbar nivå.

Man får glädjas över att det inte är en massa nässlor  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pera

  • Inlägg: 13
    • Närke
SV: Kirskål
« Svar #8 skrivet: 15 jun-17 kl 08:02 »
Det påstods i första inlägget att Roundup inte dödar rotsystemet på kraftiga blad det är nog en känsla man kan få men riktigt så är det inte. Problemet är att Roundup tas upp tas upp i växten genom klyvöppningarna dessa är små så så roundupp ska appliseras som en dimma med så små droppar som möjligt. Sedan skall växten vara i en tillväxt fas så näringstransporten sker ner till rötterna. Naturlig tillväxtfas är på våren men då kan det vara för kallt att använda Roundup. Då kan man behandla någon tid efter klippning när växten är på väg att växatill igen.

Postat med Alternativ.nu´s app


Cattisw

  • Inlägg: 4
SV: Kirskål
« Svar #9 skrivet: 15 jun-17 kl 08:14 »
Har hört att
Myskmadra, Höstanemon,Hostor ,Murreva
Och Stenbräcka ska konkurrera med kirskålen. 😊



Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Kirskål
« Svar #10 skrivet: 15 jun-17 kl 08:38 »
Följer..
Jag äter upp en del av den jäkeln. En klen tröst men en ljuv hämnd 😉

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kirskål
« Svar #11 skrivet: 15 jun-17 kl 08:45 »
Har hört att
Myskmadra, Höstanemon,Hostor ,Murreva
Och Stenbräcka ska konkurrera med kirskålen. 😊



Postat med Alternativ.nu´s app

Nej tyvärr så sticker kersen upp inne i alla dessa.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kullan

  • Inlägg: 35
    • Dalarna
SV: Kirskål
« Svar #12 skrivet: 15 jun-17 kl 14:59 »
Hej

Roundup är ett gift både för människor,växter o djur, så jag skulle tänka mig för innan jag använde det.

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Kirskål
« Svar #13 skrivet: 15 jun-17 kl 15:04 »
Jag ger mig inte in i strider jag inte kan vinna. Skulle definitivt inte strida mot Kirskål! Själv tyckte jag att kirskål var bra som gröngödsling till mitt trädgårdsland. Lätt att slå med lie, populärt bland maskarna. Det gäller att slå av i tid så att det inte hinner gå i blom. På så sätt kan man ju hålla Kirskålen i schack.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kirskål
« Svar #14 skrivet: 15 jun-17 kl 15:11 »
Kirskål försvinner, nåja, flyttar på sig åtminstone, efter idog klippning med gräsklippare inställd så att den klipper så lågt som möjligt. Men det tar ju ett par år eller så - nån quick fix att bli av med den finns inte.
Jag tycker kirskål har vackra blommor som passar perfekt med rosor, kirsen går att äta som spenat eller lägga på grillen  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Kirskål
« Svar #15 skrivet: 15 jun-17 kl 18:25 »
Ja, det har ju en enorm livskraft..Jag funderar att köpa en ny häcksax...man kan kapa några kvadratmeter kirskål då ock då..då  Det kommer upp så mycket annat  T.ex körsbärsträd+Clematis osv. Jag inte vill kapa allt som växer upp.

Ja, det ska tydligen vara späda blad man sprutar gift på, gärna på våren tycker jag de säger i filmerna.

Jag åt Kirskål en gång i en paj. Nä, jag tyckte inte om det. Verkligen inte.

Jag har sett  en film med en elektrisk grej som dödade ogräs. Som en vass pinne med ström ock en pinne ner i marken med ström. Sen någon rysk eller tysk sida om elström mot ogräs. Så det kommer nog att utvecklas  ock bli populärt.

Jag har väl haft typ en vass machete-kniv  med  ock huggt av med lite åt gången.,,sen hade jag väl en skära,typ halvmåne jag hitta på second hand.. om jag skulle gå ut ock slipa den.Den var rätt bra har jag för mig...sen har jag limmat ihop 2 knädynor. Såna där för 10kr på Dollarstore. Men nu skulle jag kunna tänka mig nåt mer stolsliknade att sitta på. man är ju inte 20 längre.

Det blommar som tusan nu ock jag borde kapa de där blommorna..

Sen finns det ju väldigt små häcksaxar med.Batteridrivna. Man kan nog t.om med ta det batteriet jag har till Skruvdragaren (Meec från Jula) ock stoppa i en häcksax. De batterierna laddar otroligt snabbt. Bara en timma. Det är nog grejen just nu.

Ja, det blir en väldig gröngödsling av dem..Jag har en mullrik ock lite fuktighetsbevarande jord.

 Kan de inte plantera den i Afrika eller nåt? där folk har svårt att hitta mat? Munkarna käkade den väl förr. Ja vanliga människor med antar jag.

Runt de små nyplanterade Vinbärsbuskarna skar jag ut wellpapp i cirklar med en öppning ock hål i mitten. Ett expriment.  sen la jag stenar på. Nåt jag sett i datorn. Det håller väl undan kirskålen lite....Fast de kanske lever i symbios med andra levande gröna kompisar ?...de ger ju skugga ock fukt  antar jag. Men jobbigt för mig att trampa runt i alla dessa blad..som är överallt.

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Kirskål
« Svar #16 skrivet: 19 jun-17 kl 10:51 »
Men jobbigt för mig att trampa runt i alla dessa blad..som är överallt.

Skaffa en lie! Kirskål är lätt att slå med lie, så slipper du böja dig ner.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kirskål
« Svar #17 skrivet: 19 jun-17 kl 11:35 »
Eller får.

Om allt vore lika lätt att få bukt med som kirskål så vore jag glad...

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Kirskål
« Svar #18 skrivet: 19 jun-17 kl 12:04 »
Jag har en Lie.  Ja, det kanske funkar på vissa ställen. Ide'n är inte så dum.

När jag kryper närmare marken hittar jag andra saker. Körsbärsträd, Clematis,Julros, osv. Ja allt möjligt i stort sett. Jag vill inte kapa allt i ett svep.

Men nu köpte jag häromdagen häcksax nr: 3. Den på Jula för 399kr..Batteri är samma som på min skruvdragare. Så nu ska jag kapa lite med den, Framsidan+ göra gångar till komposter osv. Visserligen får man böja sig lite Men ändå. Man ser vad som växer där nere.

Sen är jag lite sugen på en Batteritrimmer. 499kr var det val (meec) från Jula. Då följer ett batteri+ laddare med med. Bara batteriet kostar 399kr annars.

Jag har en Colobri bensintrimmer..Men jag tycker inte om ljudet. Det där jäkla smattrandet från motorn. Den kör jag bara med i torpet.

Där finns det ett jättehemskt ogräs med i torpet. Parksallad. Jag trodde det var Cikoria. Men den sprutar jag gärna gift på.

Om det är sallads Cikoria så har de väl ätit den med förr,man kan se den där det är gamla husgrunder.
Korkat av mig att plantera in det.

Jag får väl kapa min Kirskål manuellt med häcksax då ett tag, sen sätta pinnar där det växer något intressant. Jag borde samla på mig pinnar att torka. Är de färska så slår de gärna rot. Sen har jag gult band att märka med.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Kirskål
« Svar #19 skrivet: 19 jun-17 kl 13:53 »
Var bor du nånstans? Det räcker med på ett ungefär om du inte vill avslöja nåt på ett öppet forum, tänker att västra Götaland är rätt stort men det är ju en enkel sak att slipa upp en skära för en som redan är i närheten.

Om du märker upp allt du är rädd om kanske du kan leja in någon med ett röjsåg? Det finns såklart nackdelar med det också men det är enklare än att ligga på knä med häcksaxen varje gång de växt upp på nytt.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Kirskål
« Svar #20 skrivet: 19 jun-17 kl 14:36 »
Ni som inte blir av med kärsen vid gräsklippning, samlar ni upp gräs...menar...kärs-klippet? Stod nämligen igår förundrat och tittade på min fina vitklövermatta -inte mig emot, trevligt att gå på- där det för några år sedan var just en odling av pyttesmå kärsar, misstanken jag får är jag lyckats utarma jorden såpass att jag gynnat klövern över kärsen. (Runt om frodas kärsen fint. Tack och lov är detta bara ett hörn av trädgården som är kärsinfekterat).
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kirskål
« Svar #21 skrivet: 19 jun-17 kl 15:27 »
Parksalladen är mycket värre än kersen, den är inte så brydd när den klipps utan lägger sig till med en mer krypande stil, har lika utbredda rötter som, när de går av, glatt bildar nya plantor. Och den går inte ens att äta.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kirskål
« Svar #22 skrivet: 19 jun-17 kl 21:18 »
Ni som inte blir av med kärsen vid gräsklippning, samlar ni upp gräs...menar...kärs-klippet? Stod nämligen igår förundrat och tittade på min fina vitklövermatta -inte mig emot, trevligt att gå på- där det för några år sedan var just en odling av pyttesmå kärsar, misstanken jag får är jag lyckats utarma jorden såpass att jag gynnat klövern över kärsen. (Runt om frodas kärsen fint. Tack och lov är detta bara ett hörn av trädgården som är kärsinfekterat).

Kör jag över eländet med gräsklipparen och uppsamlarenär på så självklart samlar jag.
Det är jättefint täckmatrial och även hönsen gillar det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Kirskål
« Svar #23 skrivet: 20 jun-17 kl 01:19 »
Här förespråkas uppgrävning av perennerna och ny jord.... http://gds.se/tradgaarden/vaxter/ogras/3-starka-vapen-mot-kirskaal

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Kirskål
« Svar #24 skrivet: 21 jun-17 kl 23:50 »
Jag körde med häcksaxen idag . Ett körsbärsträd blev avkapat. Men det växer väl upp igen.Det är som en körsbärs-äng ungefär...med allt möjligt på.

Nja, jag kan slipa lie. Jag har trimmer. Vill jag ha en röjsåg så köper jag en. Nä, aldrig livet jag låter någon gå loss med röjsåg här.Det skulle ju bli en massaker.

Nu blommar strax krollliljorna med.

Det blev lite bättre när jag kapat av Kirskålen.Sen gjorde jag lite stigar å så med..ock kapade blommande kirskål. Det finkar någorlunda som sagt.


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kirskål
« Svar #25 skrivet: 22 jun-17 kl 06:14 »
Blommande kirskål går lätt att bara dra upp. Man får med en hel del blad på köpet. Inte rot visserligen, men plantan blir, i alla fall tillfälligt, betydligt klenare. Och blommorna syns ju bra i grönskan.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Kirskål
« Svar #26 skrivet: 27 jun-17 kl 19:04 »
På tal om lie...

Eftersom jag är helt Youtube-fixerad så såg jag en film med en amerikansk gubbe som slog med lie.
(How to scylhe+ stop weeding vatering and fertilizing.

Man fick se lite hur det funkade ock hur han vässade den.

Killen Justin Rhodes har en del filmer med lantbruks+ odlings-grejs som kan vara underhållade. t,ex amish-affären där de sålde saker som inte gick på elektricitet. ja. osv..det var lite ditt ock datt av varierande ämnen i filmerna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser