Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör man en växthusgrund? (utan att jobba ihjäl sig)  (läst 20849 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Jag har 2 växthus i garaget..10 kvadratmeter på båda. Men jag har inte hunnit greja med dem.
Det ena var ett impulsköp från Tradera...ganska tunt aluminium..ser lite bräckligt ut.
Sen en manual på Tyska..vilket inte jag kan.

Sen ännu ett växthus från Jem & fix  Det verkar lite stabilare med en riktig ram som är galvad.

Sen är det kanalplast på båda.   Brukar man limma fast rutorna? Någon form av Silicon som tål solsken??

Grunden verkar skitjobbig att få till. Att gräva ut ock fylla med grus eller nåt är ju ett evighetjobb. Det har jag verkligen inte lust med.

En del gör väl en typ kanal runtom, gräver ut 30 cm djupt eller nåt..ock kanske 40 cm brett.Eller om det var trärtom. Jag har googlat Nils Åkerstedth ,om han nu hette så.. Han som skriver i tidningar ock böcker om att odla i sand. Han gjorde tydligen en kanal fylld med grus till sitt växthus. Sen hade på tjocka brädor eller vad det kan kallas.. som en ram, De ska vara impregnerade..

Sen fästa växthusramen på träramen...sen förankra med typ "tältpinnar" så det inte flyger iväg.

Hur man än gör så verkar det vara en massa jobb

Kan man inte bara kratta jämt ock lägga ut lite trädgårdplattor i betong´. Sen på med en impregnerad träram. Om det är lite glapp emellan trädgårdsplattorna ock marken kanske inte är hela världen...man kan ju slänga all småsten som dyker upp i trädgården där så det täpper till lite?
Längst under borde man nog lägga dubbel markväv för att kväva ogräset.

Resa växthusen utan att gräva ett enda spadtag hade känts bra.  Det hemmagjorda träväxthus jag har nu. byggde jag på marken utan att gräva, det har inte blåst omkull, inte haft några problem med tjälen osv
det enda är väl att en del stående stolpar har ruttnat där nere..men det har stått där i cirka 27 år. Jag målade bara träet med Cuprinol.
På golvet har jag cementplattor ock sådana där fyrkantiga tramptrallar som man brukar ha som golv ute.+såndär vävd markväv längst ner.

Så vad är problemet? Det är ju slät mark här,varför skulle växthuset flytta på sig eller få "tjälskador" eller nåt kan man ju undra. Visst är det snyggt med murad stenram under osv..men jag har bara inte tid.

Växthusen var inte skitdyra ock de ska inte stå i 100 år.

Någon som har åsikter/erfarenheter hur man kan göra det enkelt för sig?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur gör man en växthusgrund? (utan att jobba ihjäl sig)
« Svar #1 skrivet: 01 jun-17 kl 19:58 »
Anledningen till att det är så noga med grunden är att sättningar kan göra att glasrutor kan spricka flera per säsong om det inte är ordentligt gjort.

Med kanalplast blir saken en annan. Rätt uppsatt så stabiliserar det växthuset. Eventuella sättningar kommer på sin höjd få plasten att bågna. Då kan den som inte är så nogräknade ta ut plastbiten, skära till den och sätta tillbaka.

Jag själv har grävt runt och satt grund av lecablock.


Mvh
Magnus

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Hur gör man en växthusgrund? (utan att jobba ihjäl sig)
« Svar #2 skrivet: 01 jun-17 kl 20:01 »
Du behöver förankring annars kan vinden ta det och det ligger över grannens bil.

Använd inte impregnerat, giftet de har i sig hamnar i marken och i dig om du odlar nått ätbart där.

Visst kan du bara lägga ut lite markplattor och förankra i dem med ett järn eller så.

Köp en markmatta och lägg under så slipper du ogräset

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur gör man en växthusgrund? (utan att jobba ihjäl sig)
« Svar #3 skrivet: 01 jun-17 kl 20:31 »
Små 10 m2 växthus brukar har låg takhöjd, man behöver en mur (uppmurat eller trä) som lyfter upp växthuset för att få högre takhöjd och större volym

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur gör man en växthusgrund? (utan att jobba ihjäl sig)
« Svar #4 skrivet: 01 jun-17 kl 21:03 »
Vet inte hur man gör men jag hällde ut en rejäl skvätt grus på marken ovanpå en markduk, trampade till den, la tryckimpregnerade stolpar på marken https://www.byggmax.se/virke/tryckimpregnerat-virke/impregnerade-stolpar/120x140-byggtimmer-gr%C3%B6n-p08799140 med väldigt enkla knutar i hörnen så det blev som en ram. Sen ställde jag växthuset på ramen och skruvade fast det i ramen. Huset kommer upp lite, det går smidigt att trimma runt det och det sitter fast.


Jag odlar uteslutande i hinkar inne i växthuset så för mig är det inget problem att det är grusgolv.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur gör man en växthusgrund? (utan att jobba ihjäl sig)
« Svar #5 skrivet: 01 jun-17 kl 21:24 »
Jag gjorde det lätt för mig.
Jag byggde helt enkelt en ram av obehandlad furu och sedan drog jag ner tryckta stängselstolp tror det blev 8 stycken 4 i hörnen och sedan 2 på var långsida.

I år så skall jag behandla planken med roslagsmahogny.
Rekomenderar att du behandlar innan du bygger..

Jag ser inte det tryckta som en stor risk, framförallt då man inte använder rena gifter i dag.
Utan det som dom släpper ut är som regel koppar och det är det dels brist på i markerna och dels så släpper stolparna ut så pass lite att det inte ens ger nämnvärt belastning för vad en ekobonde får och bör tillsätta i sina marker.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hazybabe

  • Inlägg: 114
  • Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
SV: Hur gör man en växthusgrund? (utan att jobba ihjäl sig)
« Svar #6 skrivet: 02 jun-17 kl 20:10 »
Själv gorde vi grunden av hel stockar sen kraftigt plankor som inre ramen.  Alltså växt ytan (jorden)  är U format med växthus ramen skruvat på stockarna.  Det blev relativ lätt jobbat att dumpa jorden i stock ramen innan man skruva på växthuset. 

Sent from my D6503 using Tapatalk

Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur gör man en växthusgrund? (utan att jobba ihjäl sig)
« Svar #7 skrivet: 03 jun-17 kl 00:11 »
Står ni med vattenpass o gör ramen? Alltså är det superexakt som gäller?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur gör man en växthusgrund? (utan att jobba ihjäl sig)
« Svar #8 skrivet: 03 jun-17 kl 00:38 »
Står ni med vattenpass o gör ramen? Alltså är det superexakt som gäller?

det underlättar betydligt om man använder vattenpass.
ett med en styv ram och rutor anpassar sig inte speciellt lätt tyvärr.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur gör man en växthusgrund? (utan att jobba ihjäl sig)
« Svar #9 skrivet: 03 jun-17 kl 00:52 »
Jag var inte jättenoga med att hamna i våg men att få ramen plan är bra, annars vrider sig växthuset. Hur det funkar med glas vet jag inte men mitt som har kanalplast klarade att jag bara fixade planheten med halvdant ögonmått.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Hur gör man en växthusgrund? (utan att jobba ihjäl sig)
« Svar #10 skrivet: 03 jun-17 kl 07:36 »
Vi odlar i krukor i växthuset med lite upphöjda träbänkar på sidorna och en marmor gång i mitten. Marmor för att vi fått några fönster bänkar i marmor. Skulle jag köpa så skulle det bli billigaste plattorna.

Sent from my Moto G (4) using Alternativ.nu mobile app

fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Hur gör man en växthusgrund? (utan att jobba ihjäl sig)
« Svar #11 skrivet: 21 jun-17 kl 23:54 »
Jag såg en växthusgrund på Youtube. Med plankor till ram ock plankgolv.Det såg fint ut.

Handyman Magazine Sökord: greenhouse.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hur gör man en växthusgrund? (utan att jobba ihjäl sig)
« Svar #12 skrivet: 22 jun-17 kl 08:10 »
Mycket jobb, men det blev fint:
https://www.youtube.com/watch?v=8N-MWpyisSQ

offgrid.se

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
    • Offgrid.se
SV: Hur gör man en växthusgrund? (utan att jobba ihjäl sig)
« Svar #13 skrivet: 18 aug-17 kl 20:14 »
Här är ytterligare en film (spellista)
https://youtu.be/MsB2T62Nrww?list=PLXoUayD20Sx7ZuA9A5707-mMmVm0paH37

Torbjörn Åmans växthus är riktigt fint.
Följ mig gärna på http://youtube.offgrid.se

 

suddart

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
SV: Hur gör man en växthusgrund? (utan att jobba ihjäl sig)
« Svar #14 skrivet: 07 sep-17 kl 15:19 »
Växthusen var inte skitdyra ock de ska inte stå i 100 år.

Någon som har åsikter/erfarenheter hur man kan göra det enkelt för sig?

Sen på bollen men... Jag gjorde så här med mitt 10m2 växthus. 3mm glas.

Jämnade till marken lite, grävde ner sex 500mm betongplintar. I dessa skruvade jag fast en ram av tryckta reglar, såg till att allt var i våg och ställde växthuset där. På marken inuti växthuset lade jag ut markduk, några tunna reglar och lade trallvirke. Inledningsvis odlade jag i hinkar/krukor, men i år tog jag bort trallen längs en sida och gjorde en odlingsbädd där. I år är jag inne på tredje säsongen, och än verkar allt hålla ihop.

Att gjuta/mura en grund hade blivit väldigt, väldigt mycket mer jobb.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser