Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sticklingar i glasull.  (läst 2123 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Sticklingar i glasull.
« skrivet: 06 jun-17 kl 16:32 »
Nu provar jag en helt ny grej. Jag vet inte om det fungerar... jag vet att man kan odla tomater i en kruka med Rockwool, Hydrokultur kallas det nog. Sen att man kan sätta Fuchsiasticklingar i oasis på ett fat med vatten.
 
Man kan ju även använda vitmossa. osv..  Jag har t. om fått rötter på Clematis-kvistar i en grön butelj med vatten ock Videkvistar . Att Flaskan ska vara grön har väl med alger att göra tror jag.Att man slipper dem då, men jag är inte hundra på det.

Nu hade jag både Rockwool ock glasullskiva framför näsan,för jag grejar inne. då fick jag för mig att skära kuber av glasull ock ha ett gummiband om,för de spricker isär annars..  Sen har jag kört ner Vitbrokig Fläder,Clematis. ock klätteros. Jag ska kolla mer vad jag har ock gillar.. Den gula kaprifolen kanske..den har en väldig växtkraft,ock ger täta buskage. Jag är mycket för täta buskage.

 Det är ett expriment. Jag kunde prova körsbärs-sticklingar med..för de är svåra,om man då inte gräver upp ett skott. Rosenflockel har jag inte lyckats med heller.Det är en bra hög växt.

Återstår att se om de dricker på fat utan att ruttna på det här nya sättet. Det är ett rätt djupt fat så de inte blåser bort. Jag tror jag ställer in det i växthuset.

Ska kolla lite i bersån med. Där stack jag ner Lind ock Schersmin för nåra år sedan..rakt ner bara ,men det kanske blev för mycket. det är en Syrenberså egentligen, sen jag även har fyllt på med fläder..Jag får nog snygga till det där så det inte drar upp för mycket i höjden. Csherminen passade egenligen inte där heller,de blir så breda.

Jag har satt Ölandstok med, "Goldfinger",den storblommiga i krukor med såjord...ett år gjorde jag en hel häck av dem ock gav bort...De blommar bra,det är en favoritbuske.

Jag satte ut Vinbär igår med. Men de grenarna sätter jag bara i en svart hink med vatten så blir det rötter.
Tyvärr är jag för snäll mot dem.De ska väl bara ha 5-7 huvudgrenar annars blir bären så små. Men jag kan väl klippa dem då efter skörden. Sen stoppa grenarna i en hink. Man blir självförsörjade på sylt ock saft.det är ju bra.

Jag såg några nya program i datorn på Youtube: Garden rescue, Garden sos, Love your garden. Jag får kolla mer i kväll.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Sticklingar i glasull.
« Svar #1 skrivet: 10 jun-20 kl 19:01 »
Den som vill odla tomater i stenull behöver tillsätta växtnäring till vattnet. Det vill säga ett flytande gödselmedel NPK + mikronäringsämnen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser